Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vaasa Maraton 6.9.

Recommended Posts

Ajattelipa tiedustella että oiskohan täältä joku tulossa Vaasaan juoksemaan lauantaina 6.9.? Itseä kovasti huvittais puolikasta kokeilla, mutta en tiedä onko oikein viisasta ihan muutaman viikon hcm:n jälkeen.. enpä usko että ainakaan aika paranee, mutta voishan sitä lähteä vaan ihan fiilispohjalta pidempänä lenkkinä vetämään. Tai sit meen vaan kannustamaan.

• Replies 40
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Elämäni ekalle kokomaralle lähdössä Vaasassa pelonsekaisin tuntein. Yritän uskotella itselleni ettei matka tapa vaan vauhti, saas nähä osaako mennä maltilla. Toivottavasti sää suosii. Onnea myös sunshinelle, mikäli osallistuu

Tsemppiä myös sulle! ..hyvin se menee :thumbsup: Mä juoksin viime vuonna Vaasassa elämäni ensimmäisen puolikkaan.. ja senki takia ois ihan kiva lähteä vähän fiilistelemään tuolle puolikkaalle. Nyt oon kuitenkin tullu vähän siihen tulokseen, että en ehkä viitsi maksaa 25€ pelkästä pitkästä lenkistä.. kun uskon että näillä jaloilla ei vielä näin pian ekan maratonin jälkeen juosta ennätyksiä. Ja toisaalta en varmaan edes malttaisi juoksennella ihan hissunkissun.. ihan turha edes yrittää. Kun saa numerolapun rintaansa niin se on mentävä sit niin että maalissa ei jaksais enää askeltakaan ottaa:sick0010:

Hyvä että muitakin uskaltautuu matkaan, jottei tarvi aivan yksikseen kierrellä toista kierrosta, kun suurin osa juoksee puoliskan. Tähän ei välttämättä "break the leg" onnentoivotus ole paras mahdollinen etenkin kun justiin tuli kylmägeelipussia pideltyä nilkassa, mutta onnea valitsemallanne maralla kuitenkin itse kullekkin foorumin pitkänmatkantaivaltajille.

Varmaan monia syitä. Itse toivoisin ainakin että Vaasa maratonin järjestäjät miettisivät myös vaihtoehtoisia reittejä vaasa maratonille jatkossa, koska nuo runsorin ja lentokentän tiet aika puuduttavia eivätkä maisemiltaan todellakkaan vaasan parhainta puolta. Tietysti järjestelyt helpompi toteuttaa mitä vähemmän autoteiden ylityksiä, mutta olisi kiva jos merellisenä kaupunkina myös rantoja saataisiin enemmänkin reitin varrelle esimerkiksi urheilukentältä vanhan vaasan sillalle ja sieltä suvilahteen, josta rantoja pitkin onkilahden ympäri ja takaisin. Autoteiden ylityksiä tulisi tuolla reitillä pakosta vain vaskiluodon ja palosaaren sillan luona meno ja tulomatkalla (melkoisen vilkas liikenne kylläkin näillä teillä), mutta maisemat olisivat hienot. Reitti vaatisi ehkä polliisivoimia vapaaehtoisten lisäksi mutta varmasti juoksijat pitäisivät reitistä. Pitänee käydä itsekkin mittailemassa pyörällä vaihtoehtoisia väyliä ja pistää ehdotuksia vasaman suuntaan.

Itse toivoisin ainakin että Vaasa maratonin järjestäjät miettisivät myös vaihtoehtoisia reittejä vaasa maratonille

Samaa mieltä. Asuin 80-luvun lopulla (onpa siitä jo aikaa!) Vaasassa viisi vuotta ja lenkkeilin usein Vaskiluoto-Palosaari -alueella. Yhdeksi muistikuvaksi tosin jäi kovat tuulet, mutta haittaahan se tuuli aika usein nykyiselläkin reitillä varsinkin lentokentällä päin. Neljä kertaa olen puolimaratonin Vaasassa juossut. Tällä kertaa on HCM:stä niin lyhyt aika, että osallistuminen on erittäin epätodennäköistä.

Minäkin aion juosta ensimmäisen puolimaratonini Vaasassa ensi lauantaina. Olen niin hurahtanut juoksemiseen, että myöhemmin haluan kyllä varmasti alkaa treenata maratonille. Tähän asti olen tehnyt suhteellisen lyhyitä lenkkejä (5-7 km) ja pääosin hölkäten. Parin viikkoa kestänyt sitkeä kurkkukipu on verottanut treenausta, enkä ole siis pystynyt harjoittelemaan yhtä paljon ja yhtä usein kuin olisin halunnut. Varmasti puolimaratonista selviää myös minunkaltaiset aloitteliijat, kunhan muistaa ottaa alussa rauhallisesti. Vaikka saa nähdä kun sen numerolapun tosiaan saa rintaan, että miten käy :)

"Minäkin aion juosta ensimmäisen puolimaratonini Vaasassa ensi lauantaina. Olen niin hurahtanut juoksemiseen, että myöhemmin haluan kyllä varmasti alkaa treenata maratonille"

Tsemppiä hmarian ekalle puoliskalle. Parempi varmaan ensin juosta puoliska varsinkin jos sairastelua alla. Itsellä kolme puoliskaa läpikäytynä ja aina on menty oman kunnon ylärajoilla "seonse numerolappusyndrooma ilmeisesti". Alku tosiaan pikkasen jarrutellen ja sitten puoliskalla vaikka 14 kilsan kohdalla hanat auki mikäli saa neuvoa, kun en ite oikein taho uskoa omia aatoksia aina. Oli miten oli maalissa tuntuu yleensä hyvältä, joten muista hymyillä

Varmaan monia syitä. Itse toivoisin ainakin että Vaasa maratonin järjestäjät miettisivät myös vaihtoehtoisia reittejä vaasa maratonille jatkossa, koska nuo runsorin ja lentokentän tiet aika puuduttavia eivätkä maisemiltaan todellakkaan vaasan parhainta puolta. Tietysti järjestelyt helpompi toteuttaa mitä vähemmän autoteiden ylityksiä, mutta olisi kiva jos merellisenä kaupunkina myös rantoja saataisiin enemmänkin reitin varrelle esimerkiksi urheilukentältä vanhan vaasan sillalle ja sieltä suvilahteen, josta rantoja pitkin onkilahden ympäri ja takaisin. Autoteiden ylityksiä tulisi tuolla reitillä pakosta vain vaskiluodon ja palosaaren sillan luona meno ja tulomatkalla (melkoisen vilkas liikenne kylläkin näillä teillä), mutta maisemat olisivat hienot. Reitti vaatisi ehkä polliisivoimia vapaaehtoisten lisäksi mutta varmasti juoksijat pitäisivät reitistä. Pitänee käydä itsekkin mittailemassa pyörällä vaihtoehtoisia väyliä ja pistää ehdotuksia vasaman suuntaan.

Puhut ihan asiaa. Joskus teininä kun olin reenamassa pohjoismaiden suurimmalla tunturilla (Öjbergillä) :lolk: niin ohi juoksi maratoonareita kohti vaskiluodon siltaa ja siitä eteenpäin. Ainakin joskus juoksureitti on ollut hieman parempi. Toisinaan kun käyn Vaasassa niin juoksen juuri tuota reittiä ja siitä sitten kylpylään. Luulen että tuo nykyinen maraton reitti on valittu sen tasaisuuden vuoksi.

Läpi meni! Ensimmäinen maraton aikaan 4:09. Täytyy tunnustaa että oli yllättävän pitkä matka, vaikka juoksin varovasti.

Yllätys oli myös, että 30 km:n jälkeisellä huoltopisteellä pysähtyessä tuntui kipua vasemmassa polvessa. Se meni ohi kun jatkoin juoksua, mutta tuli takaisin seuraavilla pysähdyksillä. Pientähän tuo nyt oli, mutta *koskaan* aikaisemmin ei ole ollut kipuja juoksemisesta... Tässä alkaa ihan tuntemaan itsensä Juoksijaksi.