Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Harjoittelu keskimatkoille


Maileri
 Share

Recommended Posts

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mä en tiedä vastausta, mutta avaan keskustelua osaltani. Tiedän ainakin suurinpiirtein kuinka meinaan itse harjoitella ensi kaudella matkoille 1500-3000. Lähestyn matkoja "old skool"-henkisesti volyymin kautta, eli paljon kilsoja peruskuntokaudella. Sitten keväällä ja kesällä terävää treeniä ja kisoja.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia JH :-).

Ettei vaan jää epäselväksi, meinaan tehdä ihan samanlaisen PK-kauden kuin jos harjoittelisin maratonille tai vaikka ultralle. Näkeekö joku tässä jotakin ongelmaa?

Lihaskunto ja nopeus eivät ainakaan parane. Tuo ei välttämättä ole ongelma, jos nuo ominaisuudet kunnossa, mutta PK kausi olisi oiva hetki parantaa voima/nopeus ominaisuuksia jos siellä suunnalla on ongelmia.

Link to comment
Share on other sites

Ok, alan siis aluksi käymään lenkillä.

Alkuun rauhallinen juoksu-kävely-yhdistelmä voisi olla järkevä vaihtoehto, niin ei pääse ylirasitus salakavalasti iskemään.

Jos tuntuu, että todella innostut juoksuharrastuksesta, voisi olla hyvä idea investoida sykemittariin ja kuntotesteihin, jotta voit varmistua tekeväsi peruskestävyysharjoitteet riittävän kevyesti. Moni lenkkeilyä aloittava juoksee kevyet lenkit kuntoonsa nähden liian kovaa. Joka tapauksessa paljon tsemppiä lenkkeilyyn ja tervetuloa mukavan harrastuksen pariin.

Link to comment
Share on other sites

Lihaskunto ja nopeus eivät ainakaan parane. Tuo ei välttämättä ole ongelma, jos nuo ominaisuudet kunnossa, mutta PK kausi olisi oiva hetki parantaa voima/nopeus ominaisuuksia jos siellä suunnalla on ongelmia.

Joo mutta noi on itsestäänselviä tukiharjoitteita, toki ne on mukana. Mutta siis meinaan kokeilla ihan kunnon määräpainotteista lähestymistä keskimatkoille.

Link to comment
Share on other sites

Pikku huomautus... Kyseinen veijari ei treenannut määräpainotteisesti. Olen lueskelut tuon veijarin isukin tekemää hassua juoksukirjaa, jossa hitusen selostetaan harjoittelun perusperiaatteita. On muuten hyvä tuo YouTuben dokumenttikin.

Sebastianin treeni oli varsin monipuolista. Esimerkiksi omat Vuosaaren huipun hölmöimmätkään kelkankiskomiset kiipeilyvarusteissa eivät jää yhtään jälkeen Sebastianin sunnuntaiaamujen kaveri reppuselkään ja mäkeä ylös treeneistä. Tulostasossa on toki vielä pieni ero :-).

Ja punttiakin iskän mukaan nostettiin ihan reilusti ja isoillakin painoilla. Tiedä vaikka olisi venytellytkin! Varo Puujalka ettet vaan hairahdu monipuolisen häröilytreenin pariin.

Määräpainotteisesti keskimatkoille tuleminen on kyllä aika jännä lähestymistapa. Ideana on kaiketi kehittää sellainen vuoden kestävä tuhnaus, joka päättyy helposti suutariksi.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Pikku huomautus... Kyseinen veijari ei treenannut määräpainotteisesti.

Joo niin mä kuvittelinkin. Otin vaan tuon ihan kevennyksenä tähän ketjuun.

Ja punttiakin iskän mukaan nostettiin ihan reilusti ja isoillakin painoilla. Tiedä vaikka olisi venytellytkin! Varo Puujalka ettet vaan hairahdu monipuolisen häröilytreenin pariin.

No tuskin nyt sentään venytellyt.. Ei ole pelkoa häröilytreenistä. old-skool kausijaottelu määrää!

Määräpainotteisesti keskimatkoille tuleminen on kyllä aika jännä lähestymistapa. Ideana on kaiketi kehittää sellainen vuoden kestävä tuhnaus, joka päättyy helposti suutariksi.

On siitä semmoinen etu että ainahan sitä voi sitten vetäistä vaikka maratonin jos ei keskimatkat liikahda kauden lopussa :-).

Link to comment
Share on other sites

Lihaskunto ja nopeus eivät ainakaan parane. Tuo ei välttämättä ole ongelma, jos nuo ominaisuudet kunnossa, mutta PK kausi olisi oiva hetki parantaa voima/nopeus ominaisuuksia jos siellä suunnalla on ongelmia.

Mikä on riittävä voimataso? (Menee aiheen ohi, mutta Mailerillakin taitaa olla ongelmana nopeuden puute? Vai? Nopeuskestävyyden? Määrän? Hä?)

Jos kyseessä on puhtaasti räjähtävä voima, vaikkapa vauhditon pituushyppy tai vaikkapa torjuntakorkeus lentiksessä, niin silloinhan meillä vanhoilla miehillä ihan raa'an voiman heikkous estää kehittymisen lajinomaisen treenin avulla.

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=44801

Eli, jos ei mee 2x omapaino kyykyssä ja mave hyvässä suhteessa tuohon niin sitten on voimaniilojen mielestä turha hyppelehtiä. Eli, siis kannattaa unohtaa plyometriset treenit, pikavoimat sun muut.

Päteekö tuo sama nopeusharjoittelun tehoon juoksussa?

Jos nyt teen balttiarallaa pari kuukautta ihan perinteistä ison volyymin perusharjoittelua 3 kertaa viikkoon raskailla painoilla vaikkapa liikkeillä:

5x5

yhden jalan kyykky lisäpainoilla

sjmv / kulmasoutu

mave

+ käyn lenkillä

Niin tehoaako tuon jälkeen nopeusharjoittelu paremmin kuin ennen? Mikä tuon raa'an voiman merkitys on nopeuteen? Ja voiko noin haetulla vauhdilla parantaa tuloksiaan keskimatkoilla?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Mailerin ongelmana on todennäköisesti, että kukaan ei tiedä mikä se ongelma on. Ainut järkevä selitys mitä olen keksinyt on että Maileri on päässyt noin 11 kuukauden kestoiseen ylikuntotilaan johtuen liian jännästä vedonlyönnistä ja kovista kauden tavoitteista. Onneksi on vielä kuukausi aikaa muuttaa kaikki uuteen uskoon. Sen muutoksen tekeminen on vaan liian radikaali tempaus eikä siksi järkevää enään tässä vaiheessa.

Ton vomaniilokommentin olen muuten bongannut itsekin jostain. Sanoma oli että loikkatreeni on riskialtista jos perusvoimatasot eivät ole kunnossa. Itse tein voimaa kun ajattelin sen parantavan treenikestävyyttä ja vähentävän vamma-alttiutta tälläisella veteraani ikäisellä. Samoiten ajattelin, että se loisi hyvän pohjan nopeustreenille, koska hallikaudella nopeustreeni veti vaan jumiin kun loppui ihan selkeesti vaan voima /voimakestävyys kesken treenien.

Puujalka mä olen tosiaan elämäni maratonkunnossa.... Ei helv...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy