Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Onko(selkeää) lahjakkuutta olemassa?

Recommended Posts

• Replies 203
  • Created
  • Last Reply

Selkeää lahjakkuutta on ehdottomasti olemassa ja valtaosa huippurheijoista kuuluvat heihin. Jo ruotsin fysiologiaguru P.O. Ã…strandkin sanoi aikanaan, että menestyäksesi kestävyysurheilussa sinun tulee valita vanhempasi huolella.

Tämä ei poista armottoman ja tinkimätömän harjoittelun merkitystä, mutta lahjakkuutta on todellakin suuri osa. Kuntourheilussa ja kansallisella tasolla voi menestyä hyvinkin pitkälle myös heikommilla lahjoilla ja tunnollisella harjoittelulla, mutta jos joku todellakin väittää ettei fysiologisella lahjakkuudella ole mitään väliä niin puhuu kyllä palturia. Se on kyllä "romanttista" ajetella niin ja jos haluaa elää siinä uskossa niin ei se mitään, mutta aiva todellista se ei ole.

Asiaa voi tietysti vatuloida myös niin, että fysiologisesti lahjakkaalla henkilöllä on mahdollisuus huipulle, mutta ilman sopivaa luonnetta (psyykettä) se ei onnistu. Taas pelkällä kovalla harjoittelulla lahjaton jää kansalliselle tasolle (ilman douppinkia).

Tästä on keskusteltu muistaakseni jo aiemminkin jonninverran.. mielenkiintoinen dilemma kyllä.

Mun mielestä toi lahjakkuus on kori, jossa on erilaisia ominaisuuksia: Hapenottokyky, lihastyyppi, fyysiset mitat, sitkeys, kestää harjoittelua ilman vammoja jne... Kansallisesti tosiaan mennään pitkälle, jos tuossa korissa on keskimääräistä enemmän palloja, mutta olen siinä kyllä ehdottomasti myös sitä mieltä, että tänä päivänä kansainvälisellä huipulla pitää siellä olla suunnilleen kaikki noi pallot.

Ainahan kuitenkin löytyy myös poikkeuksia, tulee ensimmäisenä mieleen Paula Radcliffe, jolla ei mielestäni ole palloa "kestää harjoittelua ilman vammoja", eli Paulahan on varsinainen lasijalka. Muut ominaisuudet lienevätkin sitten ihan timanttia.

Ainahan kuitenkin löytyy myös poikkeuksia, tulee ensimmäisenä mieleen Paula Radcliffe, jolla ei mielestäni ole palloa "kestää harjoittelua ilman vammoja", eli Paulahan on varsinainen lasijalka. Muut ominaisuudet lienevätkin sitten ihan timanttia.

Mä en olisi niin vakuuttunut tästä puutteesta. Joka juoksijalla on jossain kohdassa harjoittelutaustan, kunnon ja lahjakkuuden mukaan se raja kuinka paljon keho kestää rääkkiä. Mun nähdäkseni Radcliffellä on kyllä korkealla se raja mitä jalat sietää, mutta hänellä lienee myös taipumusta mennä siitä huolimatta rajalle ja monesti ylikin. Tottakai huippu-urheilijan pitääkin ottaa riskiä, joten ei voi sinänsä moittia.

Mä en olisi niin vakuuttunut tästä puutteesta. Joka juoksijalla on jossain kohdassa harjoittelutaustan, kunnon ja lahjakkuuden mukaan se raja kuinka paljon keho kestää rääkkiä. Mun nähdäkseni Radcliffellä on kyllä korkealla se raja mitä jalat sietää, mutta hänellä lienee myös taipumusta mennä siitä huolimatta rajalle ja monesti ylikin. Tottakai huippu-urheilijan pitääkin ottaa riskiä, joten ei voi sinänsä moittia.

Aivan totta, tämä voi olla ihan oikea tulkinta. Paulan vammalista on melkoinen, mutta niin ovat saavutuksetkin.

Kun olin nuori ja harrastin kuntoilua pysyäkseni terveenä koulun ohessa, veljeni sanoivat, että minulla olisi lahjoja juoksijaksi. Urheilu ei kuitenkaan kiinnostanut eikä oikein ollut mahdollisuuksia pienessä maaalaiskylässä. Meillä oli iso lapsijoukko, joka koostui veljistäni ja naapurin lapsista. Meillä oli tilaa raakentaa korkeus-, pituus-kolmiloikkapaikat sekä juosta 60m ja 100m ja kaikki tulivat meille leikkimään "Lasse Vireniä ja "Juha Väätäistä"ym.

Olen aina harrastanut liikuntaa ja vasta keski-ikäisenä innostunut juoksemaan maratoneja (5)- Nykyään vanhemmat kantavat huolta lasten harrastuksista ja kuskaavat ja maksavat maltaita hyvistä harrastuksista. Itse olin luonnonlapsi ja kai olen vieläkin. Lahjakkuus-onko se sitä että sattuu olemaan tietyntyyppinen ihminen ja oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Nimimerkki: En kadu mitään.

Mun mielestä toi lahjakkuus on kori, jossa on erilaisia ominaisuuksia: Hapenottokyky, lihastyyppi, fyysiset mitat, sitkeys, kestää harjoittelua ilman vammoja jne... Kansallisesti tosiaan mennään pitkälle, jos tuossa korissa on keskimääräistä enemmän palloja, mutta olen siinä kyllä ehdottomasti myös sitä mieltä, että tänä päivänä kansainvälisellä huipulla pitää siellä olla suunnilleen kaikki noi pallot.

Eiköhän se kaikki tullut tässä.

Olisiko lapsuuden kasvutekijöillä ja aktiviteeteilla vielä oma vaikutuksensa lahjakkuuteen niin, ettei sitä voi vielä varsinaiseksi treenaamiseksi sanoa? jos on niin mihin vetää rajan? hedelmöittymiseen, syntymään, murrosikään....johonkin se raja on vedettävä. Geneettisesti lahjakas on terminä kuitenkin yksiselitteinen.

Mehän ollaan ominaisuuksiltaan kuin piirettyjä: Huippukuntoon treenattu testo/epo-nasu ei koskaan voittaisi addiktoitunutta hepo-maantiekiitäjää millään matkalla.

Ruumiin muoto on yksi asia johon ei oikein voi vaikuttaa. Huippujuoksijat on pitkä (siis jalkojen pituuden suhde muuhun ruumiseen) -ja ohutjalkaisia. Kaikki muut tekijät ovat harjoitettavissa.

Ei kaikki huippujuoksijat ole pitkiä. Portugalilaisia, espanjalaisia, italialaisia - varsinkin naisissa - on monia erittäin pienikokoisia. Samoin suomalaisista tulee heti mieleen monia erittäinkin pienikokoisia, joilla ei siis ole muuhun kroppaansa nähden edes mitenkään pitkät jalat.

Lahjakkuutta on erittäin varmasti. Samoin kun on täysin lahjattomia - mitä tulee ainakin kestävyysurheiluun. Jotkut pystyvät (miehistä jos puhutaan nyt vaikka esimerkiksi) vaikkapa n. 40-50 km viikossa harjoitellen helpostikin alle 3 h aikoihin ja jotkut eivät millään vaikka harjoittelisivat minkälaisian keinoin ja kuinka paljon. Kyllä siinä täytyy vaikuttaa silloin jo pelkkä lahjakkuus kestävyysurheiluun. Sen verran paljon olen seurannut tässä parin vuosikymmenen ajan erilaisia kuntoilijoita.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Ketjua lukevat   0 members

Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

• Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy