Jump to content
Juoksufoorumi.fi

r
Sign in to follow this  
Juoksu-Unelma

Juokseva puoliso

Recommended Posts

Mulla ainakin puoliso tuntuu ymmärtävän hyvin mun juoksuni (toki käy itse suunistamassa kuntorasteilla 2*viikossa)... Eka ja toistaiseksia ainoan maratonin(HCM 2000), kun ilmoitin juoksevani... totesi vaan, että oot kännissä palaa aamulla asiaan... niin vain kulki pyörällä mukana pitkät ja sateiset lenkit :rakastunut2 . Nyt tukholmaan lähdöstä kun ilmoitin katsoi vaan kysyvästi ja hymisi... Nyt on tyytyväinen kun painoa on lähtenyt muutama kilo... Enää ei ole kyllä mukana pyöräillyt vaan kotosalla tytön kanssa.

Eipä ole koskaan tullut minkäänlaista negatiivista palautetta meikäläisen hölköttelystä, tosin on muutama kilokin pysynyt sen myötä poissa...

Puolisko harrastaa paljon liikuntaa itsekin, juoksemisesta ei vaan ole innostunut.

Ihanimmalta tuntui viime kesän Tukholman (eka ja ainoa mara) jälkeen, kun puhelimessa odotti viesti, missä kertoi olevansa niin ylpeä...Siinä kyllä silmäkulma kostui.

Tällä hetkellä ei ole sitä ongelmaa, että olisi puolisoa treeneistä valittamassa. Mutta JOS vielä alkaisin seurustella jonkun kanssa ja JOS jopa puolisoksi asti ottaisin, niin ehdottomasti pitäisi olla sellainen ihminen, joka hyvin pitkälle ymmärtää tätä harrastusta. Mieluiten sellainen, jonka vähintään saa joskus edes lenkille mukaan, ja kaikkein mieluiten sellainen, joka itsekin juoksee (kovat on kriteerit 8) ).

Toisaalta joskus tulee mieleen, että ehkä olisi helpompi kestää pientä narinaa juoksemiseen kuluvasta ajasta puolison taholta kuin junailla näitä ikuisia "mistä lastenhoitaja lenkin/kilpailun ajaksi"-ongelmia.

Guest Juoksuleski

Piti tulla tänne foorumille tutkimaan onko kukaan muu juoksuleski tänne kirjoittanut. Tämä aihe liippaa lähinnä asiaa, joka minua askarruttaa.

Mieheni on juossut enemmän tai vähemmän tavoittellisesti maratoneja reilun 20 vuotta. Juoksutahti on vaan tihentynyt vuosien myötä. Kisoja on veteraanikilpaurheilijalla 1-2 kuukaudessa, lenkillä ollaan viikolla 2-4 kertaa ja viikonlopulla vielä sunnuntaisin 3 tunnin lenkki. Illat menee täällä juoksufoorumilla notkuen tai urheilua telkkarista katsellen. 

Minä olen tälläkin palstalla mainittu narisija tai pirttihirmu. Koetan toppuutella, että olisi edes jonkinlaista perhe-elämää, joku muukin kuin minä tekisi kotitöitä ja lapsilla olisi läsnäoleva isä tai ettei puoliso juokse itseään hengiltä, kun lepoa on liian vähän. Mikään ei ole vuosien mittaan auttanut. Mies sanoo vaan, että voithan sinäkin mennä.

Eniten asia harmitti varmaan sillon, kun kuopus oli pieni ja sunnuntaisin olimme kahden ulkona leikkimässä. Olisi se isäkin voinut joskus olla mukana ja nähdä miten lapsi leikkii. Ruoka oli pakko saada valmiiksi ennen lapsen päiväunia, joten minäpä sen aina jouduin tekemään. Miehen oli aina mukava istua valmiiseen pöytään lenkin ja suihkun jälkeen.

Olen yrittänyt osallistua harrastukseen lähtemällä mukaan fillarilla (juoksemaan en sairauden vuoksi pysty). Yleensä en ehdi kotitöiltä siihen aikaan kuin pitäisi. Pidemmille juoksureissuille kotimaassa olen joskus päässyt, jos autossa sattuu olla tilaa. Yleensä ei ole ja perheen autokin on siis miehellä ja minä jumissa kotona (ei varaa kahteen autoon). Ulkomailla mies käy pari kertaa vuodessa juoksureissuilla. Minä en pääse ulkomaille, kun ei ole rahaa. Mies voi ostaa kalliita lenkkikenkiä ja sykemittareita vuosittain. Minä ostan lapsille kenkiä ja vaatteita.  Ystävyyssuhteet ovat loppuneet (paitsi mieheltä, joka on saanut niitä valtavan määrän harrastuksen myötä) ja sukulaisiakaan ei juuri ehdi nähdä, kun miehellä aina sattuu olemaan joku juoksu sovittuna sille viikonlopulle, kun olisi jotkut perhejuhlat.

Mitä neuvoksi? Yritetty on puhua monta kertaa, mutta viikon se mies muistaa kattaa pöytää ja sitten sekin taas unohtuu. Omista juoksumenoista ja varusteistaan hän ei tingi yhtään.

Kiitos viestistäsi rakkaani. Olin tosin hieman yllättynyt, että kirjoitit sen tänne Juoksufoorumille kaikkien hämmästeltäväksi.

Totta on se, että käytän juoksemiseen aikaa joskus ehkä liiankin paljon, mutta juoksemiseen käytetty aika tulee takaisin korkojen kanssa perempana terveytenä ja pysynpähän poissa pahateosta ja muista turhista harrastuksista, esimerkiksi nyt vaikka kaljanjuonnista kavereiden kanssa.

Minäkin rakastan sinua.

Ai niin, eihän tuo vuodatus tainnutkaan minua koskea, kun kaikki yksityiskohdat eivät täsmää.

• Like 3

Juoksuleskellä paljon hyviä pointteja, mitä jokaisen meistä kannattaisi oikeasti miettiä. Raha on yksi selkeä juttu. Itse en kehtaisi lähteä ulkomaille juoksemaan, jos näiden reissujen rinnalla, perhe ei pystyisi yhdessä matkustamaan ulkomaille. Jotenkin tässä perheen eurojen priorisointi tökkisi todella pahasti.

Aika on toinen. En pystyisi ilmoittamaan vaimolle, että minäpä muuten juoksen joka sunnuntai kolmen tunnin pitkikseni. Jos ja kun kuitenkin juoksen kolmen tunnin pitkiksiä, niin pyrin löytämään niille sellaisen ajan ja paikan, että se häiritsisi lapsiperheemme arkea mahdollisimman vähän. Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä, että valitettavan usein kolmen tunnin pitkis kutistuu kahden tunnin pitkikseksi ja sitä ei pääse juoksemaan itselleen optimaaliseen aikaan. Mutta silti koen, että tämä on järkevämpi vaihtoehto kokonaisuuden kannalta, kuin yksipuolinen ilmoitus, että sunnuntai-iltapäivä on aina  varattu minun pitkikselleni.

Lapset kun olivat pieniä ja kulkivat rattaissa, niin otin luonnollisesti pienimmän lapsen todella usein mukaan juoksulenkille. Polut ja jyrkät pururadat sai toki unohtaa, mutta juoksurattailla pystyi kyllä tasaisemmalla juoksemaan varsin luonnollisesti. Muksut tuntuivat tästä puuhasta aina naattivan. Sinänsä ihme juttu, että juoksu-ukot eivät tee tätä laajemmassa mittakaavassa. Kun ainakin meillä vaimo oli varsin tyytyväinen tästä toimintamallista. Ja en minäkään kokenut asiaa mitenkään vastenmieliseksi, täysin päinvastoin.

Mutta juokseminen on siitä loistava harrastus, että sitä voi tehdä koska vain ja varsin lyhyellä varoitusajalla. Myöhäänkin illalla (l. lasten iltatoimien jälkeen) voi ihan itse päättää, että katsonko töllöä, surffaanko somessa vai lähdenkö iltalenkille. Lomareissullakin homma sujuu melko pienillä säädöillä, kun lenkkareita voi käyttää lomakenkinä ja lämpöisen ilmaston juoksukamat eivät paljoa tilaa vie.

• Like 1

Kyllä sitä aika totisiakin harrastuksia pystyy onnistuneesti yhdistämään perheseen / parisuhteeseen niin, ettei kenellekään tule hirveän paha mieli, jos vaan haluaa. Voihan sitä yhdistää kisamatkan perhelomaan, ottaa lapsen viereen fillaroimaan pitkikselle, juosta sunnuntaina klo 6 kun muut vielä nukkuu jne., kuten @HelppoHeikki tuossa kuvasikin. Asia erikseen on sitten se, jos ei nyt oikeasti edes halua, kuten toisinaan kyllä tuntuu olevan. Juoksu on sillon ehkä ennemmin tekosyy, jolla paetaan perhe-elämää, kun ei se ookaan niin kauheen kivaa.

Mielenkiintoisia ja tärkeitä pointteja on tullut esille tässä keskustelussa.

Mielestäni keskustelemalla, soveltamalla ja suunnittelemalla lapsiperhearjessakin viikkoon saa usein mahdutettua 4-5 lenkkiä. Tämä onnistuu varsinkin jos on joustava ajan ja paikan ja joskus myös lenkin keston suhteen. 

Ongelmia tulee nähdäkseni silloin jos juokseva puoliso ei ymmärrä tai halua hyväksyä sitä, että myös puolisolla on oikeus harrastaa tai tehdä jotain muuta mielekästä yhtä monta tuntia viikossa sen lisäksi että kotitöistä sun muista pitäisi sopia. Tässä saattaa  tulla eteen niitä tilanteita, joissa keskustellaan siitä kumman harrastus on "tärkeämpi". Viiden lenkin sijoittaminen kalenteriin voi vielä sujua ihan hyvin, mutta sitten kun päälle ympätään toisen puolison jumpat, kielikurssit ja muut menot, niin aikamoista palapeliä ja kompromissien tekemistähän se on. Erityisesti siis jos perheessä on pieni(ä) lapsi(a).

2 tuntia sitten, marika_ kirjoitti:

Kyllä sitä aika totisiakin harrastuksia pystyy onnistuneesti yhdistämään perheseen / parisuhteeseen niin, ettei kenellekään tule hirveän paha mieli, jos vaan haluaa. Voihan sitä yhdistää kisamatkan perhelomaan, ottaa lapsen viereen fillaroimaan pitkikselle, juosta sunnuntaina klo 6 kun muut vielä nukkuu jne., kuten @HelppoHeikki tuossa kuvasikin. Asia erikseen on sitten se, jos ei nyt oikeasti edes halua, kuten toisinaan kyllä tuntuu olevan. Juoksu on sillon ehkä ennemmin tekosyy, jolla paetaan perhe-elämää, kun ei se ookaan niin kauheen kivaa.

Niin juuri. Paljon on kiinni siitä, mitä itse kukin haluaa ja miten onnistuu kommunikointi. Kun puolisona näkee, että toinen oikeasti haluaa ottaa muutkin perheenjäsenet huomioon, niin on itselläkin parempi mieli joustaa tarpeiden mukaan.

Ultrajuoksijan vaimona voisin antaa näin julkisenkin tunnustuksen omalle miehelle siitä, miten hän suunnittelee ja ajoittaa treeninsä miettien ne siltä kannalta, että ne veisivät vain vähän sellaista aikaa, jonka olisi voinut viettää perheen kanssa.

Paremminkin tuntuu, että ollaan perheenä plussan puolella. Ehkä me ollaan harvinaisen onnekkaita, koska meille on ollut mahdollista olla mukana useimmilla miehen juoksukisamatkoilla - jos ei aina koko perheellä niin sitten "parisuhdematkalla". (Perhelomailukohteita voi ihan hyvin etsiä sillä perusteella, missä on kiinnostavia ultrajuoksukisoja lähellä...) On päästy monenlaisiin paikkoihin, joihin muuten ei olisi ehkä tullut lähdettyä, ja on tavattu mukavia ja mielenkiintoisia ihmisiä. Juoksuharrastus ei niinkään "syö" perhe-elämää vaan on osa sitä, yksi niistä asioista mitä me tehdään yhdessä perheenä - olkoonkin että itse kisassa vain yksi juoksee ja muut seisoo reitin varrella kannustamassa.

• Like 2

Ainakin lasten tulo on vaikuttanut merkittävästi liikuntaan ja kaikkeen harrastamiseen. Tenavien menot ja harrasteet ajavat omien edelle. Juoksukärry on jonkin verran antanut mahdollisuutta lenkkeillä, mutta esim. 3 tunnin alittamisen tavoitteesta maratonilla olen jo luopunut. Tietysti juoksemaan voi mennä kun on sopiva aikarako, mutta aika ei ole ainoa hupeneva resurssi, vaan myös energiaa on vähemmän käytössä kuin ennen muinoin.

Muuten kyllä kumppani suhtautuu positiivisesti urheiluuni, vaikka hän itse ei lenkkeile.

3 tuntia sitten, KristianS kirjoitti:

Mielestäni keskustelemalla, soveltamalla ja suunnittelemalla lapsiperhearjessakin viikkoon saa usein mahdutettua 4-5 lenkkiä. Tämä onnistuu varsinkin jos on joustava ajan ja paikan ja joskus myös lenkin keston suhteen.

Täysin samaa mieltä. Omalla kohdalla tulee lenkkeilyyn hyödynnettyä mm. työmatkaa, isovanhempien luona vierailua ja lasten harrastuksia. Työmatka on mulla suorinta reittiä noin 9km. Normaalisti kuljen fillarilla, mutta välillä tulee juostua jolloin herätys vähän aikaisemmin aamulla, 20 km töihin ja 10km takas kotiin eli saldo 30km. Ei ole mistään muusta pois kun omista yöunista. Meidän molempien isovanhemmat asuu sopivasti pitkismatkan päässä eli käytännössä aina kun vieraillaan isovanhemmilla, niin tulee jompaan kumpaan suuntaan juostua viikonlopun pitkis. Pari kertaa viikossa tulee myös juostua lasten harrastusten aikaan. Esim. eilen 1,5 h harkat niin hyvinhän siinä ehti 20km juosta sen sijaan että ajaisi edestakas kotiin tai näppäilisi kännykkää treenien ajan.

35 minuuttia sitten, pjk kirjoitti:

Pari kertaa viikossa tulee myös juostua lasten harrastusten aikaan. Esim. eilen 1,5 h harkat niin hyvinhän siinä ehti 20km juosta sen sijaan että ajaisi edestakas kotiin tai näppäilisi kännykkää treenien ajan.

Tätä mäkin teen aktiiviseen. Tosin mä käyn yleensä salilla muksujen harrastusten aikana. Ja tämä jos mikä on järkevää ajankäyttöä. Aika pöljäähän se olisi ajella autolla edestakaisin kodin ja harrastuksien välillä ja nysvätä kotona 20-30 minsaa jotain turhaa. Tai tosiaan hinkata kännykkää 90 minsaa jossain kahviossa.

• Like 1

On 6.5.2017 at 19.41, Guest Juoksuleski kirjoitti:

Piti tulla tänne foorumille tutkimaan onko kukaan muu juoksuleski tänne kirjoittanut. Tämä aihe liippaa lähinnä asiaa, joka minua askarruttaa.

Mieheni on juossut enemmän tai vähemmän tavoittellisesti maratoneja reilun 20 vuotta. Juoksutahti on vaan tihentynyt vuosien myötä. Kisoja on veteraanikilpaurheilijalla 1-2 kuukaudessa, lenkillä ollaan viikolla 2-4 kertaa ja viikonlopulla vielä sunnuntaisin 3 tunnin lenkki. Illat menee täällä juoksufoorumilla notkuen tai urheilua telkkarista katsellen. 

Minä olen tälläkin palstalla mainittu narisija tai pirttihirmu. Koetan toppuutella, että olisi edes jonkinlaista perhe-elämää, joku muukin kuin minä tekisi kotitöitä ja lapsilla olisi läsnäoleva isä tai ettei puoliso juokse itseään hengiltä, kun lepoa on liian vähän. Mikään ei ole vuosien mittaan auttanut. Mies sanoo vaan, että voithan sinäkin mennä.

Et vaikuta ollenkaan pirttihirmulta vaan varsin vaatimattomalta ja sopeutuvalta puolisolta.

Mielestäni tässä jutussa on ihan asiallisia aiheita keskusteltavaksi perheen ja parisuhteen yhteisestä ajasta, läsnäolevasta isästä, kotitöiden jakamisesta ja rahankäytöstä.  Ei miehesi tarvitse harrastuksestaan luopua, mutta hiukan voisi vaikka kilpailutahtia vähentää, osallistua enemmän kotona ja käyttää ne reissurahat perheen kesken.

Hengilta juokseminen on ehkä turha huolenaihe; voihan sen tehdä hiihtämälläkin..