Jump to content
Juoksufoorumi.fi


poppeli
 Share

Recommended Posts

Olen aloittanut spinning eli pyöritysharjoittelun tällä Pietarissa. :bike: Käyn kaksi kertaa viikossa tunneille joista toinen on endurance ja toinen recovery.

Kummallakin tunnilla opettaja:

- teettää peruspyöräilyä

- kehottaa välillä laittamaan vastusta suuremmaksi ja poljinnopeutta pienemmäksi

- ajattaa tangolta musiikin rytmiin

- ajattaa vinossa oikealla ja vasemmalla

- teettää punnerruksia polkiessa

- vie meitä intervalleihin, lähinnä vaihtelua ajattamalla satulasta ja tangolta

- vaihdattaa käsien paikkaa tangolla

- pyörityttää 30 - 45 minuuttia

Kaikki ohjeistus on tietysti venäjäksi, josta ymmärrän lähes en mitään...:rockwoot:

Meno on yleensä vauhdikasta ja vaikka pidän vastusta lähinnä minimissä, pyörän alla on aina hikilammikko. Sykkeet paukkuvat enemmänkin VK ja MK-alueilla kuin PK- alueella. Kyseessä on lähinnä hyvin reipas aerobik- tunti kuntopyörän selässä. Vetäjä on onneksi aika mukavan näköinen ja pukeutuu naisellisesti kuten Venäjällä kuuluukin... Mukavaa siis on.:2vrolijk_08:

Kuitenkin kysymyksiä, kun ei ole vertailukohtaa muihin kuntosaleihin saati pyöritystunteihin:

- onko tunnin ohjelma samankaltainen muualla?

- teenkö jotain väärin, kun sykkeet nousevat niin korkealle? Saan tietysti laskettua sykettä, jos en polje lainkaan :) Yritän kuitenkin pitää kadenssin 80 - 90 tuntumassa, jotta hermotus tottuisi tuohon.

- onko polkemistekniikassa eroa pyörityksen ja oikean pyöräilyn välillä?

Link to comment
Share on other sites

Omat kokemukset Elixiasta ovat sellaiset, että vaikka olisin elämäni kunnossa, nippa-nappa selviän hengissä spinning tunnista. Ajattelen monta kertaa mennessäni, että tänään fuskaan ja teen rennon aerobisen ja aina viimeistään 5min päästä sykkeet on tapissa, pöh. Selittäkää mullekin miksi, jos joku ymmärtää ton, miksi noin käy. Tosin, kun poljen töihin fillarilla, mulle käy silloinkin aina niin, että vaikka piti olla paikat jumissa ja rennosti maisemapyöräillä, niin sata lasissa saavutaan työpaikalle hirveä nestehukka päällä.

Niin ja kyse ei ole mulla advanced tai challenge spinning tunneista vaan ihan alimman tason tunneista.

Link to comment
Share on other sites

Olen aloittanut spinning eli pyöritysharjoittelun tällä Pietarissa. :bike: Käyn kaksi kertaa viikossa tunneille joista toinen on endurance ja toinen recovery.

Kummallakin tunnilla opettaja:

- teettää peruspyöräilyä

- kehottaa välillä laittamaan vastusta suuremmaksi ja poljinnopeutta pienemmäksi

- ajattaa tangolta musiikin rytmiin

- ajattaa vinossa oikealla ja vasemmalla

- teettää punnerruksia polkiessa

- vie meitä intervalleihin, lähinnä vaihtelua ajattamalla satulasta ja tangolta

- vaihdattaa käsien paikkaa tangolla

- pyörityttää 30 - 45 minuuttia

Kaikki ohjeistus on tietysti venäjäksi, josta ymmärrän lähes en mitään...:rockwoot:

Meno on yleensä vauhdikasta ja vaikka pidän vastusta lähinnä minimissä, pyörän alla on aina hikilammikko. Sykkeet paukkuvat enemmänkin VK ja MK-alueilla kuin PK- alueella. Kyseessä on lähinnä hyvin reipas aerobik- tunti kuntopyörän selässä. Vetäjä on onneksi aika mukavan näköinen ja pukeutuu naisellisesti kuten Venäjällä kuuluukin... Mukavaa siis on.:2vrolijk_08:

Kuitenkin kysymyksiä, kun ei ole vertailukohtaa muihin kuntosaleihin saati pyöritystunteihin:

- onko tunnin ohjelma samankaltainen muualla?

