Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Reykjavikin maraton

Recommended Posts

Onko kokemuksia Reykjavikin maratonista?

Tarkoitus olisi lähteä ensi vuonna Islantiin loma- / maratonreissulle, joten olisi mukava tietää mitä on luvassa.

Vesisadetta. Olin 2003 seuraamassa kyseistä maraa, mutta itse en tuolloin juossut (varsinaisesti olin työmatkalla, mutta lauantai oli vapaa). Sen verran muistan, että juoksu oli samana päivänä kuin joku "tapahtumien yö" ja kaupungissa oli kunnon karnevaalimeininki. Juoksun jälkeen ihmiset "bailasivat ankarasti" mitalit kaulassa. Kaikki keskustan ravintolat oli täynnä, ja ruokapaikan löytämionen oli tosi vaikeaa. Mutta siis sen viiden päivän ajan, mita reissussa olin, tuli vesikuuroja joka päivä. Ja jos nyt lopuksi jotain juoksuun liittyvääkin sanoisin, niin liian kuuma siellä ei missään tapauksessa ole.

Juostu 23.8.2008

Matka tilattiin n10kk etukäteen, säästettin selvää rahaa kun tilattiin tarpeeksi ajoissa. ebookersin kautta. Islannissa oltiin melkein viikko.

Islannissa oli kaikki oikein hyvin järjestetty, maratonia edellisenä päivänä oli koko päivän suuri expo halli (urheilukeskus) auki. sieltä sai chipit, numerot, ym. Oli juoksu kamaa myynnissä ja kello 16-20 oli 5 euron hintainen pasta illallinen.

Onneksi maraton (lähtö 8.40) aamuna lauantaina ei satanut lämpötila n.11-13 ja siinä se pysyi koko ajan, vettä tuli vai loppupäässä ja sekin pientä tihkua. Reitti kulkee paljon rantoja pitkin eli todella hienoja maisemia on koko ajan ja onneksi tuulta ei pahemmin tuolloin ollut.

Alun n.18km oli hienoa juosta koska tämän matkan juoksivat myös puolikkaan menijät, oli rumpaleita ja kannustajista ei ollut pulaa, mutta sitten alkoi puurtaminen, kannustajia vähemmän ja niin juoksijoitakin.

Juoksijoita oli yhteensä tänä vuonna 10719 mutta suurin osa varmasti juoksi puolikkaan ja olihan lyhyempiäkin matkoja.

Mutta tapahtuma tämä on Islannin suurimpia ja illalla oli tänäkin vuonna taiteiden yö tai jokin vastaava tapahtuma.

Mukavia ihmisiä nuo Islantilaiset, englantia osataan paremmin kuin englannissa. Maisemat oikein hienoja ja tottakai kannattaa varata muutama päivä että voi käydä katselemassa lähialueiden nähtävyyksiä esim. Jäätikköä, vesiputouksia ym.

Varusteista tärkein on kunnollinen goretex tai vastaava ulkoilupuku, sillä vesisateita oli meilläkin joka päivä eli ilmat samanlaisia kuin suomessa nyt.

Hintataso suomentasoa.

Linkki jossa kartta ym tietoja: http://www.marathon.is/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=41&Itemid=77〈=en

Niin aika 3.48 joka meni yllättävän helposti toinen puolikas melkein 15min nopeammin, ei uskaltanut alussa rynniä. Tämä oli ensimmäinen mutta ei viimeinen.

Muokattu