Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sign in to follow this  
Faust

Milloin olet maratoonari?

Recommended Posts

Joo, yleisurheilupassi pitää hommata erikseen, mutta niin se taitaa olla Endurancellakin (en tiedä maksaako seura).
Endurance on siinä tapauksessa kallis, jos näin on. JKU:n 50€ hinnassa kyllä luulis olevan passin hinta mukana. Kun mainostamaan päästiin, niin TeSt on myös SVU:n alainen seura ja jäsenyys on 20€ + passi.

Joo, yleisurheilupassi pitää hommata erikseen, mutta niin se taitaa olla Endurancellakin (en tiedä maksaako seura).

En mä ainakaan ole ikinä kuulunut yu-seuraan, joka automaattisesti kustantaisi jokaiselle jäsenelleen lisenssin/yu-passin. Joskus nuorena, notkeana ja nopeana B-luokan atleettina (10k 31min, mara 2.31, ne olivat silloin B-luokan tuloksia) silloinen seurani maksoi mun lisenssini. Tosin kuulemma silloinkin oli seuran hallituksessa jupistu ettei kaiken maailman B-luokan kuntoilijoiden lisenssien maksaminen kuulu seuralle, vaan nää hölkkäharrastajat voisivat itse maksaa lisenssinsä...

YU-passin lunastaneet Endurancen jäsenet ovat tosiaan ne itse maksaneet.

Ja kun tämä keskustelu lähti liikkeelle veteraanikisailuista niin muistutetaan vielä, että veteraanitasolla ei ole käytössä mitään lisenssikäytäntöä.

Endurance on siinä tapauksessa kallis, jos näin on. JKU:n 50€ hinnassa kyllä luulis olevan passin hinta mukana. Kun mainostamaan päästiin, niin TeSt on myös SVU:n alainen seura ja jäsenyys on 20€ + passi.

Kovin on kaikki suhteellista, mutta kenenkään jäsenemme en ole kuullut jäsenmaksusta valittavan eikä tiettävästi seurassa kovinkaan monta yu-passin haltijaakaan liene. Sitä kun ei edelleenkään vaadita ultrajuoksukilpailuihin eikä veteraanikarkeloihin osallistumiseen. Jahka seurassamme alkaa olla suuresti nostetta Kalevan Kisoihin, SM-maratonille etc. osallistumiseen niin käytäntöjä tultaneen tarkentamaan.

Hassulta tuntuu, että ihmiset sijoittavat satoja euroja sykemittareihin, käyttävät yhden maratonin aikana geelejä kolmenkympin edestä ja silmää räpäyttämättä iskevät intersportin tiskiin 179 euroa yhdestä tossuparista ja sitten kitistään muutaman kympin seuran jäsenyydestä niin kuin se oikeasti olisi jotenkin merkittävä kuluerä tässä harrastuksessa...

Muokattu

YU-passin lunastaneet Endurancen jäsenet ovat tosiaan ne itse maksaneet.

Kovin on kaikki suhteellista, mutta kenenkään jäsenemme en ole kuullut jäsenmaksusta valittavan eikä tiettävästi seurassa kovinkaan monta yu-passin haltijaakaan liene.

Hep! Minulla on.

Kovin on kaikki suhteellista, mutta kenenkään jäsenemme en ole kuullut jäsenmaksusta valittavan eikä tiettävästi seurassa kovinkaan monta yu-passin haltijaakaan liene. Sitä kun ei edelleenkään vaadita ultrajuoksukilpailuihin eikä veteraanikarkeloihin osallistumiseen. Jahka seurassamme alkaa olla suuresti nostetta Kalevan Kisoihin, SM-maratonille etc. osallistumiseen niin käytäntöjä tultaneen tarkentamaan.

Hassulta tuntuu, että ihmiset sijoittavat satoja euroja sykemittareihin, käyttävät yhden maratonin aikana geelejä kolmenkympin edestä ja silmää räpäyttämättä iskevät intersportin tiskiin 179 euroa yhdestä tossuparista ja sitten kitistään muutaman kympin seuran jäsenyydestä niin kuin se oikeasti olisi jotenkin merkittävä kuluerä tässä harrastuksessa...

Anteeksi, ei missään tapauksessa ollut tarkoitus kitistä jäsenmaksuista. Itse kuitenkin lähdit kärjessä Endurancea mainostamaan, kun JKU:n maksu tuli esille, eli se siitä. Mulla ei myöskään ole tapana näitä juttuja maksujen perusteella valita, tämä homma maksaa sen minkä maksaa ja halpaa se loppujen lopuksi on.

Anteeksi, ei missään tapauksessa ollut tarkoitus kitistä jäsenmaksuista. Itse kuitenkin lähdit kärjessä Endurancea mainostamaan,

Mainostamaan?

Jos kommenttini on/ovat jonkun mielestä mainostamista niin Seppo voinee puuttua asiaan ja poistaa luvattoman mainonnan foorumista, kuten tapana on ollut. Kyllä mun mielestä tässä keskustelussa eräät muut tahot ovat pikemminkin mainostamiseen syyllistyneet. Vaan hyvähän se vain on, että kaikille kiinnostuneille on sopivia vaihtoehtoja tarjolla.

kun JKU:n maksu tuli esille, eli se siitä. Mulla ei myöskään ole tapana näitä juttuja maksujen perusteella valita, tämä homma maksaa sen minkä maksaa ja halpaa se loppujen lopuksi on.

Näinhän se on.

Enemmän siitä kiinni, että onko seuran toiminta sitä mitä haluaa ja millaiseen porukkaan haluaa kuulua. On noi tosiaan sen verran pieniä kuluja vuositasolla.

Jotkut seurat kyllä maksaa YU-passejakin aika liukuhihnalta. Espoon Tapioilla noin 800 passia, joten taitaa olla kaikilla jotka on edes ajatelleet kilpailemista. Seura maksaa passit ja jäsenmaksu 30 euroa. Aika halpaa. Kuulun kuitenkin mielummin Enduranceen, jossa on enemmän samanhenkistä porukkaa.

Nykyäänhän noista passeista saa seuraluokittelupisteitä, joten en ihmettele joidenkin seurojen intoa hankkia niitä "lähes kaikille". Espoon Tapioissa toi taitaa toimia niin, että nuorille urheilukoululaisille kuuluu urheilukoulumaksuun (maksetaan jäsenmaksun lisäksi) passi oli tarkoitus kilpailla tai ei.

M.BoneSin kanssa tosiaan samaa mieltä, että tuskin kannattaa seuraan liittymistä päättää jäsenmaksuja vertailemalla, ellei sitten vaan halua oikeuden kilpailla muusta välittämättä. Jäsenmaksuun voi sisältyä myös vaikka mitä (harjoitusvuorot, kisa-asut, osallistumismaksut, matkakorvaukset jne), jolloin euromääräinen vertailu voi olla turhaa. Hyvä porukka lienee usein kuitenkin tärkein kriteeri.

Elinikäinen jäsenyys on täällä myös erääseen urheiluseuraan eikä maksanut mitään. Yu-passin maksoi myös seura - silloin joskus.

Eräs kuntojuoksuun pelkästään keskittyneen seuran jäsenyys maksaa myös muistaakseni (viimeksi kun siihen vielä vuosi sitten kuuluin) 10 e + olikohan se 3 e jos osallistuu veteraanien arvokisoihin. Jäseniä on ympäri Suomen. Melko halpaa...

Itse kuulun Enduranceen.

Ja tosiaan. Tietääkseni millekään matkalle tai mihinkään lajiin ei ole veteraanien arvokisoihin oli se sitten SM, EM tai MM-kisat - ei ole mitään a tai b rajoja tai tuloksia, jotka pitää saavuttaa. Karsinta käy sitten kisoissa, jos on tarvetta esim. pikamatkoilla jne.

Muokattu

Nuorempana en kuulunut mihinkään seuraan, en kyllä kilpaillutkaan mutta kun tuo maratonhulluus iski yli 60 vuotisna niin liityin Ylivieskan Kuulan riveihin eli tekokuntani seuraan, vissiin kaupunkilaiseksi itseään nykyisin kutsuvat nuo vieskalaiset. Kärki-maraton Ylivieskassa järjestettiin silloin ensi kertaa (2005) ja olivat samalla veteraanien SM-maratonkisat. Kuula ilmoitti ottavansa seuran veteraani jäseneksi halukkaita ja sehän oikeutti myös osallistumaan SM-kisaan. Tarpeeksi hullu kun olen niin eiku mukaan vaan vaikka oli toinen maraton minulle. Siitä asti, siis v:sta 2005 olen samaa seuraa edustanut ja jäsenmaksu on koko ajan ollut sama, eli 10 € vuosi. Lisenssiä ei tarvitse osallistuakseen veteraanien SM, EM tai MM kisoihin. Riittää kun kuuluu johonkin veteraaniurheiluliiton seuraan joka on SVU:n jäsenseura. Muutaman kerran olen kilpaillut SM-kisoissa ja jopa kerran (kaksi juoksua) EM:ssa ja nyt olisi tarkoitus osallistua vajaan vuoden päästä tuolla Lahdessa MM-maratonille. Toivottavasti tuo säären rasitusmurtuma paranee siihen mennessä eikä uusia vammoja tule.

Palatakseni otsikon aiheeseen. Minä kutsuin itseäni maratoonariksi viime vuonna jo ennen kuin olin edes sitä ensimmäistä maratonia juossut. Mulle maratoonari on enemmänkin yleissana, joka kattaa juoksijat, jotka kykenevät juoksemaan pidempikestoisia (>2h) lenkkejä. Tällä hetkellä en pidä itseäni maratoonarina, koska puolen tunnin lenkkejä ei nyt voi kutsua edes lenkiksi. Ja sit ne, jotka on maratonin juossut, niin ne on sit oikeita maratoonareita.

Tosi maratoonareja nimitän sitten kilpa- tai huippumaratoonareiksi.

Tuo oli hyvä pointti jossain aikaisemmassa viestissä, että maratoonari on sellainen, joka jatkaa ekan jälkeen tavoitteellista harjoittelua. Minulla se tarkoittaa omien tulosten parantamista, juoksemista enemmän elämäntapana kuin yhtä kisaa varten.

Niin ja nimenomaan maratonin juoksemista. Itsellä oli ainakin ensimmäisellä kova kynnys juosta koko matka, maratonkävely ei ole koskaan oikein inspiroinut :running:

Itse tituleeraan itseäni maratoonariksi, sitte ku olen kerrankin juossut tarpeeksi kovaa(matkasta riippumatta).

Jos tämä tulkinta pitää kutinsa, niin aika vähissä nykyään ovat Suomessa maratoonarit: Forrest on (27.8.2008) kympillä Suomen vuositilaston sijalla 17 ja puolimaratonilla sijalla 18.

Onnea vaan soolojuoksuna tehdystä kympin enkasta (vaikka en epäilekään, etteikö se paranisi sopivassa seurassa reilustikin)!