Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sykkeet pitkien matkojen aikana

ines
 Share

Recommended Posts

Heips,

Elikkä tarkoituksena olisi tulevaisuudessa suorittaa maraton läpi. Aluksi lähdetään kyllä liikkeelle puolikkaasta jne.

Minkälaisia sykkeitä ihmisillä on ollut harjoituskauden aikana ?

Tai oikeastaan minkälaisilla sykealueilla kannattaisi harjoitella jotta peruskestävyys kehittyisi mahdollisimman hyvin ?

Maximi sykettäni en tiedä mutta laskennallinen sellainen olisi 220-26 = 194

-ines-

Minkälaisia sykkeitä ihmisillä on ollut harjoituskauden aikana ?

Disclaimer: Mulla ei ole harjoituskautta enkä aio juosta maraa. Mutta kiitos kysymästä, mulla keskisykkeet uinti-, pyörä- ja juoksulenkeillä huitelee näköjään 143 paikkeilla (kun max juosten on ehkä 190).

Ihan ensimmäiseksi ehkei kannattane aloittaa sykkeiden hienosäätöä. Hölkkäät sellaista vauhtia, että juuri ja juuri hengästyt eli että pystyisit puhumaan puuskuttamatta. Katsot mikä on tällaisen vauhdin syketaso ja hölkkäät valtaosan (luokkaa 80-100 %) lenkeistäsi, ainakin aluksi, tätä vauhtia tai syketasoa.

Mausteeksi, jos siltä tuntuu, voit silloin tällöin kirmaista kovempaa. Ei täysiä, mutta sillai rennon kovaa. Vaikkapa muutaman pätkän joillain lenkeillä. Taikka jonkin erillisen lyhyen lenkin, mutta tietenkin rauhallisen lämmittelyn jälkeen. Sykkeistä riippumatta tällainen tempaus voisi olla sielulle terveellistä -- varsinkin, jos tasainen junnaus alkaa tympimään.

Sitten kun tällainen lenkkeily alkaa olla peruskauraa, voisit selvittää itsellesi max-sykkeen, vaikkapa mäkitestillä, ja käyttää esim. netistä löytyviä laskureita vihjaamaan erilaisille harjoituksille sopiviin sykealueisiin. Ja aloittaa jonkin maraton alle N tuntia -ohjelman.

Laskennalliset sykkeet ovat itsensä Pelsepuupin keksintö. Vältä niitä. Mä en voisi ottaa montaa juoksuaskelta ja eräät toiset juoksisivat itsensä tuhannen päreiksi laskennallisilla sykkeillä.