Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelu maralle ja pikamatkoille yhtä aikaa...?

SANNARANKI
 Share

Recommended Posts

Heips!

Mites olis fiksuinta treenit suunnitella, kun tähtään sekä maratonille (en ole vielä koskaan juossut...) ja toisaalta koirajuoksussa juostava matka on 3-5 km täysillä. SM-kisat olis edessä kuukauden päästä ja viestijoukkueeseen jos pääsisin niin matka on jotain 2.5 km, yksilömatka 4.8 km.

Eilen matkana oli 4.1 km ja aikaa meni 18.17, 4 minsaa hävisin voittajalle vaihtelevassa maastossa :o Maraton-vauhti (n. 5.30-6.30) on se mun vahvin alue, puolimaran juoksin Forssassa 2.08. Tuntuu, että dieselkoneisto lämpiää vasta 5 km:n jälkeen, mutta vaikea on ennen lähtöä juosta tuota matkaa lämmittelynä ja koirakin tarvii huoltaa.

Nyt olen aloittamassa Sepon maraton alle 4h -ohjelman noudattamista, siinähän noita vetoja tulee. Liian vähän olen niitä tähän mennessä harjoitellut ja eilen sen huomas, jalat meni maitohapoille ekassa ylämäessä, kylkeen pisti yms. epämieluisaa. Pitkiä (10-20 km) tv-lenkkejä pienin spurtein on ollut suurin osa, kerran viikkoon 7-10 km vauhdikkaammin.

Millaisia treenejä kantis vastaisuuden varalle tehdä, jotain ihan lyhyitä ylämäkivetoja vai pidempiä 2-3 km:n testijuoksuja? Kovin montaahan ei tietty kuukauteen enää mahdu, mutta ensi vuosi otetaan jo tähtäimeen...