Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
Rampe61

Harjoitus yskäsenä / nuhaisena

Recommended Posts

Morjensta,

Miten sitä uskaltaa itseään rasittaa flunssalla (yskä ja nuha jota jatkunut viikon).

Alkaa jo pikkuhiljaa potuttaa tämä liikkumattomuus. Onko siis mitään vastaavaa hyötyä lähteä flunssaisena liikkeeelle vai meneekö sen jälkeen entistä pitempi aika enne kuin parantuu. Kuumetta ei siis ole... Kiitoksia asiallisista kommenteista..

Emonamoha antoi järkevän vastauksen. Hyödyllisyydestä en tiedä, mutta eipä flunssa mun treenauksessa ole koskaan ollut este. Ainoa myönnytys on, että kohdalla osuva maksimirasitus muuttuu PK:ksi.

Mutta mun toimintatavat leikkivät muutoinkin terveydellä eli useamman päivän jatkunut pieni lämpö kypsyttää siinä määrin, että käyn vetämässä kunnon jäätreenin, jonka tulos on ollut 70-30 eli kuume lähtee tai paukahtaa kunnon kuume. Kuuntele siis järkeviä ohjeita.

Nuhaa ja flunssa on pitänyt jonkun aikaa ja tämän viikon maanantaina nosti kovan kuumeen. Kävin lääkärissä ja sain antibiootit angiinaan. Korkea kuume laski keskiviikkona ja tänään (to) on ollut ensimmäinen kuumeeton päivä … kop kop. Kurkku on vielä tosi kipeä ja nieleminen varsinkin kuuman tai mausteisen ruoan tekee kipeää. Peitteet nielussa ovat tosi mahtavat. Onko kellään vinkkiä kuinka kauan kannattaa pidättäytyä treenistä angiinan jälkeen? Itselläni ei ole tämmöistä tautia ole ollut kuin joskus lapsena. Sain viikon antibioottikuurin ja ainakin tuon ajan ajattelin pitää taukoa juoksemisesta. Pirkan hölkän olen suunnitellut lampsia läpi ja tauti iski juuri parhaimpaan harjoitusvaiheeseen.

... Kurkku on vielä tosi kipeä ja nieleminen varsinkin kuuman tai mausteisen ruoan tekee kipeää. Peitteet nielussa ovat tosi mahtavat. Onko kellään vinkkiä kuinka kauan kannattaa pidättäytyä treenistä angiinan jälkeen? Itselläni ei ole tämmöistä tautia ole ollut kuin joskus lapsena. Sain viikon antibioottikuurin ja ainakin tuon ajan ajattelin pitää taukoa juoksemisesta...

Ainakin kuurin loppuun niin kuin itsekin ajattelit. Angiina on sitten se pahin tauti ajatellen sydänlihasta ja sen tulehtumista. Itse odottelisin siihen asti, että kurkku ei enää ole kipeä.

Odotin juuri kolme viikkoa räkätaudin ohimenemistä. Mieluummin kerralla ohi kuin monta kertaa vajavaisesti. Henkisesti teki mieli lenkille tuona aikana mutta kroppa oli väsynyt - kannattaa kuunnella tai opetella kuuntelemaan kehoaan. Muutamat sataset holkkäsin tuona odotteluaikana koiria ulkoiluttaessa ja huomasin, ettei lenkille olisi vielä voinut lähteä.

Minä olin pari viikkoa kuumeettoman flunssan kourissa. Olo rupesi paranemaan, ainoastaan nenä jäi vuotamaan. Kävin sitten uimassa ja seuraavana päivänä kevyellä lenkillä.

Pojojoinggg nyt on keuhkot tulessa, hengitys vaikeaa ja olo kuin hakatulla, lääkäriin siis matka tehtävä.

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta ja tuskin viimeinenkään. Pää on tyhmä, sille ei mitään voi.

Ehken muutaman päivän lisälevolla lönkyttelisin nyt iloisesti. Toisin meni :(

Itsekin olen parasta aikaa nuhassa, yskässä ja kurkkukipuisena ilman kuumetta. Ärsyttää, kun tekisi mieli jo lenkkareita ulkoiluttamaan..

Lenkit on kyllä parasta jättää kokonaan väliin, kunnes tuntee olonsa terveeksi. Kuume tai antibioottikuuri eivät ole kriteerejä. Olen kuullut, että hyvä nyrkkisääntö olisi sairastetut päivät x2 lepoa flunssaisen olon jälkeen. Liian usein lenkkeilijöitä ja muita urheilijoita kuolee "äkkikuolemiin" ja syyksi paljastuu myöhemmin sydänpussintulehdus...

Mutta tottahan se on, että kun sitä ei vaan malttaisi huilailla tarpeeksi :sairas:

Lenkit on kyllä parasta jättää kokonaan väliin, kunnes tuntee olonsa terveeksi. Kuume tai antibioottikuuri eivät ole kriteerejä. Olen kuullut, että hyvä nyrkkisääntö olisi sairastetut päivät x2 lepoa flunssaisen olon jälkeen.

Johonkin ketjuun taisin kirjoittaa "niskasäännöstä" -> joidenkin asiantuntijoiden mukaan jos oireet ovat vain päässä (yskää, nuhaa, kurkkukipua), urheilla voi.

Jos taas on kuumetta, väsymystä, lihaskipuja tai oireita keuhkoissa, ei missään tapauksessa pidä urheilla.

Tuota noudatin nyt marraskuussa itse parin viikon lievän kuumeettoman flunssan ajan kun olo oli muuten hyvä. Ehkä siinä riskin ottaa. En tiedä, mutta hyvin meni.

Ihan maalaisjärjellä pohdittuna kuumeeton pikkuflunssa ei kuormittane immuunijärjestelmää kovinkaan rankasti, joten liikunnan aiheuttama lisäkuormitus on tuskin ongelma. Päinvastoin liikunta lisää aineenvaihduntaa, joten siitä voisi olla jopa hyötyä. Ainakin olo paranee. Kunhan ei rasita "sairaita paikkoja".

Elokuussa 2008 tein yhden (ehkä liian rankan) treenin pari viikkoa jatkuneen kuumeettoman ja muuten oireettoman yskän aikana. Seurauksena oli pahentunut yskä joka vaati antibioottikuurin. Yskä jatkui kuitenkin lokakuulle, joten aika varovainen olisin leiväoireisenakin urheilemisen suhteen.

Mulla ollut yli kaksi viikkoa nuhaa tai luulen että ongelmaa poskionteloissa (eka kerta). Aamuisin irtoaa tulehduslimaa ja nenän sisäosat saman tuntuiset kuin olis vetänyt vettä nenään. Viime viikolla tuli Rukalla hiihdettyä jonkin verran vaikka olo oli välillä aika ikävä. Tällä viikolla vain pari lenkkiä ja huonoin fiiliksin (heikko olo). Onko foorumin lukijoilla kokemusta miten poskiontelovaivat (lievät) on paras hoitaa? Täyttä lepoako vai kevyttä lenkkiä? Maanataina suuntaan lekurille, jos vielä vaivaa...

Mulla ollut yli kaksi viikkoa nuhaa tai luulen että ongelmaa poskionteloissa (eka kerta). Aamuisin irtoaa tulehduslimaa ja nenän sisäosat saman tuntuiset kuin olis vetänyt vettä nenään. Viime viikolla tuli Rukalla hiihdettyä jonkin verran vaikka olo oli välillä aika ikävä. Tällä viikolla vain pari lenkkiä ja huonoin fiiliksin (heikko olo). Onko foorumin lukijoilla kokemusta miten poskiontelovaivat (lievät) on paras hoitaa? Täyttä lepoako vai kevyttä lenkkiä? Maanataina suuntaan lekurille, jos vielä vaivaa...

Kyllä minä täyttä lepoa ottaisin jos vähänkin epäilyttää kunto.

Joskus on tullu hölmöiltyä, lenkille vaikka olisi pitäny olla sohvankulmassa ja siitä seuraa vähintäänkin taudin pitkittyminen ellei pahempaakin.