Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Unpihanki harjoittelu

werneri
 Share

Recommended Posts

Tänään tuli ylimääräinen umpihanki harjoitus kun olin kalaseurani pilkkikisoissa ja palatessani lähtöpaikalle niin hieman eksyin hernerokkasumussa.

Harhauduin parikilometriä aiotusta paikasta ja jotta olisin kerinnyt punnitukseen ajoissa niin piti pistää melko ripeäksi juoksuksi umpihangessa.

Olin varmasti melkoinen näky kun saavuin puhisten ja pilkkihaalari höyryten monta kiloa kalaa repussa punnitukseen.

Ainakin tuntui siltä että kävi aika hyvästä voimaharjoituksesta. :innostunut

Ainoa vika on siinä että tänään on kolmenkympin lenkki ja saas nähdä, kerkiänkö palautumaan :hmm

Joo, kun nuoruudessa tuli aktiivisesti harjoiteltua, päätin erään talven juoksulenkit korvata kokonaisuudessa umpihankijuoksulla maastossa. Kun lunta alkoi keksitalvella olemaan säären puoleenväliin aloin juosta n. 1/2 km:n "ympyrää", johonka sitten syntyi juostava alusta. Märkäsukat ( mikä lienee nykyinen nimi "surffaussukille") ja villanilkkurit jalassa ei jalat palellut ja kunto nousi kohisten. Kesällä olin elämäni kunnossa ja uskon tuon harjoittelun olleen eräs tärkeä avaintekiä. Lajinani oli toki suunnistus.

Nykyisin vaeltelen kovimpien pakkasien aikaan lumikengillä sauvat kädessä. En tiedä sen fyysisestä hyödystä, mutta ainakin se toimii henkireikänä ja tuo vaihtelua ulkoiluun.

Pyöräilijät ovat käyttäneet umpihankikävelyä talvitreeneinään, niin minäkin. Siinä tulee samalla kätevästi kestävyyttä ja kestovoimaa. Pyöräilijöille tärkeät takareidet vahvistuvat, kun jalka pitää nostaa hangesta ylös. Myös etureidet vahvistuvat mukavasti.

Varmasti juoksijoillekin ihan hyvää vaihtelua. Saa samalla tuota voimatreeniä ja jalkoja säästäväähän se on juoksuun verrattuna.

Mulla sitä tulee tuota lumihangessa peppurointia useampana päivänä viikossa. Niitä en laske kovinkaan paljon. Jos tietenkin tulee kovinkin hiki, niin silloin täytyy huomioida homma päivän harjoituksissa. :oops:

Vähän samantyylinen tilanne, kuin minulla tuon rappusissa kävelyn kanssa. En laske, mutta treenejä tehdessä pitää ottaa huomioon.

Umpihankikävelyä tulee kyllä luonnostaan esmes lapin pilkkireissuilla.

Kun viikon tarpoo neitseellistä puolimetristä hankea tehden väliin ylävartalotreeniä kairan kanssa niin johan on jos ei lihaskunto kohene.

Jos jäällä ei ole vettä mennään sukset jalassa mikä ei sekään ole niitä ihan kevyimpiä ulkoilutuokioita.

Jos vielä saisi kalan niin ......