Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maastomaraton

Recommended Posts

Tampereen Kaupissä järjestetään sunnuntaina 21.9. klo 10 alkaen perinteinen sauvakävely- ja maastomaraton. Matkoina molemmissa sarjoissa on sekä maraton että puolikas.

Tapahtuman järjestää Varalan maratonklubin hiihtojaosto, joten minulla ei ole asiasta muuta tietoa kuin mitä tapahtuman sivuilla siitä kerrotaan.

Vaajakosken maastoultraa silmälläpitäen ajattelin itse käydä kuitenkin kokonaisen hölkkäämässä - siis ilman sauvoja, tietenkin :rockwoot: Tuleepa sitten harjoiteltua mäkijuoksua mukavassa maaastossa :ballchain:

Sen verran voin ainakin kommentoida, että saimme sk-maratonista viime vuonna paljon posititiivista palautetta. Tänä vuonna panostamme reittimerkintöihin entistä enemmän: nauhoituksen lisäksi on kalkkiviiva. Lisäksi reitillä on tarkoitus partioida pyörillä tihutöiden estämiseksi. Juoksutapahtuma tänä vuonna samassa yhteydessä on uutta ja se on helpommalla reitillä kuin sauvakävely.

Lisätietoja löytyy täältä: http://www.tamperemaraton.fi/

Muokattu

• 2 weeks later...

Näillä näkymin mä tulen puolustamaan sk-maratonin yleisen sarjan voittoa. Ehkä syksyn tärkein kisa mulle ja hyvällä asenteella :icon_twisted: säntään lähtöviivalta maastoon. Mutta koska hallitseva mestari on rapakunnossa jää mahdollisuuksia muillekin...

Yli 160 nimeä näytti listalla jo olevan, mutta hallisevan mestarin nimeä en tainnut huomata ...

Yli 160 nimeä näytti listalla jo olevan, mutta hallisevan mestarin nimeä en tainnut huomata ...

Ilmoittauduin ja maksoin tänään. Odottelin viimeiseen mahdolliseen ennakkoilmopäivään, että näkee millasessa kunnossa jalat on eilisen maratonin jälkeen. Tilanne ei tunnu ihan toivottomalta. Tänään kun pystyy jo pari askelta kävelemään niin eiköhän sitä viikon päästä maratonin...:viheltely: Mutta, mutta mites miesten yleisen sarjan sk-maratonille ei tuon listaan mukaan ole ilmoittautunut vielä ketään? Toivottavasti sinne nyt kuitenkin tulis kilpakumppaneita kirittämään.

Oujee, Ilmatieteenlaitos ennustaa sunnuntaiksi aivan täydellisen upeaa ulkoilukeliä!!

Muokattu
sääennuste

Näyttää olevan PH:lla aika hyvät menestyksen mahdollisuudet tänäkin vuoona. Noin 250 ennakkoilmoittautunutta, mutta vain YKSI ilmoittutunut sauvakaveylymaratonin YLEISEEN sarjaan.

No minähän hölkkään marani ilman sauvoja. Taitaa tulla kuntokolmonen tutuksi. Espoossa olisi varmaankin hienommat maisemat, mutta kun se on niin pirun kaukana.

Jaa voi harmi. Oisin kyllä kaivannut tosi räyheetä kamppailua muita karpaaseja vastaan. Mutta jos oon ainut osallistuja niin sittenhän te voitte jakaa sen voittopystin mulle jo ennen starttia. Tai oikeastaanhan voisitte postittaa sen suoraan mulle tänne Jyväskylään niin ei tarvi näillä bensan hinnoilla ajelle Tampereelle ja takasin. :2vrolijk_08:

Jaa voi harmi. Oisin kyllä kaivannut tosi räyheetä kamppailua muita karpaaseja vastaan. Mutta jos oon ainut osallistuja niin sittenhän te voitte jakaa sen voittopystin mulle jo ennen starttia. Tai oikeastaanhan voisitte postittaa sen suoraan mulle tänne Jyväskylään niin ei tarvi näillä bensan hinnoilla ajelle Tampereelle ja takasin. :2vrolijk_08:

Odotellaan nyt vielä jälki-ilmoittautujat. Josko vaikka JiiKoo mustana hevosena tulisi haastamaan sinut.

Kaupissa saatiin nauttia kuntoilutapahtumasta aivan hulppeassa säässä. Könysin itse puolikkaan toipilaana, ilman sauvoja. Maastossa oli kyllä aivan tarpeeksi haastetta, helppo kolmonen ei enää muutaman kiekan jälkeen ollut niin helpon oloinen.

Oma juoksu kulki ja vilinää radalla riitti, oli kyllä mukava juosta.

Sauvakävelymaraton kävelty. Ilma oli upea, reitti sopivan haastava ja erittäin hyvin merkitty, huolto ja muut järjestelyt pelas. Kaikki ruskan värit hehkui auringon loisteessa ja paikoin oli mahtavat näkymät tyynelle Näsijärvelle. Kyllä kelpasi nauttia ulkoilusta. Sauvakävelykisan taso ja osallistujamäärä sen sijaan oli pettymys. Oli siellä sentään eilisen jälkeen joku toinenkin ilmoittautunut Myl sarjaan joten en sentäs ollut ainoa. Mutta ihmetyttää kyllä kun ei näin mahtavan upea tapahtuma houkuttele satamäärin kävelijöitä!

Heti startista vain yksi heebo lähti mun edelle vaikka puolikkaan kävelijätkin lähti samaan aikaan. Kyseinen henkilö karkasikin noin 2 kilsan jälkeen näkymättömiin (ja jos minulta kysytään niin hän kylläkin harrasti sauvajuoksua eikä -kävelyä kuten oli tarkoitus). Muita sauvojia ei sitten näkynytkään kuin kisan loppupuolella kierroksella ohitettavia. Siis varsinainen soolokisa tällä kertaa.

Reitti kulki osittain samaa "helppoa" latupohjaa kuin maraton ja välillä teki lisäkiemuroita vaativassa maastossa. Joka kiekalla oli pari sellaista ylämäkeä joissa neliveto todellakin oli tarpeen. Loppumatkasta juurikin näissä ylämäissä kävi selväksi, että en ollut palautunut Finlandia-maratonilta. Jalkoihin tuli monenlaista kolotusta ja väsy iski. Hellitin vähän tahtia. Maaliin tulin käsittäkseni ensimmäisenä SK-maratoonarina joten sauvajuoksija oli kai puolimaratonilla tai hänet diskattiin :smiley:. Kisajärjestelyiden ainoa mutta sitäkin isompi pettymys odotti maalissa, sillä mitään pokaaleja ei tänä vuonna jaettukaan. Sain vain osallistumismitalin ja palkinnoksi t-paidan, lippiksen ja sukat. PÖH!!! Vaatteita saa kaupastakin ja nyt ei jäänyt voitosta mitään konkreettista muistoa. Sen sijaan tarjoilut maalissa oli huippuluokkaa mm. cokista ja lämpimäntuoreita munkkeja. Maistui kyllä!

Aika oli oman kellon mukaan 4.49 (reitti oli muuttunut viime vuodesta joten ei ole ihan vertailukelpoinen mutta noin 12 min hitaammin kävelin tänä vuonna). Sykkeet 148/177 ja läskinpoltto 4070 kCal. Ei ihme, että maalissa tarjoilut maistui!

Kiitokset järjestäjille, kaikkiaan tosi hieno tapahtuma.

Muokattu

Jes! Kävin kanssa juoksemassa Tampereen kaupin urheilupuistossa puolikkaan. Juoksu kulki, sää oli paras mahdollinen ja reitti sopivan pehmeää hiekkaa ja pururataa. Pari ylämäkeä tietty, mutta vastapainoksi toista kilometriä alamäkiä! Enkka tuli 1.29,19, joten pari vuotta meni, niin sai puolikkaan alle 1.30!! enkä edes yrittänyt enkkaa, juoksu vain kulki niin mainiosti. kelloa katoin 1 km kohdalla ja maalissa.:kapa: Juoksijoita oli vain yllättävän vähän keliin nähden, 287, luulin että tulee ainakin 500.

Joo, juoksut on juostu. Kuten kisahe (eka ihminen muuten, jonka kanssa maalissa juttelin, taitaa olla Endurance edustaja hänkin) jo totesikin, rankkahan tämä laajennuttu "kevyt kolmonen" on juosta 10 kertaa.

Mutta asiaan. Huomasitteko "Mäkisen töyssyn" (virallinen nimi, lukee reittiopasteissa) jälkeen noin 100 metriä, siis siinä jalkapallokenttien puolivälissä, sen kuolleen sammakon. Ekalla kierroksella se oli vielä hyvin säilynyt, mitä nyt korkeintaan kuollut. Siinä vaiheessa tuli mieleeni tämä Runen jänisjuttu. Mietin, että pitäiskö sille jutella.

Noh, olin kuitenkin varustautunut ensimmäistä kertaa eläessäni mp3-soittimella maratonilla. Ja sitten se musiikki vei mennessän. Muistin sammakon vasta kolmannella kierroksella, ja silloin se jo näytti jo niin liiskatulta, että päätin olla hiljaa. Seurasin toki kierros kierrokselta sammukkaraasun kurjistumista. Aivan kuin joku olisi jopa keihästänyt sen jossain vaiheessa jonkinlaisella terävällä esineellä. Ne on varmaan olleet niitä tuulipukuisia sauvakävelijöitä.

Maaliin saavuin normiajassa, eli 3:27. Se on se minun mukavuusvyöhyke. Hitaanpaa en osaa juosta, ja jos lujempaa pitää mennä, sitten pitää tehdä töitä.

Soittolistan jaksoin tehdä vain 1:30 asti. Breaking the law pisti liikeelle, sitten Sladea, ja Kollaa kestään Jäähyväiset aseille (ihan pakko kun se IT-tykki jo ennakkoon **tutti siellä mäenpäällä , jonne siis kiivettiin 10 kertaa). En jaksa listaa julkistaa, mutta Spark ei selvästi tominut. Pitää poistaa listalta. Roxy Music toimi, samoin Liekki, Zappa ja Renaissance. Ja moni muu. Minä kuuntelen pääosin vain hyvää musiikkia. No listan jälkeen tuli sitten vain suoria levykokonaisuuksia, eli ACDC: High Voltage ja sitten tämä hassu heavyooppera tältä vuodelta, siis Judas Priest: Nostredaumus.

Onnittelut ja terveiset kaikille lajitovereille!

Hieno reissu, ainakin minusta.