Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Missä vaiheessa muut lajit pois?

Reepu
 Share

Recommended Posts

Kertokaapas kokeneemmat, että missä vaiheessa ennen maratonkautta jätätte muut urheilulajit pois (vai jätättekö) ?

Olen tutkaillut kovasti tuota Hänninen et al. ohjelmia, ja mietityttää se, kun viimeiset 19 viikkoa ovat melko köykäisen näköisiä. Joka toinen päivä tyhjä... osaako sitä oikein olla liikkumatta sitten, kun päivätkin piteenee ja kevään energia alkaa virrata? Esim. ohjelmassa ilman aikatavoitetta voi viikon treenit olla yhteensä hiukka yli kaksi tuntia? EIkös siinä ala tulla levoton olo? Jos siis muut lajit jää jossain vaiheessa pois.

Minä en jätä muita pois, lisään vaan :viheltely Mutta vakavasti ottaen, jos sulla on ohjelmassa reilu kaksi tuntia lenkkejä ja mieli tekee harrastaa enemmän liikuntaa niin ei ole mitään syytä jättää muita lajeja pois. Lähinnä tuo pelkkään juoksuun keskittyminen tulee kyseeseen silloin jos treenaa niin suurta määrää ettei jaksa/ehdi harrastaa muita lajeja. Ne Hännisen läpivientiohjelmathan on ihan tarkoituksella tehty mahdollisimman kevyiksi, jotta aika-/kuntorajoitteisilla ihmisillä olisi mahdollisuus niillä selviytyä maratonista.

Poikkeuksena voi sanoa että kolme viimeistä viikkoa ennen maraa kannattaa mennä ohjelman mukaan ja jättää ne muut lajit pois ettei varmasti lähde liian väsyneenä maralle.

Kokenut maratoonari en ole, mutta kommentoinpahan muulla kokemuksella. Hännisen ohjeisiin en ole perehtynyt, mutta olen Pertun kanssa samoilla linjoilla. Jos vain intoa ja aikaa riittää pyri urheilemaan mahdollisimman monipuolisesti, vältyt kenties pahimmilta jumitiloilta ja kroppa saa monipuolista treeniä. Itse hiihdän, suunnistan ja juoksen jopa radallakin "kilpaa" ja mikäli aikaa riittäisi juoksisin vielä reikäpallonkin perässä. Näkisin kyllä, että muut lajit voi ihan hyvin pitää mukana viimeiselle "tavoiteviikolle" saakka, muistaa vaan keventää rasitusta ja tankata hyvin.

Itse hiihdän niin kauan kun lunta piisaa.

Juoksu tuntumaa pidän yllä hiihdon jälkeen pienillä pyrähdyksillä heti hiihdon perään. Ja kun on huono hiihto keli juoksen pienen lenkin.

Juoksemaan alan sitten tosissaan maaliskuun puolen välin jälkeen.

Eli jos tavoite on syksyllä niin hiihdä niin kauan kun keliä piisaa välillä

pieniä juoksu pyrähdyksiä.

Jos tavoite on keväällä niin ala 12 vk ennen tavoitetta juoksentelemaan

paljon mutta sekaan hiihtoa.

• 2 weeks later...

Muut lajit? Mitä ne on?

Ja kun näistä Hatapan kysymyksistä ei aina ota selvää. Siis, tarkoittaako kysymys sitä, että ei kai muita lajeja ole olemassakaan kuin juoksu...

Vaikka juoksu (joka ei kyllä kohdallani täytä mitään tiukkoja juoksun kriteerejä... hölkkä-yök mikä sana- lenkkeily tai mikä lie) onkin just nyt kaikista mieluisin, ja ainoa laji, jossa mulla on jotain järjestelmällistä suunnitelmallisuutta, niin viikkoon mahtuu kaikkea mahdollista; omassa keittiössä tanssimista, uintia, squashia, aeropickiä, circuittia, kesällä pyöräilyä, ja aina jos on mahdollisuus ja joku vähänkään houkuttelee, teen mitä liikuntaa vaan on tarjolla...

Keväällä kun illat pitenee liikuntainnostus vaan kasvaa... Mutta jos tähtää maratonille, onko parasta jossain vaiheessa vain juosta?

Taisi olla hatapalla vähän sarkasmia tuossa vastaus-kysymyksessä... Juoksijat taitaa tosiaan aika monesti olla yhden lajin ihmisiä. Mutta varmaan tuossa kesän kynnyksellä kannattaa vähentää muita harrasteita, tai ainakin selvästi ennen ensimmäistä tapahtumajuoksua. Näin ainakin tekee eräs tuntemani juoksija, joka nukkuu samassa sängyssä. Meinaa jättää saliharjoittelun huhtikuulla kokonaan. Itse ajattelin tehdä kyllä kesän läpeensä myös punttia (käsipainotteisesti) ihan vaan mielenterveyteni takia. Sitä paitsi mulla on tapana vähän vetäistä överiksi jos omistaudun liikaa yhdelle asialle, joten ehkä vältän pahimmat ongelmat samalla. Tosin mulla ei kovin rajuja tavoitteita ole juoksun suhteen muutenkaan, puolikkaan aikaa pitäis saada vartin verran kutistettua, mutta se hoituu varmasti keskittymällä noin 3 viikkoa ennen juoksua pelkästään juoksuun. Muuten aion tehdä ihan mikä itseä vain huvittaa.

Ja kun näistä Hatapan kysymyksistä ei aina ota selvää. Siis, tarkoittaako kysymys sitä, että ei kai muita lajeja ole olemassakaan kuin juoksu...

Taisi olla hatapalla vähän sarkasmia tuossa vastaus-kysymyksessä... Juoksijat taitaa tosiaan aika monesti olla yhden lajin ihmisiä.

Näin se menee. En ole ainakaan itse keksinyt, miten työssäkäynnin, perheen ja juoksemisen lisäksi voisi aikatauluihin mahduttaa muita harrastuksia. Ei mun kellossa ainakaan riitä tunnit.