Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Viime hetken harjoittelu Pirkan hölkkään

eriika
 Share

Recommended Posts

Hei,

innostuin ilmoittautumaan Pirkan Hölkkään ja pitkät lenkit ovat jääneet muiden harrastusten jalkoihin tänä keväänä ja kesänä.

Juossut olen vaativassa maastossa lähinnä 10 kilometrin lenkkiä,johon kuluu tunti 2 tai 3 kertaa viikossa.

Tässä on reilut 7 viikkoa aikaa harjoitella, joten ainakin pitkät lenkit täytyy ottaa ohjelmaan. Onko muita vinkkejä vai suositteletteko lähinnä hölkästä luopumista ;-)

Itsekin meinasin Pirkassa hikoilla lokakuussa, mutta näitä neuvoja ei kannata välttämättä toteuttaa, koska itse en ole kummallakaan Pirkan osallistumiskerralla oikein onnistunut valmisteluissani ts. väsy on juoksussa tullut.

Tarkoitukseni olisi ainakin muuttaa omaa harjoittelua maastomaisemmaksi sisällyttäen lenkkeihin ylä- ja alamäkijuoksua. Pari pitkää n. 20 km pitäisi pistellä, jossa olisi mahdollisimman epätasaista polkua pohjana. Muutaman kerran Pirkan juosseena olen kohdannut väsymyksen Suolijärven mäissä ja silloin on ollut pakko kävellä, kun jalat ovat krampanneet. Tänä vuonna olisi tarkoitus tehdä ehjä hölkkä ja nauttia koko matkasta. Katsotaan kuinka harjoitus maittaa, nythän on toki vuoden parhaat harjoituskelit.

Muokattu
typo

Hienoon tapahtumaan olet menossa :)

Itsekkin olen siellä pari kertaa kisan juossut ja kisaan ihastunut.

Varmasti tuo mäkisempi maasto on nyt se oikea keino valmistautua kisaan. Nuo Suolijärven kuuluisat mäet tulevat kaikille samanlaisina vastaan eli nöyränä niitä valloittamaan ;)

Ratamestari(t) ovat kehitelleet tämän Suomen parhaan maastokisan kaikille nautittavaksi .... eli naatiskele :)

Kiitos, kiva, kun vastasitte ja rohkaisitte!

Suolijärvi on mulle tuttu lenkkimaastona, mutta lähinnä olen juossut siellä 10 kilsan lenkkiä mukavuustasolla...

Nyt olen ottanut vähän mäkivetoja ja yritän saada pitkää lenkkiä. Eilen juoksin matalalla sykkeellä 1h50 minsaa.

täytyy mennä testaan Suolijärven maastoa vielä pidemmän lenkin merkeissä.

Lokakuussa sää voi olla miellyttävän kostea ja muutenkin arvostan tuollaista luonnossa liikkumista enemmän kuin asfaltin tallaamista.

Eiköhän sieltä hengissä selvitä.

Tsemppiä vastaajille ja kaikille muillekin juoksuun osallistuville :-)

• 4 weeks later...

Suosittelen suht tavallista maraton harjoittelua. Peruslenkit voi tehdä maastossa, mutta kaikki palauttava helpossa.

Jos takana on jo useita pitkiksiä, voi kokeilla pitkäälenkkiä myös hieman vaativammassa maastossa. Ei kuitenkaan säännöllisesti.

Jos vasta nyt alkaa toteuttamaan pitkiä, niin syytä pysyä helpommassa maastossa/ kestopäällysteellä.

Ikuinen probleema Pirkassa on aloitus !

Alku on nousevaa profiilia ja siksi olisi syytä ottaa se maltilla, mutta toisaalta ekan kolmen kilsan jälkeen alkaa polkuosuudet, tosin suht leveänä baanana siittä sitten kaventuen, niin tässä vaiheessa rauhallinen aloitus harmittaa, kun tekisi mieli päästellä kovempaa mutta muu lössi ympärillä matelee :mad14:

Ohitellessa tulee sitten tuhlattua paukkuja joille on käyttöä siellä Hervannan ulkoilureiteillä.

Tällä kertaa Pirkka saa toimittaa huolletun pitkiksen virkaa, jos sitten ens vuonna hyökkäis tosissaan...

Reittihän on syksyllä tosi hieno juosta, kunhan varoo paikoittaista liukkautta.