Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Juoksulenkkien korvaaminen pyöräilyllä


T.A.
 Share

Recommended Posts

Täällä palstalla on varmaan paljon ihmisiä, jotka harrastavat niin juoksua kuin pyöräilyäkin. Voiko pyöräilyllä korvata osan juoksusta, jos tavoitteena on kuitenkin maraton ajan parantaminen, mitä mieltä olette?

Pyöräilyllä saa tehtyä tosi hyviä pitkiä pk lenkkejä, mutta siirtyykö tuo "pyöräilykunto" juoksuun. Tämä on vähän alkanut mietityttämään, kun tässä miettii tulevan vuoden treenejä ja pitää pohtia, että missä suhteessa tekee juoksua ja pyöräilyä kun aikaa on kuitenkin rajallisesti. Tämä kysymys olisi varmaan hyvä esittää tuolla triathlon puolella, mutta varmaan täältäkin löytyy aiheesta ajatuksia.

Link to comment
Share on other sites

Minulle se pyöräily ainakin aiheuttaa heti etureisien lihasten kasvamista, joka puolestaan haittaa tosi paljon juoksemista. Ne lihakset ovat vaan siinä tiellä, ja sitten kramppaa helposti. Minun mielestä tuo skikkaus on ylivoimaisesti paras laji tukemaan juoksuharjoittelua. En ole koskaan kokenut, että pyöräilystä olisi hyötyä, vaikka olen fillaroinut paljonkin jonain vuonna ja pitkiä lenkkejä ja siinä välillä tietysti juossutkin. Sanoisin fillaroinnista olevan siis vaan haittaa.. Jopa levosta on enemmän hyötyä.

Link to comment
Share on other sites

Täällä palstalla on varmaan paljon ihmisiä, jotka harrastavat niin juoksua kuin pyöräilyäkin. Voiko pyöräilyllä korvata osan juoksusta, jos tavoitteena on kuitenkin maraton ajan parantaminen, mitä mieltä olette?

Pyöräilyllä saa tehtyä tosi hyviä pitkiä pk lenkkejä, mutta siirtyykö tuo "pyöräilykunto" juoksuun. Tämä on vähän alkanut mietityttämään, kun tässä miettii tulevan vuoden treenejä ja pitää pohtia, että missä suhteessa tekee juoksua ja pyöräilyä kun aikaa on kuitenkin rajallisesti. Tämä kysymys olisi varmaan hyvä esittää tuolla triathlon puolella, mutta varmaan täältäkin löytyy aiheesta ajatuksia.

Liki samalla sanoilla kyselin toisessa ketjussa asiaa. Oma vastaukseni on, että voi, mutta siinä joutuu huomioimaan kaksi asiaa

- juoksijalla pyöräily on edullisinta, jos pyöritysnopeus on yli 90

- pyöräilyssä sykkeet ovat yleensä 10 alempana kuin juoksussa

Jälkimmäinen ei ehkä päde enää pyöräilyä päälajina harrastavilla.

Maantiepyöräilyssä aikaa menee tuplasti eli jos 1 h juoksulenkin meinaat korvata, 2 h fillarilenkki "kovaa" on sen korvaaja.

Link to comment
Share on other sites

Liki samalla sanoilla kyselin toisessa ketjussa asiaa. Oma vastaukseni on, että voi, mutta siinä joutuu huomioimaan kaksi asiaa

- juoksijalla pyöräily on edullisinta, jos pyöritysnopeus on yli 90

- pyöräilyssä sykkeet ovat yleensä 10 alempana kuin juoksussa

Jälkimmäinen ei ehkä päde enää pyöräilyä päälajina harrastavilla.

Maantiepyöräilyssä aikaa menee tuplasti eli jos 1 h juoksulenkin meinaat korvata, 2 h fillarilenkki "kovaa" on sen korvaaja.

Kiitos vastauksesta ja linkistä...Olit kysynyt vielä ihan samalla otsikolla, mutta multa meni se jotenkin ohi, joten täytyypä lukea niitä vastauksia...Kiitos myös laitapuolenkulkijalle vastauksesta.

Link to comment
Share on other sites

Vastaan vähän ohi alkuperäisen kysymyksen sikäli, ettei mulla kokemusta juoksulenkkien korvaamisesta pyöräilyllä. Sen sijaan olen lisännyt viikottaista liikuntamäärääni ottamalla pyöräilyä ohjelmaa juoksun ohelle ja tästä mulla on vain hyvää sanottavaa. Juoksen yleensä 5 x/vko ja lisäksi fillaroin nykyään rauhallisella vauhdilla työmatkat (reilu 1h/pvä). Kunto on selvästi parantunut, tosin saman vaikutuksen olisi varmaan saanut millä tahansa kestävyysliikunnaksi luettavalla lajilla. Pyöräilyt teen tosiaan melkeinpä hyötyliikunnaksi luettavalla teholla ja luulen että se on ollut peruskestävyyden kannalta tosi hyvä juttu, toimii ehkä jopa jonkinasteisena palauttavana treeninäkin.

Link to comment
Share on other sites

Korvaan useinkin palauttavat, kevyet lenkit pyöräilyllä. Säästää jalkoja juoksun iskuilta, mutta ajaa kuitenkin palauttavan lenkin asian. Ja jos on loukkaantumisia tai rasitusvammoja jalkaterissä tai säären etuosissa, niin pyöräilyä voi usein kuitenkin tehdä juoksun sijasta.

Olen ymmärtänyt että pyöräily hiihdon ohella ovat parhaimpia juoksun tukilajeja.

Link to comment
Share on other sites

Aika turha sano kyl tollasta 10 sykettä alempana juttua. Itsellä oli eroa joku 6-7 sykettä ehkäs tuolla puolen matkan triathlonilla ja kyllä on pakko myöntää et se juoksu tuntu paljo vaikeemmalta ku pyöräily. Tosin onhan nuo jutut yksilöllisiä. Teskun testaaja sano että triathlonisteilla jollain voi olla sykkeet ihan samat ainakin kynnyssykkeinä eri lajeissa. Nyt kävin tuollaisen 237km pyöräilemässä ja syke oli 141 (tipahti 143 n.7h kohdassa tuonne 141) tosin tuossa oli tauot mukana. Jotenkin en uskaltaisi itse sanoa mitää suoraa vertailua näiden kahden lajin osalta. Kannattaa vaa kuunnella omaa itseään eikä keskittyä mihinkää taulokoiden tai jonkun ihmisen antamiin arvoihin. Mulla pk lenkki on jossain 133 sykkeissä ja pyörässä pk on 126-130 aikalailla.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sanoisin fillaroinnista olevan siis vaan haittaa.. Jopa levosta on enemmän hyötyä.

No tässähän onkin vinkkien vinkki! Lepohan parantaa lihasten hermotusta, hapenottokykyä ja aineenvaihduntaa huomattavasti pyöräilyä paremmin, eikös vaan.

Sanoisin, että ellei juoksu maistu, ja vaikka maistuisikin, pyöräily on mitä erinomaisinta treeniä, koska:

a.) Pyöräilyssä ei esiinny juoksun "hakkaavuutta", ts. jalat eivät kipeydy pidemmilläkään siivuilla, ja uuden treenin tekeminen on mahdollista jopa seuraavana päivänä

b.) Pyörällä on mahdollista tehdä kohdassa a. mainitusta syystä pidempiä lenkkejä, mikä taas tekee hyvää aineenvaihdunnan kehittymiselle.

c.) Mainiota vaihtelua. Erilaisia ärsykkeitä lihaksistolle mainostetaan intervalli- ynnä muun harjoittelun yhteydessäkin, pätenee myös tähän.

d.) Mahdollisuus laajentaa lenkkireviiriä huomattavastikin, pyörällä kun pääsee melko helposti melko kauas.

e.) varsinkin maastopyörällä saa äärimmäisen helposti ja jopa huomaamatta tehot tappiin valitsemalla tympeän pururadan sijaan ajomaastoksi polkuja. Eli kumoaisin tässä myös väittämän siitä, että pyörällä sykkeet pysyvät alempana.

Link to comment
Share on other sites

Olen jossain jo todennut, että oma 3h18min HCM:ssä pohjautui hyvin pitkälle läpi kesän (huhti-elo) käynnissä olleeseen fillarointiin juostuani käytännössä vain kesäkuun ajan. Silloinkin pisimmillään vain 12km (yhtä pohjevamman jälkeistä heikkoa 26km tuskistelua lukuunottamatta) kerrallaan - paras viikko oli 4x 12km.

Jos fillaroinnista ei olisi konkreettista hyötyä kuntoa parantaessa myös juoksua varten, ei HCM olisi mennyt läpi pelkästään vanhalla lihasmuistilla.

En muuten kyllä pohtinut yhtään tuota pyöritysnopeutta. Lähinnä periaate "mitä nopeammin, sitä paremmin" kuvasti fillarilenkkejä - eli hapoille vedin reidet päivittäin (tyypillinen 2x 12km 5xvko =duunimatkat).

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Uncle Ben:in viestistä allekirjoitan omakohtaisesti kohdat a-e.

Juoksua kesän aikana yhteensä varmaan n. 200 km, fillarointia muistaakseni lähemmäs 1500 km (sisältäen työmatkoja ja muutamia pidempiä alle 3h lenkkejä). Kiitos pyöräilyn, juoksun kilsamäärien nostaminen normaalille +40 viikkokilometritasolle on sujunut hyvin ja perus PK-etanavauhtini on jopa vähän parantunut. Joten en ainakaan kovasti haittaa tuossa pyöräilyssä näkisi.

Ja se on muuten yhtä kivaakin... vaikka mulla onkin ihan tavishybridipyörä ilman mitään kummempia hienouksia, mutta hyvin sillä polkee pidempääkin siivua.

Link to comment
Share on other sites

Niin, mutta omassa tapauksessani lepo on parempi kuin fillarointi koska etureidet kramppaa ja ei ole silloin mahdollista päästä edes maaliin saakka. Ei sen monimutkaisempaa, mutta tämähän on täysin yksilöllistä. Mielipiteitä löytyy puolesta ja vastaan.

...Miten olet päätynyt johtopäätökseen että etureisiesi kramppaamistaipumuksella ja pyöräilyllä on jotain tekemistä keskenään? -Kramppaavatko etureitesi ainoastaan pyöräillessä? Itse pyöräilen juoksun ohessa jatkuvasti työmatkoja ja ennen juoksuharrastusta ainoa liikuntamuotoni oli pyöräily. -Tämän (ja voimaharjoittelun) seurauksena on etureisissä(kin) lihasmassaa hiukan enemmän kuin kaikista ruipeloimmilla juoksijoilla, mutta ikinä eivät ole etureiteni krampanneet, on juoksumatka sitten 100m tai 100km tai jotain tuolta väliltä. Väite "isompi lihas kramppaa herkemmin kuin pieni" vaatii "mutua" tukevampia perusteluita. -Jotain tämän suuntaistahan tuossa ekassa postauksessasi esitit jos oikein ymmärsin.

Link to comment
Share on other sites

...Miten olet päätynyt johtopäätökseen että etureisiesi kramppaamistaipumuksella ja pyöräilyllä on jotain tekemistä keskenään? -Kramppaavatko etureitesi ainoastaan pyöräillessä? Itse pyöräilen juoksun ohessa jatkuvasti työmatkoja ja ennen juoksuharrastusta ainoa liikuntamuotoni oli pyöräily. -Tämän (ja voimaharjoittelun) seurauksena on etureisissä(kin) lihasmassaa hiukan enemmän kuin kaikista ruipeloimmilla juoksijoilla, mutta ikinä eivät ole etureiteni krampanneet, on juoksumatka sitten 100m tai 100km tai jotain tuolta väliltä. Väite "isompi lihas kramppaa herkemmin kuin pieni" vaatii "mutua" tukevampia perusteluita. -Jotain tämän suuntaistahan tuossa ekassa postauksessasi esitit jos oikein ymmärsin.

Samaa mieltä: Mulla paksut reidet eivätkä ne ole koskaan krampanneet vaikka fillaroinkin suhteessa juoksuun tosi paljon. Joskus juopotellessa (ns. lasketteluviikonloppuna) pohkeet kramppaavat, mutta se onkin ihan eri juttu.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy