Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kuinka harjoitella ironmaniin???


Alvin
 Share

Recommended Posts

Moi!

Nyt kun tällainen sivu ja asialle vihkiytynyttä väkeä löyty niin pitäähän sitä kysellä ja avautua...

Jo pitkään jatkunut polte ironmanin harjoitteluun kasvoi sellaisiin mittasuhteisiin, että nyt aivan pakko lähteä kokeilemaan! :ruoska:

Pohjana tälle harjoittelulle on pitkä hiihto- ja ( painottuen kuitenkin saliharjoituksiin) kuntosali harrastus ja lenkkeily. Haluaisinkin teiltä jotka ootte lajia varten harjoitelleet ja kisoihin asti edenneet, neuvoja. Kuinka harjoitella??? Esimerkki harjoitus ohjelmia sun muuta tärkeää mitä tulee kehittää jotta tällaiseen voisi joskus tulevaisuudessa osallistua niinkun aionkin:1st:. Kiitoksia etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

Hei ja onneksi olkoon tripuremasta!

Harjoittelussa on olennainen lähtökohta pohjakuntosi ja -taitosi. Ilmeisesti vähän jo kuntopohjaa onkin, joten olennaista on uimatekniikka; pystytkö uimaan pitkiä matkoja riittävän hyvällä tekniikalla, rasittumatta kohtuuttomasti? Maantiepyöräily on myös hiukka oma lajinsa verrattuna normipyörällä ajeluun ajoasentoineen ja lukkopolkimineen.

Ja olennainen kysymys: kiinnostaako sinua nimenomaan vain pitkä matka vai triathlon yleensä?

Jos valitsit jälkimmäisen, saattavat lyhyemmät kisat olla ainakin treenimielessä paikallaan. Näihin voit lähteä aika peruskuntopohjalta ja peruspyörällä, kunhan nyt selviät uinnista hukkumatta.

Jos taas tavoitteenasi on nimenomaan pitkä matka, menee harjoittelu suunnilleen näin: ensin kaikkien lajien tekniikka (ja välineet) iskuun, sen jälkeen kutakin lajia yksikseen paljon pitkiä treenejä (mielellään 0,5-1*kisamatka kullakin treenillä), päälle pari yhdistelmää ja sittenhän oletkin valmis!

Joillakin tähän menee muutama kuukausi (näitä ei ole montaa), useimmilla pari-kolme vuotta. Ei tässä kai kauheasti oikoteitä ole..

Esimerkiksi maratonin treenaamiseen verrattuna pitkän triathlonin treeniohjelma on (mielestäni) helppo saada mielekkäämmäksi, kun pääsee vaihtelemaan lajeja. Tosin treenaamiseen aikaakin menee tuplasti-triplasti enemmän..

Tervetuloa tosiaan lajin pariin, itsellä yksi vuosi takana, ja kyllä on aika koukuttavaa..

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa varmaa käydä juttelemassa suoraan Jiiveen kanssa siellä team226 treeneissä jos mies nyt viellä ehtii treenaamaan. Itse en suosittelisi ollenkaan noita valmiita harjoitusohjelmia. Ennemmin kerää itse tietoa ja tee oma ohjelmasi. Olen nyt lukenut noin 5-6 triathlon treenausta koskevaa kirjaa ja voisin suositella hankkimaan tuon "The Triathlete's Training Bible" Joel Friel. Kirja on kyllä valittettavasti englanniksi, mutta ei varmaan edes ole pakko kokonaan lukea että saa todella hyvät avut siihen miten kannattaa treeniä lähteä lähestymään. Kirjan meininki on lähinnä tuollainen että aluksi vedetää pk reeniä 1-3kk riippuen "kauden pituudesta" eli joku 8-12kk ennen skaboja. Sitten aletaan edetä siihen että parannetaan tiettyjä osa-alueita kuten voimakestävyyttä, kestävyyttä, ja lajitekniikoita jne. Aloitetaan tuollainen 3vk nouseva tahti ja 4vk on kevyt ja sitten taas nousevat 3vk. Esim. 1viikko 8h, toinen viikko 9h, 3 viikko 10h, ja sitten kevyt 5h. Tarkoituksena on tosin ottaa huomioon oma pohjakunto, koska noi 3vk nostot tapahtuu siten että 3-4kk aikana jokainen 4vk pätkä nostaa tuota treeni rasistusta koska määrät nousevat. Ainakin itse olen kokenut tuon toimivan vaikka en ole ihan täysin osanut pitäytyä noissa määrissä välillä vähän mennyt yli ja välilla alle. Samoin olen saanut saman suuntaista vinkkiä seurasta käsin toiselta jannulta joka harjoitteli ironman matkalle häno oli saanut ohjelmansa ihan suomalaiselta pro triathleetilta.

Suosittelisin kyllä liittymään triathlon seuraan, siihen päälle viell maantiepyörä seurassa käynti varmasti auttaisi paljon pyörä asioissa itse en moista viellä ole saanut kyllä aikaiseksi :D Tietty kaiken a ja o uinissa olisi mennä jonku osaavan valmentajan ohjaukseen sillä uintitekniikan opetteleminen kestää toooodella pitkään! Olen nyt käynyt meidän seuran tri-uinneissa joissa on todella osaava vetäjä ja tuntuu että vaikka useita kuukausia on hänen kanssaa takana + 2 erilaista uintitekniikkakurssia niin vielläkin opettelemista on niin hitosti!

Tervetuloa triathleettien pariin!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ironman-kisan läpäisyyn ei tarvitse olla mikään sarjakuvien teräsmies kunhan muutama perusasia on kunnossa. Itse vaihdoin vaihdoin keskimatkanjuoksun triathloniin 5-6 viikkoa ennen ensimmäistä Ironman-kisaani viime elokuussa nokialla ja tulos oli 12 tuntia ja 7 minuuttia. Olin toki juossut ja pyöräillyt tuotakin ennen lähinnä ollessani liian vammainen juoksemaan: Seuraavilla teeseillä pitäisi päästä mielestäni läpi:

Uinti: Vapaauintitekniikan pitäisi olla kohtalainen eli uinnin pitäisi olla kilpailun helpoin osuus. Volttikäännöksiä tms. allashifistelyä ei tarvita, mutta jonkinlainen hengitystekniikka pitäisi olla. Kannattaa tehdä muutama uintitreeni myös järvessä, joka on erilaista mm. koska et näe tummavetisissä järvissä metriä pidemmälle. Ironman-matkaa ei kannata myöskään yrittää ilman kunnollista märkäpukua. Käy mieluummin kokeilemassa ennen pitkää kisaa yksi tai useampia pikakisa niin et mene paniikkiin massalähdössä. Kisassa voit myös opetella peesaamaan edellämenijöitä (näet märkäpuvussa uivan kaverin paljaat jalkapohjat), josta on korvaamattoman paljon hyötyä kun matkaa on 3,8 km.

Pyöräily: Välineiden pitää olla toimivat ja puhtaat. 180 km matkalla alkaa jossakin vaiheessa ns. vituttaa jos pystyy ajamaan vain isoimmalla vaihteella, koska vaihtajassa on puoli kiloa hiekkaa. Kohtalaisella maantiepyörällä pärjää, ilman lukkopolkimia ei. Pyöräilyosuus ei vaadi yli-inhimillistä kuntoa kunhan osaa ajaa sillä pyörällä suht. taloudellisesti. Pyörätreenin suurin haaste on olla yhtä aikaa pyöräily- ja juoksukunnossa.

Juoksu: Kisan ikävin osuus. Juoksutreeniä pitää olla alla, jotta jalkasi ylipäätään kestävät iskutuksen. Kannattaa myös muutaman kerran kokeilla kuinka kivaa juokseminen on istuttuasi tuntikaupalla satulassa. Tässäkään ei kuitenkaan tarvita mitään yli-ihmistä: Juoksin ensimmäisen maratonini IM-kisassa.

Tiivistettynä: Opettele uimaan, hanki märkäpuku ja maantiepyörä. Totuttele jalkasi juoksemaan pyöräilyn jälkeen ja treenaa peruskestävyytesi kuntoon. Sen jälkeen kyse on vain siitä miten onnistut energiatankkauksessa ja miten pääsi kestää kisassa.

Link to comment
Share on other sites

Mielestäni erinomaisesti tiivistetty. Siis hyvän peruskunnon ja tekniikat omaavalle läpipääsyyn. Pitkiä 4-6 tuntia pyörälenkkejä olisi hyvä olla alla, jotta tietää olevansa fillarin kanssa sinut. Parin tunnin lenkit eivät vielä kerro kuinka jumiin voi esim. selkä ja hartiat mennä. Säädöissä kannattaa hakea mukavuutta aerodynaamisuuden sijaan.

Ajan saaminen esim. kymppialkuiseksi vaatineekin jo sitten paneutumista.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy