Jump to content
Juoksufoorumi.fi



irongirl

Millaisia rullahiihtotreenejä?

Recommended Posts

Kyllä se tasatyöntötreeni koko matkan Helsingin keskuspuistossa on se yleisin. Itse otan aina muutamia teräviä tasatyöntövetoja sitten em. alueen loivissa nousuissa. Muten vedän rullislenkit aika matalalla sykkeellä. Myös vuoropotkuhiihtoa ilman sauvoja loiviin ylämäkiin harrastan. aika vaikea on sillee muunlaisia treenejä tehdä....:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tasatyöntöö. Kestävyyttä pitkillä lenkeillä ja nopeutta/voimaa erilaisilla ylämäkivedoilla. Siis ihan perustreenejä, kikkailut oon jättänyt pois ja yrittänyt keskittyä olennaiseen. Sauvakävely, -juoksu ja -rinne myös hyviä treenejä nyt kun asfaltti alkaa olla jo aika kohmeessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia rullahiihtotreenejä teette? Jos keksisi vähän vaihtelua treeneihin... :1Snoopy-08:

Rullahiihdän pelkästään Keskuspuiston kivituhkateillä, asfaltilla en ole koskaan tykännyt hiihtää.

Käytän myös vuorohiihtoa, koska se tuo lisää lajinomaisuutta. Varsinkin sateesta pehmennellä tiellä homma menee liian rankaksikin pelkällä tasatyönnöllä.

Hyvissä kohdissa ja olosuhteissa heitän vähän "wassuakin" peliin. Ylipäätään yritän käyttää monipuolisesti eri tekniikoita enkä niinkään jyystää pelkkää tasuria.

Tehot pidän aika rauhallisina, jotta yläkroppaan tulisi nimenomaan aerobista kuntoa. Kovemmat tehot sauvarinteestä. Aerobiset sauvakävelyt olen jättänyt pois, koska rullahiihto on huomattavasti lajinomaisempaa.

Rullaillessa käytän pituudeltaan perinteisen ja luistelusauvojen komromissiä, sauvarinteessä taas perinteisen ja harrastelijoiden kävelysauvojen välipituutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minkä mittasia sauvoja käytätte näissä harjotuksissa?

Oma pituus 181 cm, sauvakävelysauva 135 cm, sauvajuoksu ja -rinnesauva arviolta noin suunnilleen about 145 cm (lyhennetty pertsan sauvasta). Rullahiihdossa käytän samanmittaisia sauvoja kuin talvihiihdossakin eli pertsa 155 ja silloin harvoin kuin luikkaria hiihdän rullilla niin 162,5 cm jotka käy myös rullaluisteluun. Ja sit mulla on vielä suosauvat jotka on pidemmät kuin sk-sauvat mutta lyhyemmät kuin sj-sauvat ja isolla sommalla ettei upota. Niin ja teleskooppisauvat retkeilyyn. Kämppä täynnä sauvoja :smiley: , ainakin 15 paria.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostetaanpas tämä ketju ylös, kun nyt alkaa olla sopiva aika... Eli kysymys: Kehittääkö esim. 5*4min/4min loivaan ylämäkeen tasatyöntönä hapenottoa? Olen muutaman kerran tänä kesänä tehnyt ko. harjoituksen, sykkeet ovat vedon aikana 170-175, kun maksimi mulla taitaa olla 185 kieppeillä. Tuo harjoitus ei sinänsä tunnu mitenkään kauhean pahalta ja tavoitteena mulla on ollut lähinnä yläkropan lihasten saaminen talvikuntoon :grin:. Olen myös tehnyt n. tunnin lenkkejä tasatyöntönä, noilla lenkeillä keskisykkeet ovat liikkuneet 155-160 välillä. Ajattelin jatkaa näitä lenkkejä ainakin syyskuun puoleen väliin asti, keleistä riippuen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millaisia rullahiihtotreenejä teette? Jos keksisi vähän vaihtelua treeneihin... :1Snoopy-08:

Hiihtoniilo hiihtää vakiolenkin 14km, jossa yksi vaativa mäki kerrabn viikossa. Koetan nykyään mennä wassua yhä enenmmän ja koettaa mennä ton pitkän ylämäen kokonaan wassulla.

Lisäksi en enää pyri jumittaan lihasksia, vaan vaihdan tasatyönnöstä luisteluun ihan niin kuin talvellakin. Rennosti ja nopeempaa:026: (hmmm siis ainakin teoriassa)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse lähden Pitkäkoskelta. Paloheinän ja Pitkäkosken välillä on yksi n. 2min 30 sek kestävä loivahko nousu. Otan siihen fiiliksestä riippuen 5-8 tasatyöntötreeniä. Sitten tasatyöntelen Paloheinään. Paloheinässä otan 5-8 tasatyöntötreeniä Paloheinän vitosen pururadan kohdalta Paloheinän mäen kohdalla oleville telineille. Siinä on kesto reipas 2 min. Myös Paloheinän ja KEHÄ I välissä on yksi mukava loivahko reilun minuutin kestävä nousu, johon otan myös leppoisia tastyöntötreenejä 5-8 kertaa. Kokonaiskestoa tuollaiselle treenille olisi ehkä hyvä olla 1,5 tuntia. Nuo ovat sellaisia hyviä "voimatreenejä" kuntoilijalle.Ainakin itse olen kokenut asian niin.

Ei myöskään kannata unohtaa leppoisaa tasatyöntötreeniä keskuspuistoa kierrellen. Tuollaiseen treeniin on sitten hyvä pistää aikaa enemmän kuin 2 tuntia. Siitä saa hyvän peruskestävyystreenin.:) Ja sitten kannattaa välttää sitä 3 km sisälenkkiä Paloheinä-Pitkäkoski -akselilla. Se on huonossa rullasuksikunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ihan otsikon mukaiseen kysymykseen vastaus, mutta antaa palaa:

Eilen (kesän eka) sauvarullaluistelulenkki näin:

- 8' (1,7 km) kevyesti, lähinnä tasatyöntöä

- 9:30' (3 km) tasatyöntöä reippasti

- 5' (1 km) rennosti palautellen

- 10' (3 km) tasatyöntöä reippaasti (sama pätkä takasin, nyt oli vastatuuli)

- 2:30' palauttelua eli odottelin että syke putoaa reilusti alle 120

- 10' (3 km) tasatyöntöä, nyt oli vastaista tuulta myös menosuuntaan

- 5' (1 km) rennosti palautellen

- 10' (3 km) tastyöntöä reippaasti (sama pätkä takasin, taas tulli otti)

- Palauttelua eli kotiin 2,8 km

Yhtennsä 14.5 km 1:10 h

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy