Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Leenuliinu

Neopreenilämpösukka?

Recommended Posts

Hei,

Sen verran on jo syksyä ilmassa täällä lounaisessakin Suomessa, että loskakelit ja varustetarpeet alkavat mietityttää..

Viime talvena satoi ja tuuli, satoi ja tuuli. Juoksin koko talven tavallisilla lenkkareilla ja koin liian hyvän "ilmastoinnin" ongelmaksi. Tuuli varpaisiin asti, kun ventilaatio pelasi niin hyvin.

Jostain luin vinkin, että turhaa on investoida esim. gore-tex juoksukenkiin vaan että peruskengät kyllä toimivat, jos jalassa on neopreenilämpösukka (mikä sanahirviö!).

Onko kellään kokemusta? Aika hintavia tuntuvat olevan, ovatko hintansa arvoiset?

T: Leenu

Moi Leenu,

minä juoksin viime talvena suurimman onsan tavallisilla lenkkareilla ohuehkojen villasukkien kanssa ja jalat oli lämpimässä.

Yleensä lenkkareissa on sen verran tilaa että nauhoja hiukan löysäämällä villasukkakin istuu sisään (ainakin ohuehko). Vanhasta villasukasta voi myös tehdä nilkkurit lämmittämään nilkkoja.

Sinänsä ihan hauskan kuuloinen tuo uusi sukka, kertokaa toki kokemuksia kenellä niitä on!

Minulla on tuollaiset kaapissa, mutta niiden käyttö on jäänyt paremminkin kokeiluasteelle.

Jos tarkoitus on juosta kuivissa oloissa (pakkaslumi lasketaan kuivaksi), niin neopreenisukat ovat ehdottomasti ylitse ampuva ratkaisu. Niissä jalat hikoavat varmasti. Sama tilanne on goretex:in kanssa. Tilanne muuttuu heti, jos etsii varusteita myöhäisen syksyn märkiin metsälenkkeihin. Ensisijaisesti noita neopreenisukkia taitavagt käyttää suunnistajat.

Talvilenkkeilyyn paljon parempi ratkaisu on hommata toiset kengät, joista tuuli ei puhalla suoraan läpi. Tuollaisissa kengissä riittää talvellakin normaali/paksu juoksusukka. Talvilenkkareissa voi olla lisäksi pitävämpi pohja lumessa juoksemista varten.

Minulla on maastopyöräilytarkoitukseen hankitut neopreenisukat ja satunnaisesti olen kokeillut niitä juostessakin. Eivät toimi, en suosittele. Hiostaa, ei hengitä, altistaa hiertymille. Pitäisi olla liner-tyyppiset alussukat alla. Ilman muuta helpompi ja mukavampi vaihtoehto on ostaa gore-tex -kengät tai vastaavat talvikäyttöön tai märille keleille. Viime talven juoksin tavan Asics Trabucoilla eikä tullut kylmä. Toisina kenkinä on Nike Skylonit joissa päällinen on kyllä tosi ohut/huokoinen, ne menevät mattokengiksi ensi talveksi.

Jep! Ovat ehdottomasti hintansa väärti. Itse käytän ko. sukkia suunnistus- ja maastoajotreeneissä (xc). Jalat on ollut aina lämpöset ja kuivat, vaikka on painellut millasten soiden yli tahansa.

Itselläni on suomen maajoukkueen neonpreenit, joita saa suunnistajan kaupasta mm. Tampereelta ja Helsingistä yms. Maksaa muistaakseni karvan yli 20€.

Kokoja löytyy 35-46 asti, joten uskoisin löytyvän sopivan koon. Värivaihtoedotkin ovat aika monipuolisia.

Näin tuolla Mammuttimarssilla myös ko. sukkaa. Kaveri vaihtoi sukat puolimatkassa. Kehui, että kyllä nämä tässä kelissä ovat paikallaan, mutta hiostavat kyllä. Vähän paksuilta ja hankalilta kyllä minun mielestäni näyttivät. Itse käytän vastaavissa olosuhteissa kyllä mieluummin muovipussiviritelmiä, jotka kyllä tälläkertaa jäivät testaamatta. Jalat nimittäin kastuivat läpiasti vasta aivan viime hetkillä, siihen asti ihmettelinkin, että onpas kumma juttu. Minulla olikin uudet sukat ja luulen, että ne toimivat aivan ällistyttävän hyvin.

Ainakin parin tunnin lenkeillä kaatosateessa coolmaxin alussukka ja Porelle Dry-sukat tuntuivat toimivilta. Kenkiä riisuessani olin yllättynyt että jalat olivat noinkin märät, koska juostessa en huomannnut kosteutta ollenkaan, eikä myöskään jalkoja palellut.

En sitten tiedä miten sukat toimisivat vähän pidemmässä nollakelin rypistyksessä, mutta lyhyet pitkät lenkit menivät ilman ongelmia.