Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Ajoista 1/4, puolimatkalle


mob
 Share

Recommended Posts

Mitäpä tuota suotta stressaamaan - kello sen ajan lopulta kertoo. Eikä sillä ole mitään väliä.

Mutta ei - saa kommentoida, itseänikin hieman kiinnostaa. Mutta jatkan hieman toisenlaisella lähestymisellä ja täysmatkaa silmällä pitäen.

Minkälaisilla pohjilla ja millaisella sekä minkä kestoisella treenauksella porukka on lähtenyt täysmatkaa kokeilemaan? Itseäni hieman polttelisi jo ensi kesänä kokeilla...

Link to comment
Share on other sites

morse

kertokaapas aloittelijalle te kokeneemmat, että minkälaista aikatavoitetta olis realistista laittaa ekalle matkalle, esim. tolle 1/4 matkalle, tai puolkkarille?

en halua olla viimeinen maaliviivan ylittäjä!

kiitän.

Kokemusta ei ole triathlonista kuin vuoden verran, mutta vastaan silti. Älä mieti moisia. Tapahtumien kuntosarjoissa erityisesti on niiiin rentoa meininkiä, että moinen pohdinta kannatta käyttää reenaamiseen ja kilpailemiseen. Mun mielestäni kovimpia jätkiä ja mimmejä ovat aina olleet ne listan viimeiset, jotka uskaltautuvat kokeilemaan tavoitteenaan ei niinkään viivan vaan itsensä ylittäminen.

Minkälaisilla pohjilla ja millaisella sekä minkä kestoisella treenauksella porukka on lähtenyt täysmatkaa kokeilemaan? Itseäni hieman polttelisi jo ensi kesänä kokeilla...

"Nautinnollinen" täysmatka vaatii tietysti jo vähän nöyryyttäkin uskalluksen oheen. Ja nöyryyden olisi syytä näyttäytyä reenaamisen muodossa talven mittaan. Omat pohjat nyt ensimmäisellä täysmatkalla oli selkeesti aavistuksen ohuet, joka näkyi juoksun vaikeutena. Kuntoliikunnan aloitin +40 vuotiaana melko tasan kolme vuotta sitten. Olen sittemmin juossut 5 maratonia kolmen ja puolen tunnin molemmin puolin. Ostin pyörän ja kokeilin triathlonin sprinttimatkoja viime kesänä. Treenasin talven uintia, poljin vastuksella, tein punttia ja juoksin. Yhteensä em. reenejä tuli lokakuusta heinäkuuhun noin 10 h/vko. Puolikas meni kesällä noin viiteen tuntiin ja kokonainen reiluun 11,5 tuntiin. Treenit oli tehty puolikasta silmällä pitäen, jossa koin onnistuvani hyvin. Jos ensi kesänä pääpaino olisi kokonaisella, tekisin enemmän pitkää lenkkiä ja jättäisin vauhtikestävyyden vähemmälle. Suurin haaste mulla on kuitenkin paino, jonka pudottamisella uskoisin parantavani aikoja.

Link to comment
Share on other sites

Jope:

Itse menin ekan täyden matkan seuraavalla pohjalla.

- 10v kestävyysharjoittelua, josta 7v ensin lähes pelkästään juoksua

- 3v triathlon-lajiharjoittelua, 3 puolikkaan kisaa ja lyhempiä kisoja

Mob:

- Kyllähän noita aikoja voi vähän ennustella ja tavoitella, mutta kannattaa muistaa että esim. päivän sää vaikuttaa paljon ja reittimittaus on yleensä vähän "sinnepäin". Ehjä suoritus kokonaisuutena esim. uinti pääryhmässä, tasaisen reipas pyöräily ja juoksemalla maaliin takaa että viimeinen ei tarvi olla.

Mutta en tiedä mitään taustoistasi joten ei kannata lähteä aikoja arvailemaan tai ennustelemaan. Yhdistelmäharjoitukset voivat antaa jotakin osviittaa.

Link to comment
Share on other sites

Jope:

Itse menin ekan täyden matkan seuraavalla pohjalla.

- 10v kestävyysharjoittelua, josta 7v ensin lähes pelkästään juoksua

- 3v triathlon-lajiharjoittelua, 3 puolikkaan kisaa ja lyhempiä kisoja

Jees, ja todettakoon vielä, että tuo jiiveen valitsema valmistatuminen on suositeltavampi ja näkyi myös suorituksessa ;)

Link to comment
Share on other sites

Juu, ja tästä on aikaisemminkin ollut juttua.

Porukka lähtee ironman-matkaan hyvin erilaisilla pohjilla, joku haluaa lähteä riskillä kokeilemaan kuinka pitkälle pääsee ja toinen luottaa vuosien määrätietoiseen harjoitteluun.

Yksilön valinta, mutta itsekin suosittelen kyllä jälkimmäistä.

Ei se siltikään joka hetki herkkua ollut.:ashamed0001:

Link to comment
Share on other sites

.. toisena ääripäänä Jiiveen fiksulle lähestymiselle olen minä:

20 vuotta puulaakifutista, jonka ohessa silloin tällöin aamulenkkeilyä ja männävuosina muutama maraton 3:30-4 -ajoilla. Eli ei mikään huippukuntopohja.

Viime syksyllä päätin ryhtyä triatleetiksi, vaikka olin käytännössä uimataidoton. Lokakuun lopussa uimakouluun, maaliskuuhun saakka melkein pelkkää uintia (muutama 4 km aamulenkki viikossa juoksua), lähinnä siis tekniikan opettelua.

Pääsiäisen jälkeen ekaa kertaa elämässä maantiepyörän selkään ja kevään treenimäärät n. 6-10 tuntia viikossa. Kesä-heinäkuu sitten ihan raivolla pitkiä treenejä (määrät 10-15, jopa 20 tuntia viikossa) ja Nokian täydellä matkalla 12,5 tunnissa maaliin.

Tästä oppineena tiedän treenata fiksummin ensi kesälle, opettelen uinti- ja pyöräilytekniikat kuntoon ennen määrän treenaamista ja otan jonkun lyhyemmänkin kisan ohjelmaan. Ja jaan tasaisemmin treenaamisen: enemmän jo keväästä, kesällä joku järki ja pyörän selkään aiemmin ja säännöllisemmin.

mob: kattele eri kisojen sivuilta millaisia aikoja siellä on ollut tavoitematkoillasi. uinnin ja pyöräilyn ajat voit laskea treeniesi keskivauhdeista (plus vaihtoajat 5-10 min?) ja juoksun jonkun verran hitaammaksi kuin tuoreilla jaloilla.

jope: minua täällä aiemmin neuvottiin, että jos ei ole aikatavoitteita, kyllä sieltä pitkältäkin matkalta maaliin selviää, kun ei liika kiirusta. Jos osaa lajit (toisin kuin minä), voisin kuvitella keskimäärin 8-10 viikkotunnin riittävän, kunhan saa riittävästi pitkiä vetoja mukaan. Ja kevät-kesällä niitä tunteja soisin olevan tuota enemmänkin.

..

ja nämä neuvot siis ruhtinaallisen YHDEN kisan suomalla kokemuksella.. pitipä taas olla äänessä..:ashamed0001:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Kiitoksia kommentoineille. Luonnollisesti lähtökohdat ovat eri ihmisillä erilaiset.

Itselläni 4 vuotta juoksutaustaa, maratonin mennessä välillä 3-3,5h. Lisäksi yksi massahiihto per vuosi, pienestä pitäen lentopalloa ja melko säännöllinen lihaskuntoharjoittelu viimeiset 5 vuotta.

Ehkäpä lähden tästä treenailemaan tekniikkaa sekä uintiin ja pyöräilyyn ja jos hyvältä näyttää (siis tekniikka), harkitaan asiaa.

ja ainahan on lyhyempiä matkoja tarjolla ensi hätään!

Link to comment
Share on other sites

Itselläni taustalla oli noin kymmenkunta maratonia kymmenen vuoden ajalta. Välillä useita 0,5-2 vuoden taukoja. Viimeisimmät maraton -ajat molemmin puolin 3,5 tuntia.

Vapaauintia aloin opettelemaan viime marraskuussa. Yritin käydä 1-2 krt/vkossa uimassa (1-2km kerrallaan).

Maantiepyöräilyn aloitin keväällä, saldo taisi olla ennen täyttä matkaa 1800km. Harjoittelu koostui työmatkapyöräilystä (yht. 39 km/d muutaman kerran viikossa) ja viikonloppuina pitkä pyörälenkki (pikkuhiljaa 80km..185km, noin 5 kertaa yli 150 kilsan lenkki).

Juoksu oli vähäisempää.

Kävin harjoituksen vuoksi kesäkuun lopussa Kiskon 1/4 -kisassa, Joroisilla heinäkuussa 1/2 -kisassa ja Nokialla loppuaika oli 11:55 (ja Kuusijärven harjoitusrykäsyissä)

Itselläni riitti nousujihteinen 5-12 tunnin viikkoharjoittelu keväästä lähtien. Ehkä keskiarvo on jossain 6-7 tunnin paikkeilla.

Link to comment
Share on other sites

Turha sitä pyörätekniikka on pelätä. Kyllä sinne maalii pääsee ihan sillä tekniikalla mikä reeneistä irtoaa. Lisäksi uinnin osuu tuntuu aina pelottavan vaikkei siinä mitää erikoista ole onhan suoritus aikaa kuitekin jotain 2 tuntia yleensä täydellä matkalla. Kyllä parissa tunnissa pystyy vaikka uimaan vaikka rintauinnilla suurin osa ihmisistä? Eiku radalle vaa ja kisoja taakse kyllä se siitä lähtee! Itselläni on suunnitelmissa nyt ensi vuonna mennä Kalmarii testaamaan tuota täyttämatkaa. Takana on vain 2v triathlon harjoittelua ja 2v kuntosali/kick boxing/thai boxing harjoittelua ja sitä ennen vuos taukoa lähes ja vuos treenaamista maratonille jonka jälkee tuo tauko tuli :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy