Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Hyötyliikunta?

raatonamaantiellä
 Share

Recommended Posts

Mikä on harrastamasi hyötyliikuntamuoto? Millaisen arvioit sen osuuden olevan ennenkaikkea fyysisen kuntosi kehittäjänä? Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää harrastaako kuinka moni hyötyliikuntaa ihan tavoitteellisessa mielessä jotain lajia silmälläpitäen.?.

Itse tein tänään polttopuita moottorisahalla pätkien ja kirveellä halkoen n. 2 tuntia. Talven hiihtoja silmälläpitäen on syksyllä tarkoitus muutenkin viihtyä rankametässä ja polttopuun teossa, jotta narut ja koko yläkroppa vähän edes vahvistuisi. Voikohan koiran ulkoiluttamisen katsoa hyötyliikunnaksi?

Onhan se koiran ulkoiluttaminenkin hyötyliikuntaa! Omat hyötyliikunnat on varmaan 98-prosenttisesti polkupyörällä ajelua, kesät talvet. Bussia en ole käyttänyt kaupungin sisäiseen liikkumiseen varmaan lähes kymmeneen vuoteen :smiley:

Eipä tuo oma hyötyliikkuminen millään tavalla tavoitteellista ole, sen takia pyörällä tulee liikuttua kun se on niin kätevä ja edullinen tapa liikkua. Ei tarvitse etsiä parkkipaikkoja :thumbup:

Kun ei ole autoa, tulee esim. kaupassa käytyä fillarilla tai kävellen -sateisella kelillä/talvella menen tosin kerran viikossa osan matkasta julkisilla. Työmatkan osalta jään pois edellisellä lähijuna-asemalla ja kävelen vähän pidemmän matkan töihin. Saa samalla liikuntaa ja säästää rahaa (lue ei tarvitse ostaa seutulippua).

Muutaman kerran olen myös fillaroinut töihin ja kerran taisin hölkötellä töistä kotiin. Töissä yritän käyttää hissien siasta rappusia, tosin viimeaikoina flunssasta + sen oireista johtuen olen jättänyt tämän suosiolla vähemmälle.

Minulle tämä hyötyliikunta ennemmin on kuntoa ylläpitävää liikuntaa kuin tavoiteellista.

Fillaroin 8 kilsaa sivu työmatkoja ehkä kolmena, neljänä päivänä viikossa. Lisäksi muuta hyötyajoa ehkä 50 km viikossa kauppaan ja takaisin joskus aika raskaankin lastin kanssa. Kissanhiekka on saatanasta.

Reitit täällä ovat pirun mäkisiä joten sykkeet tuppaavat kyllä nousta ihan kehittävillekin alueille pyörittäessä, mutta toisaalta yksittäisen matkan kesto ei juuri koskaan ylitä 20 minuuttia joten en osaa sanoa onko sillä palauttavaa kummempaa treenivaikutusta.

Pyöräilen käytännössä joka paikkaan (paitsi nyt, kun sekin on kielletty) parinkymmenen kilometrin säteellä ja joskus pitemmällekin. Varmasti on vaikutusta jonkin verran ihan siihen peruskuntoon.

Sinä vuonna kun juoksin ensimmäisen maratonini, juoksin viikossa maksimissaan 40 km ja muutenkin harjoittelu oli vähän mitä sattuu. Aika oli kuitenkin mielestäni todella hyvä siihen nähden (3.32) ja olen miltei varma, että viikottain olosuhteiden pakosta tapahtuneella 6x5km:n kävelyllä (siis hyötyliikuntaa, en mä missään kävelylenkeill käynyt) oli osuutta asiaan aika rutkasti.

Täällä myös yksi hyötyliikuntapyöräilijä - ohjelmassa näitä tavallisia eli työmatkoja, kauppareissuja jne. Tehot pääasiassa hyvin alhaiset, eli yritän ajella silleen ettei tulisi hiki ainakaan kovin paljoa.

Jossain määrin tavoitteellisesti aloin suhtautua pyöräilyyn hyötyliikuntana kun hoksasin miten vähillä viikottaisilla pyöräilyillä saisin vuodessa helposti kasaan 1000 km. Sitten jo heräsi mielenkiinto testata miten tuollainen vaikuttaisi juoksukuntoon, siis tehtynä normaalien juoksu- yms. treenien lisänä. Perstuntumalla sanoisin että on selvästi vaikuttanut positiivisesti, mutta tilastotietoa on lyödä tiskiin vasta muutaman viikon kuluttua juostuani tämän vuotisen maran. Niin ja mainittakoon nyt että se 1000 km ehtii tulla kasaan ennen maratonia.

Työmatkani on 5,5 km, ja kuljen sen autolla korkeintaan kymmenen kertaa vuodessa. Pääasiallinen etenemistapa on pyöräily, mutta käytössä ovat myös juoksu ja rullahiihto. Juoksun lasken treenaamiseksi, samoin pidempien reittien (12-20 km) kautta tehdyt pyöräily- ja hiihtokotiinpaluut. Tuo pelkkä 5,5 km pyörällä tai rullasuksilla on sitten hyötyliikuntaa.

Hommasin kyllä hiljattain työmatkapyöräänikin lukkopolkimet, mutta lähinnä siksi, että nykyään mielestäni pyöräily tuntuu pyöräilyltä vain lukkopolkimilla.

Työkavereista suuri osa pitää tämmöistä elämäntapaa kummallisena. Pitäkööt.

Työmatkapyöräily on helppo tapa kerätä pyöräilykilometrejä. 30km suuntaansa. Aikaa menee reipas tunti. Menisi nopeampaakin, mutta kaupungin läpi ajo vie vähän enemmän aikaa.

Alvariinsa en pyöräile, koska aamulla olen niin ryytynyt, että haluttais joskus kesken kotimatkan panna ojan penkalle nukkumaan. Joskus monen yön jälkeen autoilukin tekee tiukkaa.

Muusta hyötyliikunnasta mainitsen lempitouhunani kirjan sivujen kääntelyn. Jos oikein tehokkaaksi haluan sen, voi sohvalla maatessa vaikka pyöritellä nilkkoja.

Laiska, mikä laiska.

• 4 months later...

Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää harrastaako kuinka moni hyötyliikuntaa ihan tavoitteellisessa mielessä jotain lajia silmälläpitäen.?.

Mulla on pyöräily hyötyliikuntana, en oikeastaan koskaan käytä julkisia, Liikun kaikki matkani pyörällä vuoden jokaisena päivänä, sää ei ole este.

Harrastan kyseistä hyötyliikuntaa ihan tavoitteellisessa mielessä, se on osana Triathlonharjoittelua. Talvisaikaan tämä on mun pyöräilytreeni, matkaa kertyy viikossa 80-100km pelkkää hyötyliikuntaa.

Ja kun ronskilla maastopyörällä järeillä löysillä nastarenkailla vääntää säässä kuin säässä läpi talven, niin kun keväällä ottaa ensimmäisen kerran kilpapyörän alle niin jumazuikka maisemat vaihtuu! Aivan mahtava tunne!

Tästä on tullut minulle jo elämäntapa, en vois enää kuvitella eläväni ilman pyörääni. Suosittelen tätä kaikille!

Kun on puukattilalla varustettu talo, niin luonnollisesti rankametsässä tulee oltua. Kyllähän se 6h päivä sahan kanssa tuntuu, ja varsinkin jos hankintapuuta sahaa ja kasailee niin selänpäälle ottaa.

Metsässä tulee liikuttua myös pyssyn ja repun kanssa, joskus aika pitkiäkin matkoja. Tahti on kyllä suht rauhallista, mutta etenkin alkusyksyllä saattaa tulla hiki, mikä tosin johtunee liiasta vaatetuksesta. Vaan kun ei metsään voi mennä t-paidassa ja shortseissa..

Ja näin talvisaikaan tulee toki kairaakin pyöritettyä (vaikka istumistahan se pilkkiminen suurimmaksi osaksi on).

Mettähommia kans. Talo lämpiää puilla ja ainoastaan talvella öisin öljyllä. Siinä sitä yhenlaista liikuntaa. Ja pihatyöt, lapio- ym. hommat. Tontin koko about 0,4 ha. Kompostin kääntämiset keväällä ja syksyllä. Talvella lumityöt, edellyttäen tietysti, että tulee lunta. Marjastus ja sienestys, kanttarelleja, nams.