- teenkö jotain väärin, kun sykkeet nousevat niin korkealle? Saan tietysti laskettua sykettä, jos en polje lainkaan :) Yritän kuitenkin pitää kadenssin 80 - 90 tuntumassa, jotta hermotus tottuisi tuohon.

- onko polkemistekniikassa eroa pyörityksen ja oikean pyöräilyn välillä?

Oli ihan hyvä ohjaaja. Kunnossa kun mitä. Muut salilla vaan juoruilivat kaverin juovan kuin pesusieni (mistä ilmeisesti hikoilu) ja mömmöjen syömisestäkin salin suulaimmat tädit kertoi.

En tiedä. Jotkut sanoo, että saleilla syödään mömmöjä että lihakset kasvais nopeemmin. Mut oikeesti kannattaako mömmöjen takia lyhentää elinikää?

Link to comment
Share on other sites

Eikös spinnig olekin juuri sykkeillä "leikkimistä" Omat kokemukset ovat Elixiasta ja Finnbodylta ja jos ei nyt easy tunnille mene niin kyllä sykkeet nousee korkealle ihan melkeinpä jo lämmittelybiisien aikana. Toki easy tunnistakin rankan saa kun kääntää sitä namiskukkelista lisää vastustuksia.

Link to comment
Share on other sites

Riippuu vähän ohjaajasta tuo tunnin rakenne/rankkuus. Mulla on ainakin tiettyjen ohjaajien tunnilla suuria vaikeuksia tehdä easy-tunnit tarpeeksi helppoina ja tuon oppimiseen meni muutama tovi.

Satsissa käyn spinnaamassa tai cycling-tuntien nimellä nuo spinning-tunnit on jo jonkin aikaa ainakin Suomen satseissa kulkeneet. Välttävät tuollatavalla kai jonkin lisenssimaksun.

Muokattu
lisäys
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nyt meillä vaihtui ohjaaja. Uusi mies veti varsin erilaisen tunnin, kuin aikaisempien tuntien nainen.

  • Aloitimme selkeästi lämmittelyllä, kevyttä pyöritystä.
  • Tanko-otteiden vaihtelua (ei, tämä ei ole tankotanssikurssi. Salilla on kuitenkin saatavilla stripdance- ryhmätunteja.:026: Raportoin niistä myöhemmin.)
  • Intervalleja kevyellä vastuksella edestä tangolta ja putkelta "kyyryssä"
  • Selkeästi raskaammalla vastuksella pyöritystä
  • Raskaalla vastuksella pystyssä ajoa "ylämäkeen"
  • Lopussa pyöritystä ilman vastusta nopealla kadenssilla. Vetäjän kadenssi oli valehtelematta 150, itse pääsin mutu ja valu- menetelmillä arvioituna 120. Tässä on ollut selvää kehitystä. 1/2 vuotta sitten maksimini oli mitattuna 90.

Vino- ja kenoajot olivat minimissään. Punnerruksia ei yhtään.

Yllämainittu oli endurace-tunti... Itsellä huippusyke oli 182 :tongue0014: Varsinainen PK- tunti, juu. Mutta kun oli niin kiva mennä sananmukaisesti kieli poskella.

Tänään on recovery- tunti. Odotan mielenkiinnolla.

PS. Pöh, recovery-tunnilla olikin sama nainen vetäjänä. Onneksi hän on sentään ihan mukavan näköinen...

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Vaatii melkoista itsekuria, jos tarkoituksena on vetää PK-harjoitus spinning-tunnilla.

Tunnin ohjaajan kannustus kovempiin suorituksiin ja kanssapolkijoiden vieressä huhkiminen aiheuttavat sellaisen sosiaalisen paineen, että vastusta on kierrettävä lisää samalla kun lisätään kampikierroksia entisestään.

Link to comment
Share on other sites

Itse ohjailen täällä suomessa eräällä salilla tunteja. Tuntini ovat kakkos tason tunteja (meillä tunnit ykkös tasosta nelos tasoon).

Tuntini koostuu seuraavasti:

- kaksi ensimmäistä kappaletta menevät lämmittelyssä, pyöritellään musiikin tahtiin kevyellä vastuksella, sykkeet pysyvät alhaisina. Lämpäri aika kestää noin 8-9 minuuttia.

- Lämppäreiden jälkeen seuraa kaksi ns työkappaletta, sisältää ylhäällä hölkkää ja vastuksen lisäyksiä ja kevennyksiä. Syke nostetaan pk-alueen yläreunaan näiden kappaleiden aikana.

- Seuraavaksi yksi palauttelukappale kestoltaan noin vajaa 3minuuttia. Pyöritellään siis kevyellä vastuksella reippaaseen tahtiin, mutta syke laskee pk-alueen alarajaan.

Näin tunti sitten etenee kaksi työtä, yksi palauttelu.

Työosuuksilla mennään sitten ylämäkeä, temmonlisäyksiä, controlleja jne, mikä nyt tunnin teemaan sopii.

Yeensä tunnin puolivälissä syke nostetaan rankempien työosuuksien avulla yli pk-alueen, mutta palautttelu osuuksilla sitä sitten hieman aina lasketaan.

Tunti päättyy kunnon jäähdyttelyyn, palautteluun ja kevyisiin venytyksiiin.

Tuntien ohjaamisessa on tietenkin yhtä monta tapaa kuin on ohjaajiakin ja tässä oli nyt yksi kuvaus minun tunnistani. Nekin tietysti vaihtelevat.

Keskisykkeeni tunneilla on noin 140 kieppeillä ja ,voin sanoa, että itse väännän vasutusta ihan reippaasti.

Link to comment
Share on other sites

Joo ykkönen kevein ja nelonen raskain. Ykkös taso kestää noin 50min ja muut sitten 60 min ja mitä raskaammalle tunnille mennään sitä kovemmaksi tunti käy.

Raskaimmilla tunneilla palauttelut ovat lyhyitä ja ylhäällä polkemista ja ylämäkeä mennään enemmän, ovat siis raskaita tunteja ja sykkeetkin ovat sen mukaisia.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei!

Nostanpa tätä ketjua takaisin ylös kun haluaisin kuulla vähän mielipiteitä lajista. En harrasta pyöräilyä edes kesäisin ja spinning on minulle aivan outo laji. Juossut olen nyt puolitoista vuotta ja painoa ja ikää on liikaa.

Tavoitteena olisi treenata maratonille ja kolme puolikasta on viime kaudella könytty jotenkuten hengissä maaliin saakka. Ongelmana juoksussa on, vaikka sitä tekisin mielelläni vaikka joka päivä, että penikat tuppaavat vaivaamaan todella helposti ja seläkipujakin ilmenee. Olen juuri tilannut ajan fysioterapeutille ja tehdään samalla pohjallisetkin. Tällä hetkellä en pysty oikein juoksemaan kuin kolmesti viikossa ja kilometrimäärät liikkuvat siinä 20-30km/vko. Yleensä juoksen kolme 8-10km:n lenkkiä (ajallisesti n. 50-70 min). Kunhan lumet kelit paranevat, on tarkoitus ottaa pidempiä lenkkejä ulkona - matolla ei oikein huvita.

Juoksut on pääasiassa (95%:sti) PK juoksuja, jolloin sykkeet ovat n. 130-140. VK lenkkiä juostessa nuo penikat tulevat parhaiten kiusaamaan, joten ne ovat jääneet vähemmälle. Nyt kiinnostaisikin tämä spinning. Kertokaahan tietämättömälle kuinka hyvin tällä voi korvata/täydentää juoksuharjoittelua? Ilmeisesti ei ainakaa sääriä rasita niin pahasti? Olenko ymmärtänyt oikein, että tältä tunnilta on turha lähteä PK-treeniä edes hakeman? Jos näin, voisinko sitten listätä/korvata VK harjoitustani tällä? Ajattelin ottaa yhden spinning tunnin viikossa ohjelmaan ja sitten juosta 2 tai 3 lenkkiä aikaresurssieni mukaan. Jospa tätä spinningiä pari kolme kk harjoittaisi ja lumien sulettua ottais sitten VK juoksuja ohjelmaan ulkona, mikäli uusista pohjallisista vaikka löytyisi apu noihin jalkaongelmiin.

Mutta kertokaahan tuosta spinningin soveltuvuudesta juosksutreeniin? Millaisilla sykkeillä se kannattaisi vetää?

:bike:

Link to comment
Share on other sites

Spinning-tunnit ovat nimenomaan vk-treeniä. Syke nousee pilviin lyhyiksi ajoiksi useita kertoja tunnin aikana. Minä pääsen helposti lähelle maksimisykettäni eikä silti tunnu edes hirveän pahalta. Toki siinä hengästyy ja hikoilee!

Jalat pääsevät paljon vähemmällä rasituksella kuin juoksussa (ei iskuja) ja silti treeni on tehokasta. Vastusta säätämällä ja pysyttelemällä musiikin mukana tehoa saa helposti riittämiin. Tuniten pituus on yleensä (ainakin minun kokemukseni mukaan) 45-60 min eli mitään pitkää pk-lenkkiä ei niillä korvata. Muutenkin pk-treeniin sopii paremmin perinteisempi kuntopyörän veivaaminen.

Spinning-pyörissä on yleensä kohtuullisen siedettävä satula. Siis jotain retkipyörämäistä verrattuna kuntopyörien mummis-nojatuoleihin, jotka tuskin sopivat kenellekään.

Hyvää spinningissä on ehdottomasti se, että hyvin erikuntoiset ihmiset voivat treenata rinnakkain saman ohjaajan ohjaamina ja jokainen saa omalle kunnolleen sopivan treenin. Muutama kerta voi mennä siihen, että löytää sopivat vastukset saadakseen parhaat tehot treenistä.

Link to comment
Share on other sites

Minä olen nyt ennen ja jälkeen nivusleikkausta käynyt spinnaamassa kun juoksemaan ei ole pystynyt. Komppaan riniemeä siinä, että treeni on ainakin minulla Motivuksen tunneilla vk/intervallityylistä. Tuo Katsin kuvaama tunti kuulostaa ihan Motivukselta. Ihan turha minun on lähteä edes yrittämään vetää rauhallisesti. Joka kerta on käyty lähellä maksimisykettä, viime kerralla avg 164, max 178 kun juosten olen joskus maksimiksi saanut 182. En tiedä miten paljon kuumuus vaikuttaa tuohon sykkeeseen, mutta vaikka syke on korkealla niin tuntemus ei ole kuitenkaan ihan mahdoton. PK:ta olen nyt yrittänyt vähän tehdä uiden.

Minulla ei ole mitään tietoa miten hyvin spinnaamalla voi korvata juoksutreeniä koska en ole sitä ennen tehnyt ja viimeisestä juoksukerrasta on noin 3 kk. Nyt yritän kuitenkin näin pitää vähän kuntoa yllä jotta juoksu kulkisi edes jotenkin kun sen aika on. (Toivottavasti mahd. pian, Lontoon maralle huhtikuussa on kuitenkin jo ilmoittauduttu)

Tarkoitus on myös jatkaa spinnaamista vaikka juoksemaan pääsisinkin, uskoisin sillä säästäväni vähän jalkoja. Todennäköisesti tauon jälkeen saan kuitenkin taistella penikoiden kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Vaatii muutaman kerran ja omaa päätä, mutta spinnaaminen onnistuu myös siten, että siitä tulee pääsääntöisesti pk-treeni. Ei se haittaa, jos esim. pari viimeistä biisiä polkee rankemmin, kun sitä ennen on malttanut tarkkailla sykettä.

Jos ei itse kehtaa noin tehdä, voi vaikka asiasta keskustella ennen tuntia ohjaajan kanssa. Ainakin satsissa muutamat ohjaajat mainitsevat, että oman tunnon- ja kunnon mukaan saa tehdä, eikä omia ohjelmia ole kielletty.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy