Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksetteko tiikerin vai jääkarhun kanssa?

maijuriina
 Share

Recommended Posts

Pukukopeissa olen huomannut joidenkin levittävän ennen maratonia voimakashajuisia tököttejä itseensä. Kertokaapa olenko nyt jäänyt paitsi jostain tärkeästä rituaalista, jonka avulla kaikki kolotukset juoksun aikana voi unohtaa?:crutch:

Olen kuullut puhuttavan tiikerisalvasta. Auttaako semmoinen oikeasti ja millä lailla? Auttaako se vain lihaksiin vai kenties myös niveliin tai polviin? Mihin te sitä laitatte? Laitetaanko sitä ennen vai jälkeen juoksun, kun se kuulema lämmittää ja toiset voiteet, kuten ice power, viilentävät. Milloinka sitä oikein tarvitaan kylmää ja milloin lämmintä ??

Hei, valaiskaa minua, joka on laittanut vain vaseliinia varpaiden väliin hiertymiä estämään.

Pukukopeissa olen huomannut joidenkin levittävän ennen maratonia voimakashajuisia tököttejä itseensä. Kertokaapa olenko nyt jäänyt paitsi jostain tärkeästä rituaalista, jonka avulla kaikki kolotukset juoksun aikana voi unohtaa?:crutch:

Olen kuullut puhuttavan tiikerisalvasta. Auttaako semmoinen oikeasti ja millä lailla? Auttaako se vain lihaksiin vai kenties myös niveliin tai polviin? Mihin te sitä laitatte? Laitetaanko sitä ennen vai jälkeen juoksun, kun se kuulema lämmittää ja toiset voiteet, kuten ice power, viilentävät. Milloinka sitä oikein tarvitaan kylmää ja milloin lämmintä ??

Hei, valaiskaa minua, joka on laittanut vain vaseliinia varpaiden väliin hiertymiä estämään.

Mie juoksen vaseliinin kanssa. Tiikerisalvaa oon laittanut nenän alle, kun on lentsu iskenyt. En tiedä auttaako, mut tekee ainakin eetvarttia. Ja vesi juoksee silmistä.

Kai joku hakee tolla tiikerisalvalla samaa vaikutusta kuin linimentillä aikoinaan. Viileällä säällä sitä siveltiin kinttuihin. Voipi olla vieläkin käytössä tuo linimentti, en tiiä. Tuota viilentävää tavaraa varmaankin käytetään juoksun jälkeen. Kyllä varpaat ja jalat sen verran kuumina ovat maratonin jälkeen, että ihan mukavalta tuntuu. Mitään tieteellistä pohjaa ei miulla oo. Näin oon vaan toiminut koko pitkän ikäni.

Niin ja laita edelleen sitä vaseliinia varpaisiin ennen pitkää koitosta. Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole. Muistuttaisin kuitenkin, että jokailtainen jalkojen voitelu perusvoiteilla tai millä nyt tykkääkin jalkojaan rasvata, on aina paikallaan ja hyvä ennaltaehkäisevä tekijä rakkoja aatellen.

Ostin tossa kesällä Tarjoustalosta Hevosbalsamia purkin. Muistuttaa Icepoweria paitsi et on vihreetä. Sitä hieron lenkin jälkeen reisiin ja pohkesiin sekä nilkkaan, joka oireilee välillä. Vaikee sanoa onko siitä mitään varsinaista hyötyä, mut ei ainakaan haittaakaan. Eikä ollut kallista (vrt. jäävoimaan), muistaakseni 3,95/ iso purkki.

Hehee, tuo capsicam on kelpo lääke vaivaan kuin vaivaan. Ja hupia piisaa seuratessa ko. salvasta tietämättömien ilmeitä, kun kyriiliset kirjaimet osuvat silmään tuubin kyljestä...

Nelipowerin hevoslinimentit olivat myös kovassa kurssissa joskus takavuosina, kun kansallispeliä piti harrastaa vielä pikku pakkasessakin.

Kyllähän nuo aineet ainakin pintaverenkiertoa lisäävät. Capsicamin yksi ainesosa taitaa olla bensiini tai joku muu yhtä terveeltä kuulostava aine. Näillä saa usein jumiutuneet lihakset aukeamaan nopeammin ja erityisesti Lapin hiihtoreissuilla olen käyttänyt, jotta lihas palautuu paremmin seuraavaan lenkkiin.

Viime aikoina ei ole tullut käytettyä mitään, mutta kesällä laitoin Ice powerin kylmägeeliä melkein päivittäin. Ongelma on vaan siinä, että sitä helposti laittaa aina lisää ja lisää, kun tuntuu, että vaikutus kestää vain vähän aikaa. En tiedä, onko ihan terveellistä mättää joka päivä lihaksiin. Lämpögeeleissä on se hyvä puoli, että niitä ei ainakaan liian usein voi laittaa. Kunnon biitti Capsia aiheuttaa vielä seuraavanakin päivänä poltetta, kun lähtee urheilemaan.

"Capsicamin vaikuttava aine on Benzylii nicotinas joka on ilmeisesti puhdistettua chilipaprikan kapsaisiinia. Ice Power Hotissa on vaikuttava aine Oleoresin Capsicum, joka on ilmeisesti epäpuhtaampaa/eristämätöntä Benz. nicotinasta.." - wunderbaum

Oleoresin capsicum tunnetaan myös lyhenteellä OC eli kansankielellä "pippurisumute" vaikka itse asiassa siis onkin paprikasumute. Eli ainakin silmissä polttaa.

Oleoresin capsicum tunnetaan myös lyhenteellä OC eli kansankielellä "pippurisumute" vaikka itse asiassa siis onkin paprikasumute. Eli ainakin silmissä polttaa.

Oleoresin capsicum, eli suomeksi ihan vaan kapsaisiini tai kapsaisiiniuute. Oleoresin = uute, pihka, hartsi. Siis puhdistettua kapsaisiinia, ottamatta kantaa siihen, mistä kapsaisiinista tarkemmin on kyse.