Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Energiangeelien määrä maratonilla


rämsöö
 Share

Recommended Posts

Olen ensikertalainen ja mietin, että jos aikoo yrittää ottaa varman päälle ettei energiat loppuis niin voiko geelejä syödä liikaa matkan aikana ja mitähän haittaa voi olla? Vai kannattaako vain ottaa muutamia mukaan?

Mites tankkaus maraton päivänä. Aamusella hyvä aamupala, mut reissuun lähdetään jo kotoa klo 10.00 ja kisa vasta 15.00, joten jotain varmaan tarttis vielä syödä ennen lähtöä...?

Link to comment
Share on other sites

Olen ensikertalainen ja mietin, että jos aikoo yrittää ottaa varman päälle ettei energiat loppuis niin voiko geelejä syödä liikaa matkan aikana ja mitähän haittaa voi olla? Vai kannattaako vain ottaa muutamia mukaan?

Mites tankkaus maraton päivänä. Aamusella hyvä aamupala, mut reissuun lähdetään jo kotoa klo 10.00 ja kisa vasta 15.00, joten jotain varmaan tarttis vielä syödä ennen lähtöä...?

Kohdasta "Haku" ja antamalla nuo avaisanat

Geelit

Aamupala

Vastaus tuohon viimeiseen kysymykseesi:

söisin toisen aamupalan juuri ennen lähtöä. Sitten oman tunteen mukaan, banaani/geeli tunti myöhemmin.

Link to comment
Share on other sites

Ite huomannu hyväksi että, 1 geeli 10km ja sen jälkeen 20, 35km ja suht runsaan veden kanssa. Tuossakin viimene geeli menee väkisin ja yökkien alas.

Aamupala normaalia isompi, ja ite olen vetäny pitkin päivää mustikkakiisseliä/ banaania ja suolasta wissyä.

Mutta itselläni ei ole kokemusta kuin 2 valmistumisesta, eli kokeilut jatkuu

Link to comment
Share on other sites

Tätä olen ihmetellyt: miksi ottaa geeliä ja paljon vettä sensijaan että ottaisi paljon urheilujuomaa? Eikö hiilaria tule kuitenkin saman verran? Eikö siis geelien sijaan voisi vetää koko ajan vähän vahvempaa urheilujuomaa samaan tulokseen päästäkseen?

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Tätä olen ihmetellyt: miksi ottaa geeliä ja paljon vettä sensijaan että ottaisi paljon urheilujuomaa? Eikö hiilaria tule kuitenkin saman verran? Eikö siis geelien sijaan voisi vetää koko ajan vähän vahvempaa urheilujuomaa samaan tulokseen päästäkseen?

Mitäs ihmettelyä tuossa on? Toiselle sopii geelien käyttö paremmin kuin urheilujuoma, ja toiselle päinvastoin. Osa meistä pystyy imuroimaan melkein mitä vaan juostessaan ja toisten pitää olla kovinkin tarkkana jos aikoo välttyä ongelmilta. Urheilujuomassa tulee neste samalla, geelien kanssa se pitää nauttia lisäksi. - Samaa suorituksenaikaista hiilarimäärää haetaan hiukan eri muodossa. Syynä voivat tähän olla esim. vatsaongelmat tai koettu käytännöllisyys / epäkäytännöllisyys.

Link to comment
Share on other sites

Tätä olen ihmetellyt: miksi ottaa geeliä ja paljon vettä sensijaan että ottaisi paljon urheilujuomaa? Eikö hiilaria tule kuitenkin saman verran? Eikö siis geelien sijaan voisi vetää koko ajan vähän vahvempaa urheilujuomaa samaan tulokseen päästäkseen?

Uusimmassa Juoksija-lehdessä siteerattiin muistaakseni amerikkalaista tutkimusta, jossa oli vertailtu eri hiilihydraattilähteitä ja tultu aivan samaan tulokseen: on aivan sama ottaako hiilihydraatin nesteenä, geelinä tai patukkana. Eri ihmisille nyt vain sattuvat maistumaan erilaiset tuotteet.

Henk.koht. en halua sählätä geelien kanssa, vaan käytän mieluummin nestemäisiä hh-lähteitä ja pidemmissä tapahtumissa patukoita lisänä. Ja tuleehan se omatekoinen urheilujuoma + Lidlin müslipatukat kaiken lisäksi paljon halvemmaksi kuin geelit.

Link to comment
Share on other sites

Niinpä - maratonjärjestäjien urheilujuoma on yleensä varmuudenvuoksi(ko?) aika laimeaa joten siitä ei yleensä saa riittävästi energiaa koko matkalle. Eikö kuitenkin kannattaisi huuhtoa geelit alas urheilujuomalla jos haluaa maksimoida nautitun hiilarin määrää matkanvarrella? Eikös hiilarin määrän suhteen ole niin että: geeli + paljon vettä = paljon urheilujuomaa?

Itse olen tähän saakka yrittänyt tulla toimeen järjestäjien tarjoamilla urheilujuomilla, mutta saatikka joskus pääsen taas maratonkuntoon aion kuljetuttaa juomapisteille omat oleellisesti järjestäjien juomia jäykemmät liemet.

Kokeilin heinäkuun lopulla jäykkää isotonicia 160 km 5h35min maantiepyörälenkillä. Sekoitussuhteella 2 osaa tiivistettä + 5 osaa vettä normisuhteen ollessa: 1+9. Hyvin imeytyi eikä heikottanut olenkaan koko matkalla. Juoskussa tilanne on sikäli toinenkuin pyöräilyssä, että jos neste ei satu imeytymään se hölskyy mahassa ilkeästi.

Noita juomia ja geelejä kannattaa varmankin kokeilla jo harjoitellessa, että tietää mikä itselle sopii.

Link to comment
Share on other sites

...Eikö kuitenkin kannattaisi huuhtoa geelit alas urheilujuomalla jos haluaa maksimoida nautitun hiilarin määrää matkanvarrella? Eikös hiilarin määrän suhteen ole niin että: geeli + paljon vettä = paljon urheilujuomaa?

Yleensä tarkoitus ei ole "maksimoida" nautitun hiilarin määrää (koska liika hiilarien nauttiminen voipi aiheuttaa ongelmia imeytymiselle), vaan pyrkiä johonkin sopivana pidettyyn määrään, esim. konsensussuositus 60g/h. Jos ja kun ei voi olla varma mikä on tarjottavan urheilujuoman vahvuus, tai jos on vaikeaa arvioida montako desiä tulee urheilujuomaa tunnissa juotua, on huomattavan yksinkertaista nauttia geelejä niin että saa halutun määrän hiilareita ja sitten vaan vettä päälle. Ja kyllä: vesi + geelit = urheilujuoma = samat rojut eri paketissa, kuten tuossa edellä yritettiin jo todetakin.

...Noita juomia ja geelejä kannattaa varmankin kokeilla jo harjoitellessa, että tietää mikä itselle sopii.

Tätä lähes itsestäänselvää hyvää neuvoa on toistettu varmaan niin kauan kun netistä on juoksupalstoja löytynyt ja takuulla jo kauan ennen nettiaikaakin...

Link to comment
Share on other sites

Niinpä - maratonjärjestäjien urheilujuoma on yleensä varmuudenvuoksi(ko?) aika laimeaa joten siitä ei yleensä saa riittävästi energiaa koko matkalle. Eikö kuitenkin kannattaisi huuhtoa geelit alas urheilujuomalla jos haluaa maksimoida nautitun hiilarin määrää matkanvarrella?

Näin minä teen ja ainoa syy, miksi olen kantanut geelejä mukana, on nimenomaan järjestäjien tarjoamat liian laihat juomasekoitukset. Tieteellisen tarkaksi en ole juoma-/energiahuoltoani laskenut, mutta totesin, että parempaan suhteeseen pääsen nauttimalla sopivan urheilujuomamäärän lisäksi hieman ylimääräistä hiilihydraattia muutaman geelin muodossa.

Itse olen tähän saakka yrittänyt tulla toimeen järjestäjien tarjoamilla urheilujuomilla, mutta saatikka joskus pääsen taas maratonkuntoon aion kuljetuttaa juomapisteille omat oleellisesti järjestäjien juomia jäykemmät liemet.

Tämä on tietysti toimiva ja luultavasti myös parempi vaihtoehto, mutta pienempi vaiva on ollut kantaa muutama geelipussi mukana, joten laiskana olen valinnut sen tien.

Link to comment
Share on other sites

Squeezyltä on tullut nyt myös energiahedelmäkaramellejä, mitkä voisivat olla ihan hyvä vaihtoehto geeleille tai urkkajuomalle.

Hmm, olen näitä kokeillut ilmaisnäytteiden muodossa, en tykännyt... häipyy niin hitaasti suusta ja juuttuu hampaisiin ja lisäksi on vaarana vetää väärään kurkkuun... mulla ainakin haittaa hengittämistä suun kautta, jollain toisella ehkä ei.

Maralla kuljetan 4-5 kpl geeliä mukana jos ei omia juomia pysty järjestämään kohtuu vaivalla reitille. Jos mennään nesteellä niin seos tehdään maltosta+urheilujuomasta.

Tämä jälkimmäinen seos uppoaa nykyään paremmin kuin ällömakee geeliräkä.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, olen näitä kokeillut ilmaisnäytteiden muodossa, en tykännyt... häipyy niin hitaasti suusta ja juuttuu hampaisiin ja lisäksi on vaarana vetää väärään kurkkuun... mulla ainakin haittaa hengittämistä suun kautta, jollain toisella ehkä ei.

Tämä jälkimmäinen seos uppoaa nykyään paremmin kuin ällömakee geeliräkä.

Näin ne makutottumukset eroavat. Itse innostuin niin squeezyn hedelmäkarkeista että söin saman tien koko pussin ja ostin viisi lisää. Maralla luultavasti kuljetan mukana kuitenkin Gatorade-pulloa ja paria geeliä varmuuden vuoksi. Karkkeja voi napostella sitten vaikka juoksun jälkeen.:114:

Link to comment
Share on other sites

Tahtini on mara viikossa ja jokaisella 3-5 dexal 30g geelipussia.

5 pussia mukana, joista nautin tarpeen mukaan 3-5. Ekan otan 15-21km kohdalla jne. tarpeen mukaan. Nautin ne järjestäjän tarjoaman urheilujuoman kera (toisinaan vedellä laimentaen). Geeli on minulle erityisen hyvä silloin kun on nälkä. Se vie nälän tunteen, jota minulla juoma yksin ei tee. Lisäksi(?) on henkinen puoli - uskon geeleihin enemmän kuin pelkkään juomaan.

Link to comment
Share on other sites

Mitens muuten geelien/malton vanheneminen? Olen syönyt hyvällä menestyksellä pari-kolme vuotta yli-ikäistä dexalin geeliä, mutta noin 6-7 vuotta yli-ikäisen maltosäkin nauttiminen arveluttaa. Pitäisi kait koettaa pientä määrää ensiksi, ellei joku tiedä malton happanevan kaapissa?

Muutenkin makutottumukseni ovat oudot, koska mun mielestä geelit on kaikki hyvän makuisia:)

t tommi

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy