Jump to content
Juoksufoorumi.fi

pakkaspyöräily

Ripala
 Share

Recommended Posts

Hei. Miten sujuu pyöräily pakkasella? Itsellä ainakin eilen naama jäässä, vaikka oli huput ja kypäräkin päässä. Se viima tekee sen kuitenniin, vaikkei pakkasta ollut kuin -11 astetta. Syke kyllä nousee kummasti, kun täytyy polkea meinaan lujaa, ettei naama jäädy. Töihin on 7+7 km, ja se on ihan riittävä talvella. Itsellä raja on n. -15, että viitsii pyöräillä, juoksen kyllä yli 20 asteenkin pakkasella, eikä siinä tule niin kylmä, oikeastaan ei o kylmä ollenkaan, kun oikein pukeutuu. Miten muiden kokemukset ko. aiheesta?

Syke kyllä nousee kummasti, kun täytyy polkea meinaan lujaa, ettei naama jäädy.

Eikö se naama jäädy sitä paremmin, mitä nopeammin poljet? Ilmavirta siis jäähdyttää... Mutta sen jälkeen, kun naama on jäätynyt, niin sitähän ei tunne enää mitään ;)

Hiki mulla yleensä tulee pyöräillessä, ainoa ongelma on vaan tuo naaman jäätyminen, mutta siihenkin varmaan auttaisi kommandopipon tyyppinen viritys. Mulla onkin sellainen silkkikypärä mutta eipä ole tullut sitä usein käytettyä.

Mun pakkasraja lie -20C, koska sen jälkeen pyörä on niin jäykkä, etten jaksa polkea, ja vaihteetkin alkaa temppuilla.

Yllättävän hyvin tuo on tuntunut sujuvan asiallisilla varusteilla. Mulla alkaa lähinnä varpaat kipristellä ja sormet oikein kylmällä. -15 ei ole vielä ongelma, paitsi jos kunnolla tuulee. Mulla on tavalliset Shimanon peruspyöräilykengät, joiden päälle vedän vedenpitävät kengänsuojukset, joissa on ohut vuori. Ja hanskoina Tarjoustalosta ostetut vuorilliset nahkaiset/kankaiset työkäsineet, joihin mahtuu tarvittaessa ohuet juoksukäsineet alle. Pään suojana, luonnollisesti kypärän alla, on puuvillainen kommandopipo, joka jättää kasvot lähes paljaaksi ja tarvittaessa ohut fleece-pipo.

Työmatka on reilu 11km suuntaansa ja kylmin keli oli viime viikolla -24 aamulla. Se oli hiukan liikaa, mutta selvisin ilman vaurioita. Tosin pyörä alkoi olla niin jäykkä, että sai hakea jo aika pientä vaihdetta. Pyörä on hyvin huollettu ja ketjuissa ohutta teflonöljyä, mutta keskiön ja napojen rasvat alkaa varmaan olla aikas jäykkiä.

Työmatkoja tulee useasti poljettua pyörällä talvipakkasilla, ja asiallisesti pukeutuessa ei ongelmia ole ilmennyt. Lisäkerroksia sen mukaan, kuinka kylmää on. Sormikkaiden sijasta kannattaa käyttää kintaita, joissa sormille on kunnolla tilaa, ja niiden alle voi laittaa vielä tarvittaessa villalapaset lisälämmikkeeksi.

Kovilla pakkasilla saattaa joskus kasvoja hiukan kipristellä, mutta jäykkää fillaria vääntäessä tuppaa muutoin tulemaan yleensä hiki...

• 2 weeks later...

Eikö se naama jäädy sitä paremmin, mitä nopeammin poljet? Ilmavirta siis jäähdyttää... Mutta sen jälkeen, kun naama on jäätynyt, niin sitähän ei tunne enää mitään ;)

Viime vuonna jäätyivät kerran viikset kiinni leukapartaan. Ei siitäkään mitään ongelmaa sinänsä tullut. Hieman tietty nosti (entisestään?) sykettä, kun innostui jossain mäessä sotkemaan hieman reippaammin ja sitten totesi, että eipäs muuten hapensaanti parantunutkaan yhtään, vaikka siirtyi nenän kauta hengittämisestä suun kautta hengitykseen. :hmm

Muutenkin sitä aina vähänkin reilummilla pakkasilla tuppaa kertymään "tyylikkäitä" jääklönttejä/puikkoja naamalle, eikä niitä tyypillisesti saa revittyä pois kuin vasta sisätiloissa tai hitaahkosti paljailla sormilla sulattamalla.

Pitäisiköhän mennä avautumaan aiheesta "ulkonäkö"-topikkiin... :viheltely

Noin ylipäätään mitään ongelmia ei ole ollut. Melkein joka päivä ajetaan, sellaista pakkasta ei lähivuosina etelärannikolla vielä ole vastaan tullut, että sen vuoksi olisi pyörä kotiin jäänyt. Tietty mitä enemmän on pakkasta, sen jähmeämmäksi käyvät sekä pyörä että äijä. Kädet ja jalat hieman tahtovat palella, se ehkä ensin alkaa rajoittaa. Muu kroppa harvemmin alkaa kylmästä valittaa (ellei ole itse asusteiden kanssa mokannut) niin kauan kuin vain liikkeessä pysytään, ennemmin menee sille hikoilupuolelle. Ja toisinaan on käynyt niinkin, että normaalin lämpimältä tuntuu pyörämatkan jälkeen, mutta kun sitten riisuu takin, löytyy takin ja paidan välistä kerros hiestä muodostuneita jäähileitä. 8)

Minä asun niin korvessa, ettei täältä pääse pyörällä minnekään. Tai no pääsee, vaikka elokuviin jos fillaroi yli kolkyt kilsaa :silmät Eli pyöräily on ihan vaan pyöräilypyöräilyä ei siis hyötypyöräilyä. Ja siitä, kun ole viimeksi pakkasilla polkenut pyörää on useampia vuosia.

Opiskeluvuosina pyöräilin kyllä läpi talven, kaulaliina vaan pään ympäri ja menoksi. Opiskeluaikoina kärsin usein myös migreeneistä, ja migreenin iskiessä pyöräily pakkasessa ilman pipoa ja sitä kaulaliinaviritelmää yleensä paransi migreenin!!

Aika viileällä kelillä sitä tulee ajettua (työmatka 19km/ siivu) ja ongelmat on yleensä varpaiden jäätyminen pyöräilykengissä (sama viritys kuin GT2040:lla) sekä pyörän jäätyminen. Hyvät ja huurtumattomat lasit ovat olleet myös apuna kovilla pakkasilla.

Kommandopipo on kova sana ja hanskoiksi suosittelen lämpimästi "sormellisia" kunnon lasketteluhanskoja. Ei jäädy näpit! (ja on helpompi käsitellä jarruja ja vaihteita kuin kintailla)

Kyllä tässä silti jo kevättä odottelee ja sulia maanteitä....

Nyt pääsen kehuskelemaan..Pyöräilen työmatkani talvellakin pakkasasteista riippumatta.Tänä talvena - 28 astetta on tainnut olla ennätyslukema. Puen tuulenpitävän puvun alle PALJON vaatetta, kaulaliina suun ja poskien eteen ja pipon päälle vetäsen hupun. Huppu suojaa mielestäni viimalta todella hyvin, kun sitä ei kiristä, vaan antaa hupun reunojen ohjata tuuli ja viima pois kasvoilta.

Miehen laskettelurukkaset suojaa sormet ja jaloissa mulla on suomalaiset kuomat villasukkien päällä. Alle kymmenen minuutin pyöräilyn jälkeen hiki virtaa, ei todellakaan palele! Mitä kovempi pakkanen sitä jäykempi pyörä,eli töitä saa tehdä eikä vauhti huimaa. Varpaat kyllä jäätyy loppumatkasta aina, ne kun kerran olen pahasti palelluttanut.

Pakkasaamut on sanoinkuvaamattoman upeita ja poskipuna kestää aamupäivän. :lumiukko

Aika viileällä kelillä sitä tulee ajettua (työmatka 19km/ siivu) ja ongelmat on yleensä varpaiden jäätyminen pyöräilykengissä

Itselläni ongelma oli, että klossit, jotka ovat kiinni metallisissa polkimissa, tulevat suoraan läpi kengän pohjasta, ja johtavat kaiken lämmön päkiän alta pois. Laitoin pohjallisen alle huopapohjallisen, ja se auttoi kummasti. Samoin kengän sisässä villasukka ja/tai vaellussukka auttavat. Sitten on vielä kengän päälle tulevat suojuksia (jotka pitävät vettäkin, mikä toisenlaisessa kelissä on hyväksi.)

Muutoin kunnon käsineet (rukkaset ovat huomattavasti lämpimmämmät kaikkein kylmimmillä keleillä, jos kohta kömpelömmät) ja pään suojaaminen ovat oleellisia. Itse vartalo kyllä pysyy lämpimänä, kunhan saa koneen käyntiin. Pitemmällä matkalla on parempi välttää liiallinen hikoilu.

Mulla on vain 4 km/sivu työmatka, joten perustalvikamppeilla tulee sotkettua. Kipakammilla pakkasilla laitan kommandopipon pipon alle, muuten on huppu ja pipo suojaamassa. Käsissä mulla on nahkarukkaset päällystettynä lapasilla. Jalassa talvikengät ja villasukat. Näillä tarkenee toisinaan liiankin hyvin. Täytyy sanoa, että mieluummin pyöräilen töihin -35 pakkasessa kuin ajan koppuraksi jäätyneellä autolla. Noilla pakkasilla saa kammeta ihan hermona alamäessäkin, joten tarkeneminen ei todellakaan ole mikään ongelma.

Hieno aamu tänään polkea töihin, -14 astetta pakkasta ja aurinko paistoi. Talvipyöräilyssä ei ole mitään muuta ongelmaa kuin että kovilla pakkasilla (-20) tahtoo ainakin minulla ketjujen rasvat olla niin tahmeat että muutaman kerran ketju on pudonnut tai pikemminkin rullaantunut eturattailla. Pitänee siirtyä johonkin teflon öljyihin/rasvoihin tai vastaaviin.

Vaatetusta ei kannata laittaa liikaa, kuuma polkiessa tulee kuitenkin varsinkin kun Nokian nastarenkaiden (edessä ja takana) vierintävastus on melkoinen. Toisessa fillarissa on tavalliset maastokuvioidut renkaat ja lumella nekään eivät rullaa mitenkään erityisen hyvin. Päähän silkki-tai polypropyleenihuppu + kypärä, käsissä on toimineet ihan hyvin fleece sormikkaat ja jaloissa fillarista riippuen joko Shimanon klossikengät + Bilteman kengänsuojat tai sitten tavallliset talvikengät. Muuten vaatetus kelin mukaan: pikkupakkasella pelkkä alusasu + windstopper takki, kovemilla pakkasilla väliin eripaksuista fleeceä pakkasesta riippuen. Kertaakaan ei ole tarvinnut palella- hiki pukkaa aina pintaan vaikka vauhti ei päätä huimaakaan 8)

Talvipyöräilyssä ei ole mitään muuta ongelmaa kuin että kovilla pakkasilla (-20) tahtoo ainakin minulla ketjujen rasvat olla niin tahmeat että muutaman kerran ketju on pudonnut tai pikemminkin rullaantunut eturattailla. Pitänee siirtyä johonkin teflon öljyihin/rasvoihin tai vastaaviin.

Aseöljy on hyvä valinta ketjujen, jarrujen ja vaihteiden voiteluun talvipakkasilla.