Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Karhu M-sarja

Recommended Posts

Jahas Sportiaan jos olis mennyt niin 20 euroo olis säästänyt...Olen tässä pähkäillyt, juoksenko HCR:n Karhun M2 vai M10, luultavasti M10 ehtii tekeytyä siihen mennessä. Joka tapauksessa kun siirryin Karhuihin, niin onpa todella vähän ollut mitään rasitusvammoja..Se helmikuinen vammalainen johtui kaiketi siitä että olin huomaamatta juossut ekat M2:t ihan sileiksi. Kun vaihdoin uudempiin, niin kivut katosivat..Yks kaveri eräässä erikoisliikkeessä kylläö totesi, että kun siirtyy Karhuihin, niin ei kannata sitten enääö muilla tossuilla juosta..alan olla melko samaa mieltä!

• Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Yli 10 vuoden Asics putken (Kayano, DS-trainer) jälkeen ostin n. kuukausi sitten vauhti-/maratonkenkää hakiessani Karhun M10:t.

Mukavan kevyet kengät, mutta esim. DS-traineriin verrattuna jalkaholvin tuki tuntuu olemattomalta ja ehkä siksi hieman oudot kengät juosta etenkin hitaammilla vauhdeilla. Kovemmilla lenkeillä taas pakarat ja pohkeet meinaavat mennä kipeiksi – en tiedä johtuuko tämä kevään kankeudesta vai uusista kengistä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Häviääkö askelluksen outous verrattuna Asicseihin? Auttaako pohjallisten teko/vaihto tms vai pitääkö pala takaisin Asics -linjalle myös vauhtikengän osalta? Pitemmät lenkit ajattelin jatkossakin juosta hieman tuetummilla kengillä: DS-trainereilla tai Kayanoilla. Toimiiko tämä Asics & Karhu kenkien yhdistelmä yleensäkään?

JRi, voi olla, että siirtyminen pitkästä Asics-putkesta Karhuihin voi viedä jonkin aikaa. Muistaakseni itsellänikin oli Asics- ja NB-kauden jälkeen jotain rutinaa jaloissa kun vaihdoin Karhuihin. Kun jalat sitten muotoituivat ja tottuivat Karhuihin, ei tuollaisia vaivoja enää ole ollut. Nykyisin kätän Asicseja ja NB:tä lähinnä kävelyyn..Ne tuntuvat jopa kankeilta!

. Kovemmilla lenkeillä taas pakarat ja pohkeet meinaavat mennä kipeiksi – en tiedä johtuuko tämä kevään kankeudesta vai uusista kengistä.

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Häviääkö askelluksen outous verrattuna Asicseihin? Auttaako pohjallisten teko/vaihto tms vai pitääkö pala takaisin Asics -linjalle myös vauhtikengän osalta? Pitemmät lenkit ajattelin jatkossakin juosta hieman tuetummilla kengillä: DS-trainereilla tai Kayanoilla. Toimiiko tämä Asics & Karhu kenkien yhdistelmä yleensäkään?

Eiköhän askelluksen outoudessa ole kyse samasta ilmiöstä kuin että vierasta polkupyöraa lainattaessa polkimet tuntuvat aluksi kieroilta. Tunne häviää kun jalat tottuvat uusiin liikeratoihin.

Johtuisiko pohkeiden kipeytyminen siitä että kenkä rullaa paremmin, jolloin myös pohkeille (ja pakaroille) tulee enemmän työtä?

Vammojen kannalta voi vain olla hyväksi että juokset välillä täysin erilaisen juoksutuntuman antavilla kengillä. Itse alan juosta karhuilla ja Adidaksilla. Adidas rasittaa hieman polven ulkosyrjää ja jos karhu rasittaa vaikkapa pohkeita (en tiedä vielä), niin kenkiä kierrättämällä ei sama paikka rasitu joka kerralla.

Minulla on ollut M10:t nyt vasta muutamalla lenkillä ja tänään oli toinen kantapää 14,47 km vk-lenkin jälkeen hieman kipeä. Itse lenkki tuntui kyllä hyvältä. Välillä vauhti tuntui hitaalta, vaikka jälkikäteen laskettuna menin sillä välillä n. 4.11 min /km eli alle tavoitemaravauhtia (4.15). Viimeinen vajaan viiden km osuus meni tasan 4 min/km vauhtia ja rullasi hyvin. Näillä minulle nopea juoksu sujuu todella loistavasti, mutta tottumista nämä kyllä vaativat. Pohjan pito tosin on kovemmassa vauhdissa melko huono, joten huonosti pitävillä alustoilla eivät ole parhaimmillaan. Rauhallisemmilla nopeuksilla en ole näitä kokeillut.

Mulla M10 ei ole luontunut jalkaan. Kuusi lenkkiä olen tehnyt, ja vain yhdellä kovavauhtisella lenkillä kengät tuntuivat olevan ok. Jalkaterät/varpaat puutuvat oudosti, ja myös päkiässä on epämiellyttäviä tuntemuksia. Nyörityksen tiukkuutta olen vaihdellut, joten ei johdu siitä.

Hitaaseen vauhtiin nuo eivät näytä sopivan senkään vertaa. Soratiellä juostessa tuntuu myös siltä, että pienetkin kivet nuljauttavat nilkkaa. Lyhyesti: eivät tunnu sopivan minulle ainakaan juostujen vajaan 60 km:n perusteella. Paninkin ne tuohon myyntiin, mutta jos ei kiinnostusta ole, niin käytän ne loppuun lyhyillä lenkeillä, joilla epämiellyttäviä tuntemuksia ei niin ehdi tulla. Saapa jalka siinä jotain ärsykettä.

Eipä tämä kovin hyvä myyntipuhe ainakaan ollut, mutta niitä näyttää olevan tuossa aiemmin. Yksilöllisiä juttuja, nämä.

Vuosikausia olen ollut Asics-mies, mutta eilinen Länsiväylä muutti minut kyllä Karhumieheksi. Eilen oli ensimmäistä kertaa juoksutapahtumassa Karhun M2:t jalassa ja juoksu rullasi meikäläisen tasoon nähden uskomattomasti.

Aiemmat Länsiväylät Asicseilla (ensin Kayanoilla ja sitten DS Trainereilla) ovat ollet Kalastajatorpan mäen jälkeen melkoista punnertamista, mutta eilen lopussa Karhuilla vauhti vain kiihtyi ja sain aikaiseksi jopa negatiivisen splitin.

No, oli mulla tänä vuonna takana huomattavasti paremmin onnistunut talviharjoittelukausi ja juoksun aikana uutena jippona kokeilin tältä palstalta lukemaani sokeripiikkiä lopussa (pari desiä Dr Pepperiä vähän ennen Kalastajatorpan mäkeä, hyvin näytti toimivan), joten ei tämä nyt pelkästään Karhuista johtunut.

Alkututustuminen talvella M2:iin ei kyllä ollut lupaava, koska sain ekojen lenkkien jälkeen sekä säären etuosat että lonkat kipeiksi. Muutaman lenkin jälkeen sitten jalat tottuivat Karhuihin ja kivut hävisivät. Mun teoria on että Asicsen tuetut tossut suojaavat jalkoja liikaa ja estävät jalan normaalin liikkumisen mikä 'surkastuttaa' käyttämättömät lihakset. Karhuilla lihakset sitten tulivat käyttöön ja kipeytyivät.

Ehkä tämä viesti olisi kuulunut hehkutus-ketjuun......

Talvikelillä M-sarjan tossut on melkoiset luistimet.

Tuohon on ratkaisu; nastat pohjiin ja pito lisääntyy huimasti. Tiedän, että monet ovat sitä mieltä, ettei nastoja pitäisi jälkikäteen lisäillä kenkiin, joihin niitä ei ole alun perin suunniteltu, mutta mulla on ainakin toiminu.

M1 on eniten kuluttamani malli ja niihin olen nastatkin laitattanut. M2:ia käytän lyhyemmillä lenkeillä ja M10:ä radalla. Muita en ole pariin vuoteen enää käyttänyt.

Heippa. Pahoittelen etten ehdi lukea ketjua läpi, mutta olisin silti iloinen jos joku voisi hieman avittaa. Olen kuntoilija, jolta ei toistaiseksi vielä juoksu luonnistu (3 kuukautta menty tiukkaa pk-ohjelmaa ja kohta pitäisi pystyä vähän juoksemaan) ja joka etsii uusia lenkkareita. Olen todella kevyt, alle 50-kiloinen ja eniten kiinnostaakin, kuinka hyvin (ja mikä m-sarjan jalkine) kävisi kevytrakenteiselle? Mielestäni Karhun "filosofia" luonnollisesta juoksukengästä kuulostaa hyvältä. Ja minkä hinnan noista nyt saikaan maksaa, jos ostaa Juoksija-kortilla Intersportista?

Siis hetkinen... kävin tänään ostamassa kokeeksi Karhun M ykköset Prsimasta. Kengät ovat ne kullan väriset, ja kaupassa en huomannut mitään outoa, mutta kotona hoksasin, että toisen kengän pohja on musta-ruskea ja toisessa harmaa-oranssi?!? Onkohan tässä nyt sattunut joku moka jollekin..? Onhan nuo Karhun lenkkarit aika radikaalin värisiä, mutta luulisi olevan sentään yksi pari saman värinen vai...?

Heippa. Pahoittelen etten ehdi lukea ketjua läpi, mutta olisin silti iloinen jos joku voisi hieman avittaa. Olen kuntoilija, jolta ei toistaiseksi vielä juoksu luonnistu (3 kuukautta menty tiukkaa pk-ohjelmaa ja kohta pitäisi pystyä vähän juoksemaan) ja joka etsii uusia lenkkareita. Olen todella kevyt, alle 50-kiloinen ja eniten kiinnostaakin, kuinka hyvin (ja mikä m-sarjan jalkine) kävisi kevytrakenteiselle? Mielestäni Karhun "filosofia" luonnollisesta juoksukengästä kuulostaa hyvältä. Ja minkä hinnan noista nyt saikaan maksaa, jos ostaa Juoksija-kortilla Intersportista?

Kiva, että tuet suomalaista, mutta myös Nike tekee samalla filosofialla kenkiä - jalan omaa anatomiaa kunnioitetaan eikä yritetä kahlita mihinkään muottiin. Ja väittäisin, että materiaaliltaan Niket ovat kyllä laadukkaampia ja kestävämpiä, myös halvempia. Mutta toisaalta Karhut on suunniteltu täällä meillä Jyväskylässä, onhan sekin jotain.

Siis jos Karhut eivät sovi jalkaan, kokeile Niken kevyempiä malleja kuten Zoom Air Moire, Zoom Air Skylon tai sitten paljasjalkajuoksijoille tehtyä Free-sarjaa. Freet tosin vaativat totuttelua ja melko hyvän askelluksen, mutteivät ne mitkään mahdottomat jalantappotossut ole kuten täällä jotkut väittävät. Ihan mukava niilläkin on juosta alle 10 kilometrin lenkkejä ja kehittää jalkateriensä lihaksia.

(Ps. Minä en ole vielä ymmärtänyt tuota Karhujen hienoutta, kun kaupassa ne ainakin tuntuvat ahdistavan jäykiltä, kovilta ja ahtailta. Ehkä askel on nopea, mutta pohjat kuluvat nopeasti ja laatu on ollut aika kyseenalaista hintaansa nähden. Ja nopeampiakin kenkiä tuohon hintaan saa, joten ihmettelen hieman noiden suosiota. Ehkä tajuan vielä joku päivä.)

EDIT: Sori Karhu-fanit, jos veditte herneet nenäänne, kun tulin toisen merkin kenkiä tänne kehumaan, mutta kai hieman kritiikkiäkin sallitaan. Tai edes toisenlaista näkemystä.

Muokattu

Osallistu keskusteluun

Voit nyt heti vastata ketjuun ja rekisteröityä myöhemmin. Jos olet jo rekisteröitynyt, voit kirjautua tästä sisään lähettääksesi vastauksen.
Huom!: Ilman rekisteröitymistä lähetetyt viestit tarkistetaan ennen julkaisua mainosrobottien yms. takia.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Tästä mainospaikka alkaen 30e+alv/kk. 

Yli 10 000 kävijää/kk

n. 350 000 sivulatausta/kk

• Sivulataukset 13.11.2020 alkaen: Web Hits

Yksittäiset kävijät 13.11.2020 alkaen: Web Hits
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy