Jump to content
Juoksufoorumi.fi

'Pydamidi' -vetoja?


Porhaltaja
 Share

Recommended Posts

Onko kokemuksia ao vetoharjoittelusta? Hommassahan tehdaan vetoja niiden pituutta lisaten ja kohta laskien niin, etta vetojen valissa on juuri tehdyn vedon matkasta puolen mittainen (itse kaytan aina 1 km) holkkapalautus. Esim. 1+2+3+2+1 ja palautukset valissa.

Olen paatynyt seuraaviin tehoihin vedoissa:

1 km - 5-10 km kisavauhti (viimeinen lahes roka auki, jos jaksaa)

2 km - 1/2-maran vauhti

3 km - 1/2 ja maran valilla

4 km - mara vauhti

Onko tehot jarkevalla alueella? Minkalainen pyramidi olisi tavoitteena ns. hyva, muttei liian rasittava? Vapaapaiva ao treenin jalkeen lienee hyva ajatus kuitenkin.

1+2+3+4+3+2+1 lienee selkeasti liian pitka useimmille. Olisiko sitten 2+3+4+3+2 viela liian kova? Itse olen aloittanut kyseisen harjoituksen tekemisen kerran viikossa viikon ainoana kovana treenina. Lisaan yhden kilometrin viikossa ja olen vaiheessa 1+2+3+1 (+ tanaan lipesi viela yksi special ykkonen..) ja viela tuntuu hyvalta.

Kokonaan toinen kysymys on se etta onko tama ollenkaan sielta parhaasta paasta treeneja, kun maratonia ajatellaan. Jaakohan vedot liian lyhyiksi..

Link to comment
Share on other sites

Tänään juuri viimeksi tein tällaisen harjoituksen:

1,5km ver. alle

sitten 4+8+12+12+8+4 min puolimaratonin kisavauhtia tapaillen.

Palautuksena 3min hölkkää ja loppuun vielä sama 1,5km ver.

Mielestäni tämä on oiva treeni juuri puolikasta varten. Ajallisesti tämä menee usein melko lähelle puolikkaan aikoja ja tulee totutettua itseään tuohon vauhtiin.

Olen juossut tätä treeniä siten, että pikkuhiljaa lisää runtua koneeseen noiden aikojen pysyessä vakiona.

Ei varmaan huonoa tee maratonillekaan....?

Maratonvauhtisia vetoja en ole ikinä harrastanut, ainoastaan kovempia. Maravauhtinen harjoittelu on tapahtunut tähän asti aina tasavauhtisina yhtäjaksoisina lenkkeinä.

Link to comment
Share on other sites

Tänään juuri viimeksi tein tällaisen harjoituksen:

1,5km ver. alle

sitten 4+8+12+12+8+4 min puolimaratonin kisavauhtia tapaillen.

Palautuksena 3min hölkkää ja loppuun vielä sama 1,5km ver.

.

Tuo on hyvän näkönen systeemi. Minä taidan ja kokeilla tuota vielä ennen huhtikuun Hamina 1/2 maraa. On muutes hyvä kisa ja reitti. Tänä vuonna käydään ohessa maantiejuoksun sm-kisat. Kotisivukin on näköjään avattu http://www.haminapuolimaraton.com/etusivu/

Link to comment
Share on other sites

Jep,

ja ainahan tuonkin voi aloittaa esim.

3-6-9-9-6-3 min tms...

Mutta kyllähän sulla vankka pohja on rakennettuna Perttu.

Itellä kutkuttaa vähän tuo Tassuralli jo 19.3. Olin siellä viime vuonna ja oikein mukava, pienimuotoinen tapahtuma. Juttuhetki Mietaan kanssa jäi mieleen, kuuluttamassa kun oli.

Että sillä tässä tuota vauhtiakin on jo vähän yritetty ottaa mukaan. Koska niinkuin Forrest osuvasti sanoi tuolla toisessa ketjussa: Seuraava juoksu on aina SE juoksu :valmentaja

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy