Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Geeli puolimaratonille


Juoksijapoika
 Share

Recommended Posts

Olen mielessäni harkinnut geelien kokeilua puolimaratonille.

Tiedän, että todellinen tarve näille tulee vasta tuolla reilun 1,5 tunnin juoksun jälkeen, mutta voittaako sillä mielestänne mitään jos esimerkiksi ekan nappaisi tunnin kohdalla ja siitä eteenpäin 20 minuutin välein?

Onko edes puolikkaan jälkeen parempi olo ja enemmän virtaa yöjuoksuun?

Link to comment
Share on other sites

Ottaisin kyllä tuolla tyylillä ennemmin kuitenkin ekan geelin vaikka 30min juoksun alusta toisen 1h kohdalla ja viellä haluisin varmistua niin 1h30mi kohdalla viimeisen ollettaen että noin 2h kohdalla olisin maalissa. Kuitenkaan en usko että tuolla matkalla mitää geeliä edes tarvitsee. Kyllä ne laihat urheilujuomat vaikka joka pisteestä nautittuna riittävät varmasti jos ei tunnu vesi riittävän.

Link to comment
Share on other sites

Itse olen juonut urheilujuomaakin aika varovaisesti. 1,5h suorituksessa ei kovin paljon tarvitse vielä juodakaan ja tehot täysillä juostessa tahtoo olla niin korkeat että on aina pienenä vaarana tukehtua tai antaa ylen jos tulee juotua tai syötyä liikaa kerralla... En usko että tuolla geelillä on paljon vaikutusta palautumiseen jos on mahdollisuus tankata heti maaliintulon jälkeen.

Link to comment
Share on other sites

En usko minäkään että geelejä tarvitsee välttämättä puolikkaalla. Itse olen esim ennen Porvoon puolikasta puoltuntii ennen kisaa syönyt sellaisen "before" patukan, enkä tiedä oliko se edes välttämätön. Tosin on muistettava että mikä tahansa saa jalat menemään, oli sitten fyysinen tarve taikki psyykkinen niin ei varmaankaan ole pahitteeksi.

Link to comment
Share on other sites

En usko minäkään että geelejä tarvitsee välttämättä puolikkaalla. Itse olen esim ennen Porvoon puolikasta puoltuntii ennen kisaa syönyt sellaisen "before" patukan, enkä tiedä oliko se edes välttämätön. Tosin on muistettava että mikä tahansa saa jalat menemään, oli sitten fyysinen tarve taikki psyykkinen niin ei varmaankaan ole pahitteeksi.

Sanoisin, että loppu tulos on yksimielinen. Pitääpä siis vielä harkita kahteen kertaan kannattaako alkaa mahaa sotkemaan moisilla litkuilla. :party0051:

Kiitoksia kommenteista!

Link to comment
Share on other sites

Käytän geeliä puolikkailla, tai siis niillä kahdella jotka olen juossut ja käytän varmasti myös kolmannella Jyväskylässä. Pitkillä lenkeillä en käytä. Ekalla puolikkaalla otin ekan vasta joskus puolen välin jälkeen ja alkoi puhti hiipua loppua kohden. Toisella puolikkaalla kokeilin ottaa ensimmäisen juuri ennen lähtöä ja sen jälkeen noin puolen tunnin välein, huoltopisteillä vain vettä. Energiaa riitti loppuun asti. Joten on minulle sopiva taktiikka ja sitä tulen käyttämään jatkossakin. Toki käyttöön vaikuttaa sekin, että puolikkaan matkaan menee aikaa vähän enemmän kuin 1,5 h :icon_rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Eilen kävin PK-treeninä vetämässä puolikkaan ja otin yhen geelin mukaan testimielessä kun aiempaa kokemusta ei niistä ollut. Vetäsin siitä noin puolet 13km kohdalla ja sitten 3-4km myöhemmin loput. Tuntui että virkeystaso pysyi yllä koko matkan ton avulla. Pitää myös todeta että kyseessä oli elämän eka puolikas ja että tota ennen en ollut 13km pidempää lenkkiä koskaan juossut.

Testaus oli toki tulevaa pääkaupunkijuoksua varten - halusin vain varmistaa että lenkin jaksan ongelmitta. Lenkkiä ennen join joku 6dl ja aikana en yhtään - toki eilen oli sen verran sateista Helsingissä että tuli hengittäessä juotua varmaan toista desiä. ;)

Link to comment
Share on other sites

En ole itse geeliä käyttänyt ja nyt menen ensimmäiselle puolikkaalle ja koska etenen hitaasti voisin geeliä harkita koska matkaan menee paljon aikaa. Miten geeli otetaan? Imeskelläänkö, vaiko niellään juomapisteellä veden kanssa? Ja huomaan että suositellaan kokeilemaan sellainen ennen juoksua ja katsoa mitä tekee vatsalle.

Link to comment
Share on other sites

En ole itse geeliä käyttänyt ja nyt menen ensimmäiselle puolikkaalle ja koska etenen hitaasti voisin geeliä harkita koska matkaan menee paljon aikaa. Miten geeli otetaan? Imeskelläänkö, vaiko niellään juomapisteellä veden kanssa? Ja huomaan että suositellaan kokeilemaan sellainen ennen juoksua ja katsoa mitä tekee vatsalle.

Niellään veden kanssa. Ilman nestettä on vähän tönkköä niellä, varsinkin rankemman suorituksen yhteydessä.

Link to comment
Share on other sites

Ensimmäisillä puolikkailla otin yleensä geelin joskus puolenmatkan jälkeen. Nyt kun olen juossut jo useamman maratonin, olen huomannut että itse matkalla ei välttämättä geeliä tarvitse. Siispä olen ottanut geelin n. 15 minuuttia ennen starttia, tiedä häntä onko siitä ollut mitään apua, ehkä henkistä...

Link to comment
Share on other sites

Otin ensimmäisellä puolikkaallani tänä kesänä kolme geeliä, karkeasti noin 4,5 km:n, 8,5 km:n ja 13 km:n kohdalla. Vauhti oli ihan optimaalinen (lue; hiukan liian kova kuntoon nähden) ja mielestäni geelillä oli ainakin helkkarin hyvä plasebovaikutus. Vauhti oli kisan jälkimmäiselläkin 10,55 km:n kierroksella kutakuinkin sama kuin ensimmäisellä. Sen minkä 18-20 km:n välillä hiukan hyytymällä hävisin, otin melkein kiinni juoksemalla viimeisen reilun kilsan "täysillä".

Kuriositeettina voidaan mainita, että maksimisyke oli 199, loppusuoralta todennäköisesti. Keskisyke reissulta oli 179 ja jälkimmäinen kierros mentiin käytännössä koko ajan päälle 180 sykkeellä.

Ilma oli helteinen, ja juodakin sai kohtuullisen paljon. Puolikas oli ensimmäinen ikinä virallisesti juoksemani (6 maratonia takana, ilman geeliä), joten tulokseen 1,50,xx nähden olen tyytyväinen, geelit sinne tai tänne. Uskon kuitenkin, että ilman geeliä loppusuoralla ei välttämättä olisi paineltu sata lasissa, mene ja tiedä???

Mielestäni olennaista on se, että kenenkään ei pitäisi mennä toteamaan, että geeliä ei missään tapauksessa tarvita puolimaratonilla, eikä myöskään, että sitä ehdottomasti tarvitaan.

Jokainen kokeilkoon itse ja uskokoon omiin tuntemuksiinsa. Oman kokemukseni valossa suosittelen kokeilemaan melko maltillisella määrällä jo ennen kisaa, jos rahkeet antaa myöten, niin miksei jopa suunnitellulla kilpailuvauhdilla ja vaikkapa ihan puolikkaan mittaisella matkalla. Jos vielä juomahuollonkin saa järjestettyä kuten kisassa, niin "laboratorio" on valmis. Ei kannata ainakaan sen jälkeen väittää, että meni pieleen, koska ei tiennyt miten se mönjä omassa kropassa vaikuttaa.

Itse aion ainakin kokeilla vastaavaa määrää matkaan suhteutettuna myös seuraavalla maratonilla. Olen subjektiivisten tuntemusteni mukaan kärsinyt lievähköstä energiavajeesta maratonien loppukilometreillä, liekö sitten sitä normaalia väsymystä ja rasvoille menoa. Joka tapauksessa seuraavalla kerralla selviää, onko geelistä apua. Tuskin ainakaan haittaakaan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy