Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Vettä nenään kroolatessa?


Wonni
 Share

Recommended Posts

Onko kellään hyviä vinkkejä, miten voin estää veden menon nenään kroolatessa? Vaiva on todella kiusallinen, ja uituani tunnin nenän limakalvot alkavat turpoamaan ja vaiva hellittää vasta aamulla. :en tiedä

Tekniikka on muuten hallussa, mutta jostain syystä nenään menee aina vettä. Uloshengitys tapahtuu siis lähinnä suun kautta.

Olisiko vinkkejä?

Kiitos etukäteen!

Link to comment
Share on other sites

Jep, kaiken järjen mukaan juuri niin. Mutta minusta ainakin tuntuu siltä, että keuhkot eivät ehdi tyhjentyä täysin, jos hengitän nenän kautta ulos.

Hengitän uidessa aina vain toiselta puolelta ja hapen täytyy riittää siis taas sinne asti.

Ei kukaan ole sattunut kokeilemaan sellaista nenäklipsiä?

Vai mitenköhän onnistuisi hengittää sekä nenän että suun kautta ulos?

Link to comment
Share on other sites

Ilmoja voi tarvittaessa päästää ulos myös suun kautta. Koita kuitenkin puhaltaa voimakkaammin ulos nenän kautta niin keuhkot ehtivät tyhjentyä eikä sinne nenään pääse vettä. Voit myös hengittää harvemmin. Hyvä harjoitus vaikka 50m joka kolmannella vedolla hengittäen (siis kahdelta puolelta), 2x50m joka viidennellä vedolla, 50m joka seitsemännellä vedolla (jos sujuu) ja sitten sama uudelleen. Aina 50:n jälkeen kunnon palautus. Kahdelta puolelta hengittämällä uintitekniikasta kehittyy symmetrisempi kuin aina yhdeltä puolelta hengitettäessä. Itse ainakin hämmästyin aluksi kuinka helposti uinti kulkee joka 3:lla tai joka 5:llä hengitettäessä vaikka olin ennen kuvitellut olevani hengästynyt ja tarvitsevani lisää ilmaa joka kierroksella... Uidessa hengästymisen tunne johtuu usein vajaasta uloshengityksestä.

Link to comment
Share on other sites

Eeei kai siinä pitäs hukkua..samalla tavalla vaan ku toiseltakin puolen. Aika nopeesti sitä oppii. Antaa vartalon kääntyä molemmille puolille riittävästi niin hengitys käy kuin itsestään.Tota koordinaatiota voi harjoitella lyhyissä pätkissä vaikka ojentamalla toisen käden suoraksi eteen ja etenemällä vaparin potkuilla kyljellään siten että uloshengityksen aikana katse kohti altaan pohjaa ja sisäänhengitys kääntämällä pelkkää päätä. Kun tuo onnistuu kummallakin kyljellä voi tehdä saman molemmat kädet pitkin kylkiä. Sen jälkeen siten, että hengitetään kolme kertaa oikella kyljellä, käännytään selän kautta ympäri ja hengitetään kolme kertaa vasemmalla kyljellä, taas selän kautta ympäri jne.. Tämän jälkeen voi tehdä tuon kyljen vaihdon vatsan kautta tekemällä eteen ojennetulla kädellä yhden käsivedon aina kolmen hengityksen jälkeen. Kai tuosta jotain tolkkua sai.. :viheltely

Link to comment
Share on other sites

Yritän kokeilla ensi kerralla, jos altaassa olevat mummelit ovat paremmalla tuulella kuin normaalisti.

Olen nimittäin huomannut, että reipasvauhtinen krooliuinti tekee kanssauimarit agressiiviseksi, vaikka kroolihan vie esim. paljon vähemmän tilaa kuin vaikkapa rintauinti. :loukkaantunut

Link to comment
Share on other sites

Mulla menee taas vettä korviin kroolatessa!

Olenkin nykyään käyttänyt Speedon joulukuusenmallisia korvatulppia uidessa. Alkuun äänimaailma veden alla tulppien kanssa tuntui kovin oudolta.

Mitenhän tuommoinen uimahattu auttaisi? Vai tarvitseeko yhä tulpat? Tulpista tulee taas yksi.. pieni tosin.. lisätoimenpide ekassa triathlonin vaihtopaikassa.

Link to comment
Share on other sites

Hei Wonni, vapaauinnin (siis kroolin) hengitystä samoin kuin käsivetojen tekniikkaakin voi harjoitella myös siten, että seisoo altaan pohjalla vartalonsyvyisessä vedessä, taivuttaa ylävartalon 90 asteen kulmaan ja kokeilee siinä "kuivaharjoitusta" ja hengitystä molemmin puolin. Aikaahan tuo tekniikan oppiminen vaatii, mutta niinhän ne kaikki muutkin uudet konstit. Ja tekniikkaa voi harjoitella myös siten, että ei joka toisella kerralla hengitä siltä vaikeammalta puolelta, vaan aina silloin tällöin. Siten oppii ihan huomaamatta. Ja ennen kaikkea, RAUHALLISESTI. Pitää ajatella koko ajan mitä tekee.

Tossa kuivaharjoittelussa ei oo pelkoa hukkumisesta (sen paremmin kuin varsinaisessa uimisessakaan). Olen entinen uinnnvalvoja ja uimaopettaja, joten näin se on.

Joo, noi mummot on ongelma. Tiedetään. Mut eiköhän sinne sekaan silti sovi. Vettä voi nimittäin roiskua kasvoille (meikit) ja hiuksiin, vaikka meikit pitäis olla pesty pois ja hiuksetkin huuhdeltu, jotta irtohiukset olis ehtineet tippua suihkuun eikä altaaseen.

Mut tsemppiä harjoitteluun, kyllä se siitä.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkeistä!

Olen kyllä kokeillut sisukkaasti hengitystä oikealtakin puolelta, mutta jostain syystä se on vaikeaa.

Silloin kun opettelin kroolia, niin luulin että en koskaan tule oppimaan tekniikkaa. Sitten kokeilin huvikseni hengittämistä vasemmalta puolelta ja homma sujui heti!

Harjoittelin silloin aluksi tietokoneen edessä seisoen, josta kyllä oli apua. Samoin käännyn kyllä vedessä molemmille puolille uidessani. Onkohan päätetyöskentelijällä yksinkertaisesti niskat & muut paikat niin jumissa, että keho & pää kääntyvät vain toiselle puolelle..? :tietokone Vaikka itse asiassa päätähän käännetään aika vähän.

Jos on paljon töitä ja istun koko päivän koneella, joskus illalla on vasemman jalan varpaat ja ulommaiset sormet hetkittäin ikäänkuin tunnottomana. Mutta on tässä freelance-työssä etunsakin. Pääsee kauniilla ilmalla keskellä päivää jo juoksemaan. :juoksu

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy