Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Viimeinen voitelu: maastokisa vai pitkis?

met
 Share

Recommended Posts

Olen menossa Espoon Rantamaratonille 21.9. Huomasin just, että eCross olisi 7.9. eli tasan kahta viikkoa ennen, jolloin on treeniohjelmani mukaan aika juosta viimeinen pitkä lenkki.

Mitäs sanotte, kumpi palvelee paremmin pääkoitosta, se pitkä rauhallinen (22-24 km) vai vähän lyhempi (18 km) ja kiukkuisampi rypistys maastossa? Maratontreeniä takana vuosi, tavoitteena 4h alitus, edelliset kisakokemukset varhaisteini-iässä.

Muokattu

Varmaan aika henkilökohtaista, mutta itse kävisin vetämässä eCrossin ja juoksisin pitkän lenkin kolme viikkoa ennen maratonia. Vähän varmaan riippuu palautumiskyvystä, mutta vaikka vetäisi eCrossin täysillä, niin kahdessa viikossa pitäisi kyllä ehtiä aika hyvin palautumaan. Rantamaratonin reitti on kaiken lisäksi melko hidas ja siellä ehkä tarvitsee olla vähän enemmän voimaa kuin normaalilla tasaisella asvalttimaratonilla.

Palaudun normaalitreeneistä melko nopeasti mutta viime viikolla haukkasin vähän liian suuren kakun, kun päätin ex tempore vetäistä 4 pvän pyörävaelluksen. Reissu meni sinänsä hyvin, 260 km PK-sykkeillä. Ainoastaan viimeisenä päivänä olin aika väsynyt. Nyt vaan 7 päivää reissun jälkeen, on palautuminen edelleen kesken.

Tuo maastokisahan ei ole kovin pitkäkestoinen, joten ei varmaan jää takkiin ihan samalla tavalla. Taidanpa mennä koittamaan. Tuleepahan rikottua sitäkin erästä sääntöä olla muuttelematta treeniä viime hetkellä ennen maratonia.

Tuleepahan rikottua sitäkin erästä sääntöä olla muuttelematta treeniä viime hetkellä ennen maratonia.

Ei eCrossin minusta kuitenkaan ihan kamalasti maastojuoksua ole.

Mun näkemykseen voi tietysti vähän vaikuttaa suunnistus tausta.

Mutta silti ecrossissa valta osa matkaa on kivituhkaa tai

polkua. taisi olla pari kilometriä kapeeta polkua jossa oli pikku

juurakoita. No mäkeä on tietty vähän enempi kuin

perus 1/2 maraton kisoissa, Minusta suurin ero mäissä

ei niinkään alustassa.

Itse juoksin viime vuonna ecrossin ja pääkaupunki jouksun (1/2 mara)

kahden viikon väleinen. Onnistuu mutta jos sulla kauden päätavoite

on koko mara niin en vetäisi itseäni ecrossissa ihan piippuun

ottaen huomioon palautumiset ja maraan valmistautumiset.

• 1 month later...

Valitsin yo. hyvien suositusten perusteella maastokisan ja eCrossin 17.5 km lenkki tuli vedettyä eilen. Kannatti osallistua, hyvin järjestetty tapahtuma ja "kilpaura" tuli korkattua. Kun puitteet oli kerran kohillaan, ihan ohjelman mukaista PK-lenkkiä siellä ei malttanut tehdä. Eli 80-90 % tehoilla mentiin ja ajaksi tuli 1:25:47. Tavoitteeksi olin pähkäillyt 1:30:00, jonka alittamisen tiesin onnistuvan jo ennen puolimatkaa, joten voi sanoa että hyvin sujui.

Nyt tuli mieleen, että saiskohan tuosta huvista johdettua Espoon Rantamaratonille (ERM) tarkempaa tavoitetta kuin alle 4 h. Running times predictoreista ei löydy eCrossia, joten pitää turvautua seuraanvanlaiseen (vaaralliseen) spekulointiin: vanhoissa eCross-keskusteluissa joku kertoi oman juoksunsa km-ajan olleen 10-20 s. hitaampi kuin 1/2-maratonilla, josta päättelin että oma puolimaratonin vauhtini olisi 04:45 min/km (otin maastohyvityksen varovaisemmasta päästä, koska myös ERM on mäkinen ja hitaalla alustalla) ja puolimaratonin tulos siten: 1:45:20. Puolikkaan ajan kun heittää McMillanin predictoriin, saadaan maratonin ajalle ennuste 3:42:09 (05:16 min/km). Pisin lenkkini on 31 km 05:35 min/km keskivauhdilla.

Kommentteja, kuulostaako realistiselta?

Ei saa olla liian helppo, ja esim. 0.9 selviämistodennäköisyys on ihan hyväksyttävä. Sen takia näitä pähkäilen.

Running For Fitnessin calculaattori antaa ennusteet useammasta kaavasta.

http://www.runningforfitness.org/calc/rpother.php

eCrossin tulokselleni napsahtaa seuraavat estimaatit (viimeinen on avg. excl. tokavika)

Marathon 03:40:19 03:37:20 03:38:03 03:39:59 03:54:06 03:38:55

Eli 03:40:00 lienee ihan sopiva tavoite.