Jump to content
Juoksufoorumi.fi

neuvoja ennen puolikasta


puru
 Share

Recommended Posts

hei taas!

Ensimmäinen puolikkaani on parin viikon päässä ja nyt aiheena on tankkaus ja myös mietin mitä juon/otan itse puolikkaalla.

Puolikkaani tulee olemaan 2h 15min-3h välillä, riippuen tuosta toisesta jalasta(suostuuko yhteistyöhän vai ei) eli ihan lyhyestä lenkistä ei ole kyse. Olen käyttänyt pitkillä lenkeillä dexalin hevyä ja lightia+vettä. Kaapista löytyi myös maltoa(miehen) ja kokeilinpa piruuttani sitä. ts. kokeilin päivän vetää hiilareita reippaasti. maha ei reagoinut mitenkään.

Puolikas on teille monelle pikku juttu, mutta minulle 20km lenkki on pisin ja huomasin hyytyväni aikalailla siitä. (no se oli tietty viikon vimppa lenkki, eikä alla ollut lepoa, kuten nyt tulee olemaan jo tuon jalankin takia)

Geelejä en ole kokeillut, olisiko niistä apua n.15km kohdalla? Onkohan dexalin geeli samaa tavaraa kuin juoma tiiviste? vai riittääkö jos lepäilen ja syön leipää ja makaroonia reilusti? mahani on näköjään aika suvaitsevainen, pitkällä lenkillä kaverinani on ollut fatzerin sinistä:))

miten "tankkaus" teknisesti tehdään oikein jos kisa on lauantaina? mites veden juonti?

kiitoksi jos joku jakois lukea loppuun, saati sitten vielä vastata:)

Link to comment
Share on other sites

En usko että puolikkaalle kannattaa pöhöttää itseään ylenmääräisellä hiilarimätöllä. Kolmen puolikkaan kokemus takana ehdotan, että syöt pari päivää ennen kisaa hieman normaalia hiilaripitoisempaa ruokaa ja juot riittävästi vettä. Kisassa on varmaan järjestäjien puolesta juomapisteitä? Sieltä vedät naamariin urkkajuomaa mukillisen joka pisteellä, ja se on siinä. Jos mahasi on kerran kestävää sorttia, ei tarvitse pelata omien juomien, geelien tms. kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Puolikkaalle tankkauksesta on keskustelu parikin kertaankin ja yleislinja on, että sille ei tarvitse tankata. Samalla kannalla olen itsekin.

Jos nyt kuitenkin tankkaukseen päädyt, varmaan kattavimman otoksen saat laittamalla tälle keskustelupalstalle hakusanaksi "tankkaus" -> saat esim. mitä syödä maratonaamuna

Täältä voit katsoa tankkauksen periaatteen, mutta kuten tuoltakin huomaat, tähtäimenä on maraton.

Link to comment
Share on other sites

ehkäpä tyydyn syömään ja juomaan hyvin. järjestäjällä on käytössä hartsport juoma ja ainakin kakarana sitä jauhetta meni karkin tilalla...nam. toivottavasti sitten en ole puskassa kun nyt kehun mahaani kestäväksi:)

eli pikkasen enemmän hiilaireita, muttei mitään älytöntä tankkausta. suklaa lienee sallittua, aina.

Link to comment
Share on other sites

Itselläni kisavauhtinen puolikas oli niin kova rypistys, ettei nesteen nauttimisesta tahtonut tulla mitään. Alas sen juoman toki sai ja sisälläkin pysyi, mutta vaatii parit rytmin tehokkaasti sotkevan kävelyaskeleen, jonka jälkeen meneekin kilometri henkisessä taistelussa "edes paria kävelyaskelta vastaan". Tankkaus toi hieman pöhön olon, mutta tuskin haittasi menoa, sillä eka vitonen oli 20sec viimkeistä nopeampi.

suolaa? Tunne on, että vähiin kävi.

Link to comment
Share on other sites

Toistakymmentä puolikasta olen juossut viimeisen kolmen vuoden aikana. Parina eka vuotena tankkasin hiilareita kolme päivää ennen kisaa, tänä kesänä en ole puolikkaalle tankannut. Omana kokemuksena voin kertoa että tankkaamisesta ei ole välttämättä puolikkaalle apua, enemmän vaikuttaa juoksun aikainen lämpötila lopputulokseen, ainakin minulla. Noin vartti ennen juoksua otan yhden geelin ja itse juoksun aikana nautin huoltopaikoilla mukillisen urheilujuomaa/vettä, se on minulle riittänyt...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy