Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pitkien pidentäminen - muun kustannuksella?


jukka74
 Share

Recommended Posts

Eli Tukholmaan menossa ekalle maratonille. Kahtena edellisvuotena ryssinyt liian innokkaalla treenillä homman jo alkuvuodesta - ilman urheilijataustaa (32v) tuntuu olevan erityisen tärkeää lähteä maltillisesti liikkeelle. Syksyllä kerkesin tehdä viisi liian kovaa viikkoa ja sitten sairastuinkin - kuudeksi viikoksi. Nyt olen sitten pitänyt sykkeet alhaalla ja matkat kohtuulisina ja takana on kuusi viikkoa suht tasaista kunnon kohoamista.

Nyt pitäisi sitten vihdoinkin alkaa tehdä siitä pitkästä lenkistä viikon pääharjoitus (vai kuinka?) Eilen juoksin rauhallisesti puolitoista tuntia ja hyvältä tuntuu ainakin vielä.

Kuinka paljon viikon muita harjoituksia kannattaa vähentää pitkän pidentämisen kustannuksella?

Ja kannattaako tehdä a) lyhyempi/iisimpi pitkä joka viikko vai B) pitempi pitkä joka toinen viikko (ja jättää varsinainen pitkä tekemättä joka toinen...)

Tällä hetkellä juoksen 3-4 kertaa viikossa, keväämmällä on tarkoitus siirtyä juoksemaan 4-5 kertaa.

Ja vielä: mitä mieltä siitä kannattaako niitä pitkiä venyttää kävelemällä välillä vai lisätä aikaa hitaammin ja juosta koko matka?

Tämän hetken vauhdeilla ja harjoitusmäärillä kuvittelisin juoksevani ensimmäisen maratonini jonnekin 4:30-kieppeille. Mutta sehän lienee tällä kokemuksella ja tässä vaiheessa vuotta vielä ihan puhdasta arvailua.

Link to comment
Share on other sites

Muutama sana "näin minä tekisin"-pohjalta:

Nyt pitäisi sitten vihdoinkin alkaa tehdä siitä pitkästä lenkistä viikon pääharjoitus (vai kuinka?) Eilen juoksin rauhallisesti puolitoista tuntia ja hyvältä tuntuu ainakin vielä. Kuinka paljon viikon muita harjoituksia kannattaa vähentää pitkän pidentämisen kustannuksella?

Minusta ei kannata vähentää muita juoksutreenejä lainkaan. Kun aletaan (pikkuhiljaa) kasvattaa pitkän lenkin mittaa, en itse ole koskaan edes ajatellut (tai lukenut mistään) että tätä pitäisi kompensoida muita lenkkejä vähentämällä. Ideanahan on yleensä nousujohteisuus eli että treeniä kovennetaan pikkuhiljaa (määrää (ja/tai tehoa) lisäämällä).

...Ja kannattaako tehdä a) lyhyempi/iisimpi pitkä joka viikko vai B) pitempi pitkä joka toinen viikko (ja jättää varsinainen pitkä tekemättä joka toinen...)

Tällä hetkellä juoksen 3-4 kertaa viikossa, keväämmällä on tarkoitus siirtyä juoksemaan 4-5 kertaa.

Ja vielä: mitä mieltä siitä kannattaako niitä pitkiä venyttää kävelemällä välillä vai lisätä aikaa hitaammin ja juosta koko matka?

Tämän hetken vauhdeilla ja harjoitusmäärillä kuvittelisin juoksevani ensimmäisen maratonini jonnekin 4:30-kieppeille. Mutta sehän lienee tällä kokemuksella ja tässä vaiheessa vuotta vielä ihan puhdasta arvailua.

Ainakin nyt kun vielä eletään helmikuun alkupuolta olen sitä mieltä että kunnollinen pitkä (mitä se sinun kohdallasi sitten tarkoittaakaan) kannattaisi juosta esim. joka toinen viikonloppu. -Ja pitkänhän pitäisi olla fiilikseltään aina kevyt, ei mikään äärimmäinen "kuoleman marssi", eli jos juostessa tuntuu raskaalta niin kävelyä väliin jotta rasitus ei kasva kohtuuttomaksi; väkisin hampaat irvessä juokseminen ei tässä kohtaa ole järkevää! Sitten jos/kun maaliskuussa(?) lisäät harjoituskertoja voisit ottaa pitkän ohjelmaan joka viikonloppu kuitenkin niin että viikkorytmityksen kevyillä viikoilla se olisi selvästi lyhempi kuin kovilla viikoilla. Pitkän lenkin pituutta kannattaa lisätä maltilla (muutamia kilometrejä/kerta) ja muistaa tässäkin viikkorytmitys; jos kahtena viikonloppuna on jo pidentänyt lenkkiä pitää välillä juosta keyvempi pitkä ennen kuin taas jatkaa pidennystä. -Eikä pitkää lenkkiä kannata loputtomasti pyrkiä kasvattamaan; useimmille meistä riittävät korkeintaan 3h lenkit.

Fiksummat varmaan jatkavat tästä.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy