Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Recommended Posts

  • Replies 571
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kokemuksia ilmeisesti suurella osalla. Järjestelyt erinomaiset! Reitti mukavan juostava. Ainoastaan sen sillan, olikos se Bornholmenin vai minkä, ylittäminen pariin kertaan vähän rankempi kohta. Varsinkin toisella kiekalla n. 35km:n kohdalla se voi olla tuskainen paikka.

Alkumatkasta massan mukana kovaa ruuhkaa, johon kannattaa varautua. Ruoka- ja juomahuolto ovat huippuluokkaa, samoin muut järjestelyt. Kamat jätetään lähtöalueen lähellä olevalle kentälle numeron mukaiseen paikkaan. Samalle kentälle tullaan juoksun jälkeen nauttimaan huollon antimista.

Kannustus reitin varrella myös erinomaista. Jos meet maratonlaivalla, siirtyminen laivasta juoksijamassan mukana lähtöalueelle on sopiva n. 1,5km:n jaloittelu. Hyvän valinnan oot tehny kun sinne lähdet. Tukholma on elämys :D

Link to comment
Share on other sites

Täällä kanssa yksi Tukholman ensikertalainen, yhteensä neljäs maraton edessä.

Tukholman maratonin nettisivujen kautta löytyy ruotsalaismaratoonari Anders Szalkain laatimia 26 viikon harjoitusohjelmia (http://www4.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Ph_ID=1&Rac_ID=39), joista 3,5 tunnin ohjelma näyttää omalla kohdalla kiinnostavalta. Onkos kellään kokemusta Szalkain ohjelman toteutuksesta aikaisemmilta vuosilta?

Link to comment
Share on other sites

Minä treenasin viime vuonna Szalkain kolmen tunnin ohjelmaa seuraillen. Ihan hanurista koko ohjelma, aika vain 3:04, ja SE ON SZALKAIN SYYTÄ!

Ei vais, hyvä ja tehokas ohjelma, tuo kolmen tunnin versio oli tosin turhankin kovatehoinen kuntotasooni nähden. Muut näyttävät olevan vähän paremmin suhteessa tavoiteaikaan. Tykkäsin ohjelman monipuolisuudesta ja vähäisistä kilometritavoitteista, jotka jättivät aikaa muuhunkin kuin juoksuun.

Se Västerbron-silta on ihan nännäri, ei sitä kannata pelätä. Ylämäkeähän siinä on, mutta loivaa ja juostavaa ja palkinnoksi toisella puolella on saman verran erittäin maukasta alamäkeä. Pahin kohta oli se, kun maaliintulon jälkeen sysittiin kävelylle kohti läheistä urheilupuistoa ja siellä odottivat aika pitkät portaat, joita täytyi laskeutua. Se oli kramppiherkälle pelottava näky.

Link to comment
Share on other sites

Samaa mieltä Kaiuksen kanssa tosta sillasta, ja siitä jonottamisesta maaliin tulon jälkeen, on se kumma ettei se ole mennyt perille, että antaisivat jotain palautusjuomaa, urheilujoumaa tai edes vettä siinä maalissa, mutta ei pitää iankaiken jonottaa sinne kentälle ennen kuin pääsee patojen ääreen.

Link to comment
Share on other sites

Samaa mieltä Kaiuksen kanssa tosta sillasta, ja siitä jonottamisesta maaliin tulon jälkeen, on se kumma ettei se ole mennyt perille, että antaisivat jotain palautusjuomaa, urheilujoumaa tai edes vettä siinä maalissa, mutta ei pitää iankaiken jonottaa sinne kentälle ennen kuin pääsee patojen ääreen.

Alle 3h juoksijoille ainaki oli vielä tarjolla juomaa ja muistaakseni jotain söinkin jo stadionille. Loppuukohan ne jossain vaiheessa kesken? Kukaan ei töniny sen kummemmin eteenpäin. Odottelin mm. ihan rauhassa kaveria, joka tuli 5min mun jälkeen maaliin.

Link to comment
Share on other sites

Juu kuten edellä todettiin, Tukholma on mainio kisa. Erityisesti järjestelyt ja tunnelma ovat hyvää luokkaa. Västerbron on reitin paha paikka, kannattaa säästää voimia toiselle kierrokselle ja ottaa silta eka kierroksella rauhallisesti. Lisäksi sanoisin että parhaan tuloksen saamiseksi kannattaa juosta harjoituksessa joskus mäistä reittiä eikä unohtaa sovi lihaskuntoharjottelua.

Link to comment
Share on other sites

Minä treenasin viime vuonna Szalkain kolmen tunnin ohjelmaa seuraillen. Ihan hanurista koko ohjelma, aika vain 3:04, ja SE ON SZALKAIN SYYTÄ!

Ei vais, hyvä ja tehokas ohjelma, tuo kolmen tunnin versio oli tosin turhankin kovatehoinen kuntotasooni nähden. Muut näyttävät olevan vähän paremmin suhteessa tavoiteaikaan. Tykkäsin ohjelman monipuolisuudesta ja vähäisistä kilometritavoitteista, jotka jättivät aikaa muuhunkin kuin juoksuun.

Josko sitä ottaisi elämänsä riskin ja luottaisi ruotsalaiseen ohjelmaan, kun kerran sinne asti pitää lähteä juoksemaankin. Szalkain 3:30 ohjelma vaikuttaa mun omaan tasoon nähden sopivan vaativalta, monipuoliselta ja nousujohteiselta, mutta lepoakin on saatu mukaan.

Ja jos tavoite ei täyty niin juoksun jälkeen voi sitten manata Szalkain höpöohjelman maanrakoon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Taisinpa äsken luvata juosta Tukholmassa. Työkaverit saivat tällä kertaa sitten ylipuhuttua. Viime reissu jäikin väliin, kun toi polvi ei antanut juosta 200 m enempää yhdellä kertaa. Nyt vain pitäisi ruveta viilaamaan sopivaa aika tavoitetta. Olisikohan alle 2.50 hyvä. Jos sitä yrittäisi sitten syksyllä repiä jonkun kovemman ajan :viheltely

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy