Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka paljon rauta-arvot vaikuttavat suorituskykyyn?


maijuriina
 Share

Recommended Posts

Minulla on noin puolitoista vuotta ollut ongelmia hemoglobiinin kanssa, siellä se on 105 pinnassa heilunut ja väsy on välillä ollut kova. Eikä juoksu ole oikein kulkenut. Ja luulen, että isona osasyynä on juuri tuo rautaongelma. Nyt on kesän mittaan hieman helpottanut, kun olen tuplakuurilla eli kaksi tabua päivässä kun yksi ei auta mihinkään. En ole mittaillut arvoja kuurin aloittamisen jälkeen, joten e tiedä onko vaikutus oikea va puhtaasti psykologinen. Pitäisikin käväistä labrassa joku kerta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulla on hemppa ollut aina hyvä, mutta silloin muutamina kertoina, kun se on ollut normaalia alempi (silloinkin luokkaa 125), niin huomasin hengästyväni tosi helposti ja liikkuminen oli sitä myöten jotenkin raskasta.

Sykkeitä en silloin mittaillut, mutta voisin kuvitella, että jos kerran hemoglobiinia on hapen kuljettamiseen vähemmän, niin sydän saa sitten vastaavasti pyöritellä sitä verta normaalia tiuhempaan. Vai?

Link to comment
Share on other sites

Jos hemoglopiini on alhainen eikä nouse rautakuurilla voi johtua esim keliakiasta.itsellä todettu keliakia kesäkuussa hemoglopiini oli silloin 117 sormenpäästä, suonesta 130. rauta ei imeydy vaikka kuinka söis rautaa. lääkäri sanoi että vähintään kaksi kuukautta menee että nousee. mutta suolinukka pitäis saada ensin kuntoon ja siinä menee noin puolivuotta. keliakian voi todeta esim. apteekin pikatestillä maksaa 18 e. keliakia vo olla myös oireeton tai vähäoireinen kuten mulla. maha tähystyksessä suolinukka oli täysin tuhoutunu.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Huomasin äskettäin, että käyttäessäni sellaista rautalisää, jossa on mukana C-vitamiinia, kaikkosi hengästyneisyyteni tyystin: jaksan juosta mäet ja kävellä portaat ylös ketterästi ilman, että olisi mitään tarvetta "tasoitella hengitystä" tai päässä tuntuisi huimauksen tunnetta. Käytetty lisäannos on ollut vain 10 - 15 mg per päivä (lohkaisen 20 mg:n tabletista palasia).

Aikaisemmin olen kokeillut sellaista rautalisää, jossa on "pelkkää sitä itseään", mutta ei siitä ollut mitään lisähyötyä. Mainittakoon myös, että en tarkoita ottavani annosta tuota uutta tuotetta esim. juuri ennen lenkille lähtöä (en käytä sitä stimulantin tavoin).

Minulla on myös vahva peruste epäillä, että esim. joskus aiemmin esiintyneet hyperventilaatiokohtaukset ovat olleet seurasta raudan puutteesta tai ainakin siitä, että elimistö ei ole pystynyt sitä hyödyntämään.

Terveyskeskuslääkäri ei koskaan erityisemmin epäillyt raudanpuutetta ja hemoglobiiniarvotkin oli kuulemma "ihan ok". Hapenvirtausta mittaavat testit näyttivät laboratorio-olosuhteissa melko ok, mutta todellisessa elämässä ei tuntunut siltä. Mutta kun äskettäin aloitin kokeilemaan rautaa C-vitamiinilla, seurasi siitä huikea parannus hengityksen helppoudessa - ja myös lenkkeilykestävyydessä. Erityisen mielenkiintoisena muutoksena on se, että minun ei enää ole tarvinnut käydä läpi lyhyehköä (joistakin sadoista metreistä kilometriin) lämmittelyjaksoa, jotta keho olisi ikäänkuin valmiimpi tehokkaampaan lenkkeilyyn, vaan keho tuntuu jo ulosastuessa siltä, että voi samantien lähteä juoksemaan.

Kokisin mielenkiintoiseksi tarkastella asioita eri vinkkeleistä tarkemminkin, mutta en ole aivan varma mihin huomioni kiinnittäisin. Ehdotuksia?

Lisäys: En itse juokse maratooneja (harrastelijajuoksentelija), mutta alkuperäisen kysyjän otsikko tuntui sopivalta.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Viime aikoina ei oikein lenkki ole kulkenut ja olo on ollut tavallista nuutuneempi.

Kävin mittauttamassa hemoglobiinit, ja arvo oli 105. Tästä siis rautakuurille. Miten nopeasti tämän saa kuntoon, onko kellään kokemuksia?

Ajatuksissa on ollut Yyteri -maraton, pitäisiköhän unohtaa ja siirtää ajatukset myöhempiin kisoihin?

Ensi viikolla otetaan kunnollisemmat analyysit, joista näkee onko myös rautavarastot kuluneet, eli meneekö rautakuuri aluksi varastojen täyttöön.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy