Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Charlie

Vibram FiveFingers

Recommended Posts

Kyllä ne kannattaa olla just oikean kokoiset, tai tulee liikettä ja rakkoja.

Olen kerran käynyt juoksemassa noilla. Pohkeet tulevat kipeäksi moisesta. Varmaan olisi toisin jos rupeaisi harrastamaan säännöllisemmin.

Oikeastaan ostin ne lähinnä ihan kävelykäyttöön, kulkisin muuten paljain jaloin, mutta joka paikka on nykyään täynnä lasia yms. niin en uskalla kun en halua aina olla jalat rikki.

Mietityttää tuo FF:ien oikea koko: tavallisissa juoksukengissähän pitää olla kärjessä kohtalaisesti tilaa (ainakin jos juostaan pidempää matkaa), mutta edellisten komenttien perusteella FF:ien sen sijaan pitää ilmeisesti olla hyvin tiukasti istuvat? -Eilen sovitin lähinnä aikani kuluksi koon 45 FiveFingers Flow-mallia ja istui melkein kuin varvassukka; isolle varpaalle ei jäänyt oikeastaan ollenkaan vapaata tilaa kärkeen (muille varpaille sen sijaan hieman kyllä); ei kyllä varsinaisesti puristanutkaan. Vaikka en kovin vakavasti ao. kenkien ostoa ole miettinyt, niin silti mietityttää oikean koon "päättäminen" jos hankinta ajankohtaiseksi tulee...

EDIT: kirjoitteluni aikana näyttää tuossa edellä jo tulleen hyvät kommentit ihmettelyyni.

Muokattu

Kuuluuko Vibram FiveFingersien kanssa käyttää varvassukkia vai laitetaanko kenkään paljaat jalat? Tarkoitan siis että miten on ollut hyväntuntuiset jalassa?

Sokosten valikoimaan ainakin Helsingissä kuuluu vain classic- ja sprint-mallit, mutta Vantaalla Shoemakerissa olen nähnyt kso- ja flow-malleja. En vain höntti vaivautunut silloin sovittamaan, kun tossut olivat niin kummallisen näköiset.

Itse ostin FF:t touko-kesäkuun vaihteessa tänä vuonna. Minnuu ei ole järin juokseminen innostanut aikaisemmin, mutta melkein väkisin olen itseni lenkille kuitenkin vetänyt. Ostin kengät sen takia, jos pääsisin eroon jalkaterien puutumisesta ja pitkäkestoisen juoksun aiheuttamista polvisäryistä. Olen siis polvien takia eläköitynyt salibandymaalivahti. Kävelin ensiksi kesä heinäkuun ff:lla ja kävin lenkillä tavallisilla asicsilla. Rohkenin tämän totutteluvaiheen jälkeen juoksemaan lenkkejä näillä kengillä, ja ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Juokseminen on erittäin nautinnollista ja kevyttä.. Nyt on ajatuksena aloittaa juoksu FF:lla uudelleen, kun ei ole lunta ja kelit on muutenkin kuivia. Ei siis ole ollut kipuja jaloissa ja tunnin lenkit menee näillä siivillä..

Nostetaampa tätä kun ei toista uudempaa aihetta näistä löytynyt..:character00256:

Itte oon vuodesta 2007 treenannut osan matkoista avojaloin/Feelmaxeilla.. 2008 keväästä lähtien treenannut Vibrameilla ja nyt vuoden vaihteesta tehnyt kaikki lenkit 60-110km yksinomaan näillä..

Kuuluuko Vibram FiveFingersien kanssa käyttää varvassukkia vai laitetaanko kenkään paljaat jalat? Tarkoitan siis että miten on ollut hyväntuntuiset jalassa?

Alussa on ainakin hyvä käyttää sukkaa kun jalkapohja ei oo tottunut tuntemaan joka hiekan jyvää.. Ehkäisee täten rakkoja ja hiertymiä.. Pidemmillä lenkeillä itte käytän yhä sukkaa (sukan käyttö kans hidastaa jalkineeseen kertyvää hajua )

Nyt ens viikolla Suomeen tulee Speed malli joka on yksinomaan juoksuun suunniteltu (tulevas Juoksija- lehdessäki joku juttu niistä kuulemma..) Mut itellä on ollut 2009 joulukuusta näytepari Bikilasta kulutettavana puhki enkä sukkaa oo käyttänyt sen kans (käytännös saumaton malli - niinkuin tuo Speedikin). Nauhoilla olevana saa mukavasti napakamman tunteen :)

Löysälönkyttelijä: Pikapesu ei poista hajua, itte käytän noita Camelbakin puhdistustabletteja (annan vaikuttaa viis minsaa ja runsas huuhtelu) Pesukonees pitää laittaa tekstiilipesu +30c ja joku pyyhe mukaan, siten tuoksuu ees tovin puhtaalle.. Mut noita puhdistustabletteja suosittelen!! Ja HAIX:in maihareiden brändäämää hajunsyöjää.. Kunnon myrkkyä kun haisee viel kahden vuoden päästäkin samalle "hyvälle" :) Niin ja jos oikein haluaa "hifistellä" kantsii kokeilla puhdistusainetta ja hammasharjaa!

Ja tuosta koosta kuten edellä mainittua niin, pisin varvas määrittää koon :) Itellä 44,5 jalka ja kaikki mallit on kokoa 43 (aavistuksen verran käytös venähtää.. Mut en suosittele ottaan liian napakkaa!!)

Mulla on VFF KSO:t ja olen muutaman kerran juossut niillä radalla kolmisen kilometriä ja kerran asfaltti/kova savipohja 6 km, ja ihan hyvähän noilla on juosta. Ekalla kerralla mullakin pohje vähän kipeytyi, mutta sen jälkeen ollut ihan ok. Kyllä niillä voisi jonkun sopivan kympin käydä kokeilemassa.

Ite en ole käyttänyt niissä sukkia. Koko 43, juoksukengissä 43-44.

Olen Flow:t omistanut viime elokuusta asti, ja juoksisin mieluiten kaikki lenkkini niillä, mutta kun ne aiheuttavat aika pahat rakot isovarpaiden sisäsivuille :( Siksipä pitää usein juosta ihan normilenkkareilla... Minulla on myös Feelmaxin varvassukat ja olen niitä kokeillutkin Vibramien kanssa, mutta ne ovat sen verran paksut ja Vibramini suhteellisen tiukasti istuvat, että varpaita puristaa ikävästi. Mistäköhän löytäisi ohuempia varvassukkia? Injinji-merkillä näyttäisi olevan malli nimeltä Liner, mutta ei taida Suomesta niitä löytyä. Pitänee vaan tilata jostain nettikaupasta. Vai voisiko rakkoja ehkäistä jotenkin muuten kuin käyttämällä varvassukkia?

Tänä keväänä Suomeen on tullut sellanen varvassukka merkki kuin Lizard. Mun mielestä joka paikas joka myy FiveFingerssiä on myös näitä (sama toimittaja/maahantuoja) Omat hain paikallisesta urheiluliikkeestä. Oli aika ohut ja "suunniteltu juoksuun" valmistajan mukaan.

Mikä malli sulla on Feelmaxin sukasta? Cool - Sport ? Vai se "tavallinen" ?

Joku on kehottanut totuttamaan jalkoja/varpaita olemalla avojaloin että vähän kovettuis tuo jalkapohjan iho. Liika rasvaaminen pehmentää eli joku balanssi pitäis löytää. se on totta että Flowt on aika napakat sukan kans käytettynä.. Käytössäkään ne ei meinaa venähtää yhtään. Onko siel isovarpais jokin liima/sauma että se tekee sitä hiertymää vai tekeekö seuraava varvas sen hiertymän? Sellaisestakin oon kuullut että pääsis painamaan seuraavaan varpaaseen. Tossa yks aika ohkanen malli Feelmaxilta kans sen CoolSportin lisäks.

http://www.feelmax.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=49&Itemid=127〈=fi

Lizardin sukka oli kalliimpi, jotain 15e jäi, mutta oli kyllä tosi miellyttävä jalassa!

Kiitti vinkistä, pitää etsiskellä noita Lizard-sukkia. Mistä kaupasta siis olet niitä löytänyt? Vibramini ostin varuste.net:istä, ja sieltä ei nettisivujen perusteella moisia sukkia löydy. Feelmax-sukkieni mallia en muista, muuten kuin että kyseessä on se ainoa malli mitä Sellon Prismasta löytyi :) Eli joku aika perusmalli todennäköisesti.

Rakot aiheuttaa nimenomaan jalan sisäosan puoleinen sauma siinä isovarpaan kohdalla. Jos tossut saisi käännettyä nurinpäin, sitä voisi yrittää jotenkin tasoitella, mutta ei taida onnistua... Hain apteekista ensi hätään rakonestopuikon ja urheiluteippiä (Leukotape). Tämän aamun lyhyellä lenkillä puikko tuntui tepsivän, seuraavalle vähän pidemmälle lenkille voisi kokeilla varpaiden teippausta.

Joo tuossa Flow mallissa on erilainen saumoitus ja liimoitus kuin muissa niin saattaa aiheuttaa ongelmia alussa, siihen auttaa kova käyttö :D , mut alussa on aikas "kivuliasta" et saumat pehmenee ! Oon hakenut Supersportista täältä Seinäjoelta, tosin nyt Speedien kanssa en oo käyttänyt sukkaa ollenkaan! Käytännös tää kenkä ON sukka! Aivan mahtavat, tänään tehtiin 25km (suo 5km/maasto10km/asfallti10km) lenkki, uskomatonta miten hyvin toimivat vaikka oli läpimärät! yhtään eivät hiertäneet :) En olisi uskonut et löytyis uutta lempparia, mut ovat totaalisen "huomaamattomat" astues! Suosittelen testaamaan liikkeis nyt kun näitä on! Mut ei muutakuin kovettamaan isovarpaita lenkkipolulle ;)

kun aihe oli nostettu taas ajankohtaiseksi. Juuri edellisviikolla kävin Prismassa kokeilemassa tuota Flow mallia. Olisi siellä ollut toi uusi Speed mallikin. Kokoja oli vähän heikosti, varsinkin kun oma jalka on kokoa 36. Kiinnostaisi kovasti, mutta kun kokeilin oli mullakin vaikeuksia saada "kippurat" pikkuvarpaat kuosiin. Täällä nyt sitten kirjoitettiin, että alkaa luonnistua, kun harjoittelee. Kuljen kotonakin mielelläni ilman kenkiä ja sitä on fysioterapeutti ja lääkäri suositelleet. Ulkona vaan on pelko niistä lasinsiruista yms jotka voivat rikkoa jalat. Nyt alkoi kyllä kovasti tehdä mieli Vibrameita, vaikka ovatkin aika hintavia. Josko kesälomarahoista ; )