Jump to content
Juoksufoorumi.fi

MOVE-nettivalmentaja: kokemuksia


Occam
 Share

Recommended Posts

Ajattelin ruveta treenaamaan MOVE-nettivalmentajan opein. Otin kuukausiohjelmat 3:00-3:30 väliseen tavoiteaikaan. Ensimmäiset tuntumat oli, että aika yllättävän löysältä treeniohjelma vaikuttaa.

Mitä kokemuksia teillä? Ovatko liian löysiä? Saavuttaako näillä ohjelmilla tavoiteaikoja?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Moi,

itse olen harjoitellut vastaavalla Move:n ohjelmalla vuoden 2006 alusta. Tarkoitatko ohjelmaa K1 (sen tavoiteaika maratonilla on nykyisessä versiossa 2.50-3.20). Ensimmäisen maratonin juoksin Tukholmassa 2006 aikaan 3.50 ja tänä vuonna kulki toukokuussa Prahassa ensimmäisen kerran nippa nappa alle 3 h. Mielestäni ohjelman "löysyys" on ehkäisssyt jalkavaivoja.

Link to comment
Share on other sites

Moi Quide,

Juu, tarkoitan K1-ohjelmaa. Voihan olla, että se "löysyys" on ensivaikutelmaa, ja treeni kiristyy viikkojen edetessä. Näin varmasti onkin.

Tosi kiva kuulla, että kohdallasi on toiminut noin hyvin! Itse juoksin tänä syksynä 3:51 ja tavoitteena on parantaa ensi vuonna tuonne 3:30 tuntumaan.

Kiitos vastauksestasi ja hyvää treeni-intoa!

Link to comment
Share on other sites

Juoksija-lehden tilaajallehan tuo on maksuton. Kirjautumaan pääsee etusivun oikeasta reunasta.

Jos et ole tilaaja, kannattaa soittaa vaikka toimitukseen ja kysyä, miten pitää toimia. Tuossa lehden sivulla ei tosiaankaan ole ohjeita.

Olen kyllä tilaaja mutta olen tilannut lehen vasta äsken, joten korttia en ole vielä ehtinyt saamaan. Kiitos neuvoista etukäteen:dankk2:. Korttia odotellessa
Link to comment
Share on other sites

Juoksija-lehden tilaajallehan tuo on maksuton. Kirjautumaan pääsee etusivun oikeasta reunasta.

Jos et ole tilaaja, kannattaa soittaa vaikka toimitukseen ja kysyä, miten pitää toimia. Tuossa lehden sivulla ei tosiaankaan ole ohjeita.

Olen kyllä tilaaja mutta olen tilannut lehen vasta äsken, joten korttia en ole vielä ehtinyt saamaan. Kiitos neuvoista etukäteen:dankk2:. Korttia odotellessa

Kirjautuminen menee omalla nimellä ja asiakasnumerolla. Muistaakseni se on muotoa Sukunimi Etunimi ja sitten se asiakasmumero, joka löytyy mm. lehdestä osoitetietojesi yhteydestä. Noin voi siis toimia jo nyt, vaikka sitä juoksijakorttia ei olisikaan...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Minäkin sitten tilaisin lehden ja muistin kortin saatuani että nettivalmentajaakin voisi käyttää. Kävin vasta vähän kurkkimassa, miltä se näyttää, mutta menin jo ihan hämilleni ohjelmaa valitessa. Olen "juossut" 4 maratonia, aikaan 4.45 - 5 h, ja ensi kesänä pidän täysin realistisena juosta 4.30 tai vähän alle.

Olisin eka näkemältä valinnut noista Moven tarjoamista ohjelmista sen vaihtoehdon "C1 -Tavoitteena maraton 4:00-4:50, harjoituskertoja 4 per viikko". Mutta sen kuvauksessa sanotaan että "Harjoitusohjelma sopii henkilölle, jonka lenkkeily on satunnaista ja haluaa rakennella rauhassa hyvän maratonkunnon, lähtötilanne: jaksaa juosta 45min hitaasti yhtäjaksoisesti." No ei mulla totta vieköön lenkkeily ole satunnaista, ja jaksan juosta vähän pidempääkin kuin tuon 45 min...

Seuraava vaihtoehto olisi "A3 -Tavoitteena maraton 3:25-4:10, harjoituskertoja 3-4 per viikko". Tuossa aikatavoite tuntuu minulle liian kovalta, mutta taas kuvaus "Harjoitusohjelma on suunniteltu henkilöille, joilla on jo säännöllistä harjoittelua taustalla esim. maraton jo juostuna" tuntuu olevan kohdillaan.

Uskoako siis enemmän tuota aikatavoitetta vai ohjelman kuvausta? Ajattelin kuitenkin ottaa ohjelman ainakin löyhästi käyttöön jo tässä vaiheessa syksyä, koska tähän asti olen juossut maratonini ihan omilla mutu-ohjelmilla - jos jostain jämäkämmästä ohjelmasta olisi ihan oikeaa hyötyäkin.

Link to comment
Share on other sites

MOVE valmentaja on siis vain Juoksija-lehden tilaajille tarkoitettu ilmainen palvelu. Kirjautuminen tapahtuu Sukunimi Etunimi periaatteella ja kortin asiakasnumeroon pitää muistaa laittaa se ensimmäinen "nolla" myös eteen. Itse olen käyttänyt MOVEa kolme vuotta, nyt on käynnissä ohjelma, joka tähtää 3:30 aikaan, harjoituskertoja 4-5 viikossa. Aiempien ohjelmien tapaan treeniohjelma tuntuu 1-2 kuukautta suhteellisen helpolta, mutta kiristyy sitten vaativammaksi. Ainoa ongelma on mielestäni se, että nyt valitsemani ohjelma on 37 viikkoinen enkä voinut sovittaa sitä aikataulullisesti ensi huhtikuun Pariisin maratonia ajatellen. Olen nyt tehnyt ensimmäiset 10 harkkaa hyvin orjallisesti ohjelmaa noudattaen. Aiempina vuosina TV kevyet ja pitkät ovat venyneet jopa puolta pidemmiksi kuin on tarvis ja sitten olen taas puolestani lipsunut mäkivedoista ja TV kovista. Nyt yritän kerrankin edetä harkkaohjelman mukaan ja katsoa, miten kehitys kehittyy.

Link to comment
Share on other sites

MOVE valmentaja on siis vain Juoksija-lehden tilaajille tarkoitettu ilmainen palvelu. Kirjautuminen tapahtuu Sukunimi Etunimi periaatteella ja kortin asiakasnumeroon pitää muistaa laittaa se ensimmäinen "nolla" myös eteen. Itse olen käyttänyt MOVEa kolme vuotta, nyt on käynnissä ohjelma, joka tähtää 3:30 aikaan, harjoituskertoja 4-5 viikossa.

Sen verran vinkiksi, että minä treenasin 3 h:n ohjelmalla päästäkseni 3:30:n alle. Sillä se onnistui, ei tuolla liian löysällä ohjelmalla, mikä taas johtunee täydellisestä lahjattomuudesta kestävyysmatkoille ja ylipäätään juoksuun.

Link to comment
Share on other sites

Sen verran vinkiksi, että minä treenasin 3 h:n ohjelmalla päästäkseni 3:30:n alle. Sillä se onnistui, ei tuolla liian löysällä ohjelmalla, mikä taas johtunee täydellisestä lahjattomuudesta kestävyysmatkoille ja ylipäätään juoksuun.

En nyt pitäis tuota 3.15-3.50 aikatavoitteen mukaista ohjelmaa ihan löysäilynäkään. Useammin harkkoja, matkat tosin lyhyempiä, kyllä se näinkin käy.

Link to comment
Share on other sites

En nyt pitäis tuota 3.15-3.50 aikatavoitteen mukaista ohjelmaa ihan löysäilynäkään. Useammin harkkoja, matkat tosin lyhyempiä, kyllä se näinkin käy.

Mä noudatan tuota puolimaraton alle 1:30 -ohjelmaa ja tuota takaperin lukiessa tulee kyllä mieleen, että olisi upeaa, jos nousujohteisuus purisi tuon ohjelman ajattelemalla tavoin. Ohjelma on kova ja monipuolinen.

Tässä vaiheessa kautta ei mun käsittääkseni pitäisi olla haittaa, jos hölkkää tai ulkoilee muuten ihan huvikseen enemmänkin (vaikka sitten kävelee, jos ei osaa hölkätä tarpeeksi hiljaa ja lyhyesti), kunhan kiinnittää huomiota siihen, että kokonaisrasitus pysyy hanskassa ja kiinnittää huomiota siihen, että on avainharjoituksissa tuoreena eikä tee niitä yli.

Tässä esimerkkejä <1:30 viimeistelevistä treeneistä:

10x100m kovaa

6-10x400m/2min 76 - 84s

6-8x1km/3min 3:05 - 3:30min/km

10km TV-reipas 3:50 - 4:30min/km (ei siis treenimaksimi, vaan Aerk+ 0-15, tässä vaiheessa n. 5:15-5:45min/km vauhdilla)

Link to comment
Share on other sites

3:05 ja 3:50 aika hyviä vauhteja 1:30 tavoitteeseen nähden.... No noista ohjelmista on varmaan moneksi ja haluttu pitää sopivasti liikkumatilaa..

Ei kyllä noissa tonnin vedoissa ole juuri liikkumatilaa 1:30-puolimaratoonarille. Ne on tehtävä vähän yli täydellä teholla, että pääsee edes tuonne 3:30-aikojen tuntumaan. Eli joku virhe tuossa täytyy olla tai sitten alle 1:30 pitää ymmärtää laajemmin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy