Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Syke puolikkaalla


Ankka
 Share

Recommended Posts

Moi,

Puolikas lähestyy ja paniikki iskee... =) No ei vaan, ei se ole matka mikä tappaa, mutta vauhti saattaa mun tapauksessa vahingoittaa. Ekaa kertaa siis ko. matkaa lähdössä suorittamaan ja nyt mietityttää, että minkälaista aikaa lähtis tavottelemaan.

Oon treenaillut pääpiirteittän Sepon sivujen puolikkaan harjoitusohjelmalla, mutta lenkit on ollut hiukan pidempiä ja muutama ylimääränen treenikin on tullut tehtyä. Jo ennen tuota 12-viikon ohjelman alkuakin juoksentelin 10-20 km/vko ja/tai pidin jonkinlaista kuntoa yllä jumppaamalla. Alunperin mulla oli ajatuksena, että kahteen tuntiin pitäis juosta, mutta treenien edetessä tavotteet alko karisemaan. Nyt taas ihan viimisen viikon aikana on tuntunut siltä, että jospa kuitenkin, mutta en tiedä uskaltaako lähteä yrittämään. Sitten jos vetääkin itsensä ekalla reilulla kympillä ihan piippuun ja vauhti tyssää ihan totaalisesti... Lueskelin tuolta aiemmista ketjuista vauhdinjaosta puolikkaalla ja siellä tunnuttiin olevan sitä mieltä, että vauhdin pitäisi olla tasainen tai sitten kiihtyvä...? Eli juuri päinvastoin miten pelkään mulle käyvän.

Nyt tulee sitten se kysymys. =) Juoksin toissapäivänä kympin sillä alle kahden tunnin vauhdilla. Suht kivasti meni (alkukankeuden jälkeen) ja vielä olis paukkuja riittänyt, mutta en osaa yhtään arvioida kuinka pitkälle. Mulla oli syke keskimäärin 170 tai vähän ylikin (vaihteli jonkin verran, kun oli melko mäkinen maasto). Voiko tollasella sykkeellä ylipäätään jaksaa sen kaks tuntia? Tai todennäkösesti loppua kohden syke vielä nousiskin ja alkasin "pääseen" 180 lukemiin... Maksimisyke mulla olis iän puolesta 195, mutta luulisin sen olevan oikeasti jonkin verran enemmän. Mitenkään harvinainen tuollainen reilu 170 syke ei mulle oo, se itseasiassa nousee helpostikin sinne vetojen, ylämäkien ym. yhteydessä (n. 185 on monen lenkin maksimisyke, jos ei sitten oo tarkotuksella ottanut tosi rauhallisesti). Parhaimmillaan oon tässä kesän aikana tainnut saada mittariin lukemaks 195 ja esim. eilen nyrkkeilyssäkin nousi yli 190. Pitkillä lenkeillä pystyn juoksemaan 135 - 155 sykkeillä, mutta sillon vauhtikin on melko hiljanen (n. 16 km menee kahteen tuntiin). Syke on aluks alle 140, mutta tunnin jälkeen alkaa hilautuun tasasesti ylöspäin.

Tulipa pitkä sepustus.

Link to comment
Share on other sites

Ainakin mun tapauksessa yksinään juostun kympin testilenkin vauhti on hyvin lähellä puolimaratonin kisavauhtia.

Vähäisine kisakokemuksineni sykettä tärkeämpänä seuraan yleensä hengitystä. Kympin ja lyhemmissä kisoissa alusta loppuun armotonta puuskutusta. Puolimaratonin tapauksessa hengitykseni on selvästi voimakasta mutta ei kuitenkaan puuskutusta.

Maratonille mietin itsekin ihan samaa kysymystä, ensimmäinen olisi luvassa ensi viikolla.

Link to comment
Share on other sites

Anna mennä vaan äläkä tuijota niin numeroita - kuten olet huomannut niin maksimisi on selvästi jotain muuta kuin laskukaavat antavat ymmärtää. Olosi on ihan varmasti oikeammassa kuin mittarilukemat ja laskukaavat. Mulla sama tilanne ja 170 on ihan tavallinen syke, puolikkaalla olen mitannut keskisykkeeksi 180. Menoksi vaan, hyvin sä jaksat kaks tuntia pinkoa. Ja uskon että pääset siihen kahteen tuntiin, mä olen sua selvästi hitaampi mutta elätän silti jotain toivomuksen tapaisia samasta. Jos sitä ei edes yritä, niin ei varmasti onnistukaan. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nyt tulee sitten se kysymys. =) Juoksin toissapäivänä kympin sillä alle kahden tunnin vauhdilla. Suht kivasti meni (alkukankeuden jälkeen) ja vielä olis paukkuja riittänyt, mutta en osaa yhtään arvioida kuinka pitkälle. Mulla oli syke keskimäärin 170 tai vähän ylikin (vaihteli jonkin verran, kun oli melko mäkinen maasto). Voiko tollasella sykkeellä ylipäätään jaksaa sen kaks tuntia? Tai todennäkösesti loppua kohden syke vielä nousiskin ja alkasin "pääseen" 180 lukemiin... Maksimisyke mulla olis iän puolesta 195, mutta luulisin sen olevan oikeasti jonkin verran enemmän. Mitenkään harvinainen tuollainen reilu 170 syke ei mulle oo, se itseasiassa nousee helpostikin sinne vetojen, ylämäkien ym. yhteydessä (n. 185 on monen lenkin maksimisyke, jos ei sitten oo tarkotuksella ottanut tosi rauhallisesti). Parhaimmillaan oon tässä kesän aikana tainnut saada mittariin lukemaks 195 ja esim. eilen nyrkkeilyssäkin nousi yli 190. Pitkillä lenkeillä pystyn juoksemaan 135 - 155 sykkeillä, mutta sillon vauhtikin on melko hiljanen (n. 16 km menee kahteen tuntiin). Syke on aluks alle 140, mutta tunnin jälkeen alkaa hilautuun tasasesti ylöspäin.

Typerää sinänsä, että siteeraan itseäni, mutta kopioin alla olevan tekstin toiseen ketjuun (geelit) kirjoittamastani vastauksesta;

Otin ensimmäisellä puolikkaallani tänä kesänä kolme geeliä, karkeasti noin 4,5 km:n, 8,5 km:n ja 13 km:n kohdalla. Vauhti oli ihan optimaalinen (lue; hiukan liian kova kuntoon nähden) ja mielestäni geelillä oli ainakin helkkarin hyvä plasebovaikutus. Vauhti oli kisan jälkimmäiselläkin 10,55 km:n kierroksella kutakuinkin sama kuin ensimmäisellä. Sen minkä 18-20 km:n välillä hiukan hyytymällä hävisin, otin melkein kiinni juoksemalla viimeisen reilun kilsan "täysillä".

Kuriositeettina voidaan mainita, että maksimisyke oli 199, loppusuoralta todennäköisesti. Keskisyke reissulta oli 179 ja jälkimmäinen kierros mentiin käytännössä koko ajan päälle 180 sykkeellä.

Ilma oli helteinen, ja juodakin sai kohtuullisen paljon. Puolikas oli ensimmäinen ikinä virallisesti juoksemani (6 maratonia takana, ilman geeliä), joten tulokseen 1,50,xx nähden olen tyytyväinen, geelit sinne tai tänne. Uskon kuitenkin, että ilman geeliä loppusuoralla ei välttämättä olisi paineltu sata lasissa, mene ja tiedä???

Eli, mitä sykkeisiin tulee, maksimisykkeemme ovat kutakuinkin samalla tasolla. Oman maksimini olen ihan oikeasti lukenut omasta sykemittaristani, joten se pitänee paikkansa. Sitten tulee ne muut tekijät, vauhtikestävyys, peruskestävyys etc.

Mitä tässä nyt sitten yritän sanoa, että itse kykenin juoksemaan puolikkaan 179 keskisykkeellä eli aika lähellä (arvioimaani) anaerobista kynnyssykettä. Arvioimaani siksi, että mitattu kynnyssyke (174) on mitattu melko lailla huonompikuntoisena valojänistestissä (noin 8 kiloa sitten).

Etäisyys maksimisykkeeseen oli siis puolikkaan keskisykkeestä noin 20 lyöntiä. Kuten voit kursivoidusta tekstistä lukea, itselläni tämä anakynnyksen läheisyys (tai ylitys?) aiheutti sen, että vauhti hiukan putosi 18-20 km:n välillä. Lopussa jaksoin kuitenkin kiristää parin kilsan huilailun jälkeen.

Summa summarum; mitään en tekisi toisin. Olin ihan he....in tyytyväinen tulokseen ja tuntemuksiin kisan jälkeen. Vaikka näin ei ehkä pitäisi sanoa tuntematta toisen speksejä tarkemmin, suosittelen vaan yrittämään sitä kahden tunnin alitusta. Se oli muuten minullakin tavoitteena, ja 1,50,xx meni.

En tietenkään tiedä, mitkä ovat sinun tuntemuksesi, kun syke sillä puolikkaan jälkimmäisellä kympillä alkaa ylittämään 180 lyöntiä.

Link to comment
Share on other sites

Alla omat (joskin vähäiset) kokemukset kisajännityksen vaikutuksesta sykkeisiin. Nykyään en kilpailutilanteessa enää sykettä tarkkaile.

Testattu anaerobinen kynnys on 174 (max 189), mikä lienee oikein. Tunnin treenin tuolla sykkeellä juuri jaksaa.

Pirkan Hölkkä, 33 km, 3 h, keskisyke 174.

Pirkan Hiihto, 90 km, 6 h, keskisyke 167.

Maastojuoksukisa, 10 km, 45 min, keskisyke 185

Link to comment
Share on other sites

Nyt taas ihan viimisen viikon aikana on tuntunut siltä, että jospa kuitenkin, mutta en tiedä uskaltaako lähteä yrittämään. Sitten jos vetääkin itsensä ekalla reilulla kympillä ihan piippuun ja vauhti tyssää ihan totaalisesti... Lueskelin tuolta aiemmista ketjuista vauhdinjaosta puolikkaalla ja siellä tunnuttiin olevan sitä mieltä, että vauhdin pitäisi olla tasainen tai sitten kiihtyvä...? Eli juuri päinvastoin miten pelkään mulle käyvän.

Ollos huoleton ja unohda sykkeet ensimmäisellä puolikkaalla juostessasi. Niistä sinulle on iloa, kun mietit toista puolikasta. Siperia opettaa sinua matkalla eli jollet orjallisesti tuijota kelloa ja pakota itseäsi kipittämään sekunnilleen vaadittuun aikatauluun, et sippaa totaalisesti.

Yleensä voit vetää kisan alussa kilometrin hurmiossa, mutta sitten alat tuntemaan sen kipurajan, jonka alapuolella voit vielä nippanappa juosta. Yrität nostaa siitä vauhtie 5-10 s/km ja tuntuu jo liian pahalta (=Siperian oppi). Loppu sitten riippuukin siitä, mikä tuo kipukynnyksesi on. Jos se on korkea (=korkeampi kuin kestävyytesi), meno hiljenee ehkä 15 km eteenpäin 10-15 s/km.

Jos tavoite on 2h, pidä alussa sitä vauhtia. Vain jos joudut hampaat irveessä potkimaan itseäsi takapuolelle koko ajan pitääksesi vauhdin ja päätät tehdä niin, sippaamisen vaara on. Tosin puolikkaalla kilometrejä on sen vähän joka tapauksessa jäljellä mahdollisessa sippauskohdassa, että siitä selviää maaliin kunnialla. Pahimmillaan joutuu antamaan luokkaa 30 s/km periksi, jos edes pari kilometriä aikaisemmin alkaa ymmärtämään, että nyt taotaan maksimisykkeen kanssa samalla kymmenluvulla olevia lukemia. Ja tällöinkin huolen taso riippuu siitä, ollaanko jossakin 14 km kohdalla vai 19 km kohdalla, jossa tuollaiset sykkeet voivat olla jo ihan järkeviä.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Maksimistahan se myös aika paljon riippuu. Ja kivunsietokyvystä muiden henkilökohtaisten ominaisuuksien lisäksi. Kyllähän sitä ikämiessarjoissa liikkuvana alkaa jo toivomaan, että olis vielä vähän enemmän tuota vauhtireserviä, ettei tarvis ihan niin kovasti läähättää.

Onkos se nyt se kuuluisa "runners high" mikä saa juoksemaan vaikka vähän pahaa tekeekin?

Link to comment
Share on other sites

Siis älyttömillä sykkeillän te kyllä juoksette :kumarrus:

Ei tulis kuuloonkaan mulla juosta puolikasta 170 sykkeillä:grin:

Kannattaa ottaa huomioon että ei näitä henkilökohtaisia sykkeitä voi verrata toisiinsa. Kaikki riippuu maksimisykkeestä, ja senkin jälkeen vertailu on aika hyödytöntä - joskin vähän vähemmän kuin ilman sitä tietoa.

Link to comment
Share on other sites

Sykkeet puolikkaalla ja varsinkin ekalla voivat olla melkoisen korkeat. Jos lähtee ihan aikoja tavoittelemaan, niin voi varautua siihen, että lähtee alussa ihan liian nopeeta tahtia ja lopussa sitten mennäänkin maksimi sykkeillä. Itse sain ekalla puolikkaalla uuden maksimi arvon 194! Keskisyke tais olla jotain 170 hujakoilla ( ennen starttia ehkä 150 paikallaan ollessa ). Hyvin meni kuitenkin koko "lenkki" ja palautuminenkin oli nopeaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Juoksin muutama päivä sitten ensimmäisen puolikkaani Kittilässä ja sykkeeni näytti olevan siinä 185 numeroissa koko juoksun ajan, välillä 191. Ihmettelin kovasti tätä, mutta jaksoin tällä sykkeellä puhuakin niin ajattelin että olkoon syke mikä tahansa, minä jaksan tällä loppuun asti. Ja niin jaksoin vaikken kovin nopeasti maaliin tullut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy