Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Uutta maratonia tälle syksylle vai lisää harjoittelua talven yli?


jogo3000
 Share

Recommended Posts

Niinhän siinä tosiaan kävi, että Finlandialla tuli noutaja: 31 km kohdalla jalat vaan lakkasivat toimimasta. Siihen asti juoksu oli mennyt hyvin. Ilmeisesti tämä oli nyt se seinä mistä kaikki puhuvat. Tästä ei liene syytä lannistua, vaan lähteä pää pystyssä kohti seuraavia koitoksia. Tavoitteena on edelleen juosta maraton mahdollisimman kovaa.

Asiaan: Epäonnistuneen kisan jälkeen olen pohtinut, että olisiko syytä hyödyntää nyt tehty kovavauhtinen 31 km 'harjoitus' kuukauden sisään uudella yrityksellä? Veikkaan, että tästä palauduttuani olen kyllä kovemmassa kunnossa mitä matkaan lähtiessä.

Toinen vaihtoehto olisi sulkea kilpailukausi tältä kaudelta ja keskittyä tekemään harjoittelua talven yli. Tähtäimessä olisi silloin kevään maratonit, ehkä HCR, ehkä Oulun terwamaraton.

Link to comment
Share on other sites

Asiaan: Epäonnistuneen kisan jälkeen olen pohtinut, että olisiko syytä hyödyntää nyt tehty kovavauhtinen 31 km 'harjoitus' kuukauden sisään uudella yrityksellä? Veikkaan, että tästä palauduttuani olen kyllä kovemmassa kunnossa mitä matkaan lähtiessä.

Kuten jo todettu, motivaatiosta se on kiinni. Toinen seikka tietysti on se, miten loppuun itsesi vedit. 31 km on tietysti eri asia rasitukselta kuitenkin kuin viimesille rippeille vedetty 42 km, mutta lähinnä mietin toipumista.

Jos itse miettimisin 4 viikon kuluttua maksimisuoritusta maratonille, toipumisaika olisi liian lyhyt, koska vedin itseni ihan loppuun. 6 viikkoa ja homma olisi ihan ok.

Link to comment
Share on other sites

Pari vuotta sitten juoksin viikon välein silloiset ennätykseni ensin maratonilla Joutsenossa ja viikon kuluttua Vantaalla puolikkaalla.

Sitä en pysty arvioimaan, miten olisi Vantaalla käynyt, jos olisin juossut siellä maratonin. Silloin Vantaalla juostiin vanhaa reittiä ja siinä vesitornin mäessä oli kyllä tosi vaikeata.

Ainiin, eilenhän kellotin ennätykset sekä maralle, että puolikkaalle samassa kisassa. Kätevää, eipähän tarvitse kiusata itseään noilla pikamatkoilla.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Pari vuotta sitten juoksin viikon välein silloiset ennätykseni ensin maratonilla Joutsenossa ja viikon kuluttua Vantaalla puolikkaalla.

Jos reilusti kilometrejä takataskussa, kyllähän tuollainen onnistuu (taisipa tässä joku tänä vetää maratonin ennätykseen ja viikkoa myöhemmin elämänsä ensimmäisen satasen).

Pointti vain se, että täysin palautuneena kulkisi varmaan vileä kovempaa + miten loppuun itsensä juoksi.

Link to comment
Share on other sites

Jos reilusti kilometrejä takataskussa, kyllähän tuollainen onnistuu (taisipa tässä joku tänä vetää maratonin ennätykseen ja viikkoa myöhemmin elämänsä ensimmäisen satasen).

Pointti vain se, että täysin palautuneena kulkisi varmaan vileä kovempaa + miten loppuun itsensä juoksi.

Niin ja eikös Hatapallakin ollut meininki lähteä Wihaan sotkemaan satasta?

Link to comment
Share on other sites

Siitähän se varmaan on kiinni huvittaako juosta vielä? Jos on motivaatiota, niin ihan varmaan toi eilinen oli hyvää harjoitusta siihen uuteen koitokseen.

Tuntuis siltä että henkisesti paukkuja riittäis lähteä uuteen yritykseen. Tällä hetkellä kiinnostaisi kyllä kovastikin. Olen tässä pohtinut nyt asioita ja taidan alkaa seuraamaan sääennusteita suurella mielenkiinnolla. Jos näyttää että tulee olosuhteiltaan hyvä kisa niin osallistumisen todennäköisyys kasvaa.

Link to comment
Share on other sites

Tämä onkin jännä aihe, koska itse olen ilmottautunut Vantaan maratonille (4 viikon kuluttua) vaikka juoksin vasta ensimmäisen maratonini nyt 13.9. Mutta eipä oikeastaan tullut paikat kipeiksi. Pohkeet, reidet ja selkä ovat jäykät, mutta eivät kipeät, joten milloin voi ja miten aloittaa taas juoksentelu? Eihän tässä tietenkään kehittymään ehdi, mutta lenkillä kannattaa varmaan käydä?? :conf: Vantaalle ei ole kummempia odotuksia, kunhan maaliin juoksen. Toi Finlandia riittää tämän vuoden enkaksi.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Tämä onkin jännä aihe, koska itse olen ilmottautunut Vantaan maratonille (4 viikon kuluttua) vaikka juoksin vasta ensimmäisen maratonini nyt 13.9. Mutta eipä oikeastaan tullut paikat kipeiksi. Pohkeet, reidet ja selkä ovat jäykät, mutta eivät kipeät, joten milloin voi ja miten aloittaa taas juoksentelu? Eihän tässä tietenkään kehittymään ehdi, mutta lenkillä kannattaa varmaan käydä?? :conf: Vantaalle ei ole kummempia odotuksia, kunhan maaliin juoksen. Toi Finlandia riittää tämän vuoden enkaksi.. ;)

Riippuu tietysti ihan taustastasi, koska muutamat palstan sankarit juoksevat peräkkäisinäkin päivinä maratoneja. Jos olet minun kaltainen aloittelijaksi laskettava yksilö, eka viikko menee enempi lepäillessä, toka viikolla jo hölkkäillään ja kolmannella aletaan jo olla lähellä normaalia viikkoa. Neljännellä mennään jo normaalisti ja sinun tapauksessa näemmä uusi maraton eli siten varmaan jo keventelyä (kuten jo 3. viikon puolellakin).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy