Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Gallup: Mikä on koulutodistuksessa liikuntanumerosi?

Fanny Maria
 Share

Recommended Posts

Huomenta seppolaiset …

Eilen uutisoitiin koulujen liikuntakasvatuksen vähentyneen maailmanlaajuisesti. (Muistelin entisestä liikunnanopettajastani, lähes neljänkymmenen vuoden takaa – mukava täti.)

Tuli mieleeni kysymys:

Korreloiko kouluarvosana liikuntaharrastukseen? Vaikuttaisiko lapsuuden /nuoruuden kouluarvosanalla olevan riippuvuussuhdetta aikuisuuden liikunta aktiivisuuteen?

Mikä numero sinulla on koulutodistuksessa liikunnasta?

icon7.gif Meillä liikuntakasvatuksen arvosana annettiin erikseen voimistelusta ja urheilusta.

Voimistelu 9

Urheilu 10

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Itse väittisin että sillä ei ole mitää tekemistä. Olen saanut koululiikkunnasta noin 7-8 arvosanoja koko lapsuuden ajan. Väittäisin että olen nyt paremmassa kunnossa kuin koskaan. Harrastin tosin kouluaikana tanssimista joka ei tuntunut olevan hirveän arvostettavaa liikuntaopettajien mielestä. Toisin kuin futiksenpelaajat joilla oli aina 10.

-joonas

Eipä tuolla oikeesti mitään tekemistä ole liikunta-aktiivisuuteen. Eri kouluissa annetaan niin eri perusteilla noita numeroita. Joissain aktiivisuuden perusteella, joissain taitojen ja joissain ihan vaan pelkästään naamakertoimen perusteella. Olipa meidän luokalla kerran yksi futaaja joka oli saanut vaan kasin, mutta kun vanhemmat soitti kouluun ja valitti niin se nousikin kymppiin :smiley:

Omat liikkanumerot on ollut aina jotain kasia tai ysiä, paitsi ala-asteella se oli ihan joka kerta seiska(liikaa telinevoimistelua!).

Joo, samaa mieltä, että on mitä ihmeellisimmistä asioista kiinni, millä perusteella missäkin koulussa ja kukakin opettaja numeroita jakeli. Toisiin teki vaikutuksen vain jos oli jonkun urheiluseuran (ja oikeaksi urheiluksi katsottiin uinti, yleisurheilu ja pesäpallo - koulun rehtori muuten oli uimaseuran pj) aktiivijäsen ja toisiin se, että yritti reippaasti. Yksi seikka on muuten sekin, että millainen se muu ryhmä sattui olemaan ja miten sattuu makumieltymykset kohtaamaan - helppo mun oli loistaa jossain lukion liikunnantunneilla, kun muu ryhmä oli korkeintaan keskinkertainen. Niin olin kyllä minäkin, mutta sujuva rintauinti ja se että kävin koulun rasteilla vapaa-ajalla (syystä että suunnistus on ihan mukavaa silloin, kun ei ole paria mukana sähläämässä, kyllä omassa sähläyksessä on tarpeeksi) tekivät musta opettajan lempilapsen. Opettaja itse oli oikea elämäntapasuunnistaja ja ihan mielissään jo että kävi hakemassa sen kartan. Samalla yrittelijäisyydellä tuli peruskoulussa seiskaa-kasia, lukiossa erittäin vahva ysi.

lisäys: kuulun niihin, jotka aikuisena liikkuvat peruskoulun liikunnanopetuksesta huolimatta. Se oli kyllä tehokas tekemään mistä tahansa lajista vastenmielisen. Esim. lentopallon huomasin kivaksi lajiksi vasta viime kesänä, 26-vuotiaana, kun tuli pelattua kaveriporukalla.

Muokattu
lisäys

Mäkin oon sitä mieltä, että liikunnanopettajat arpoo numeroita todistuksiin mitä ihmeellisempien asioiden perusteella. Liikunta oli ehkä kaikista epäoikeudenmukaisimmin arvosteltu oppiaine. Esmes yläasteella meidän ope oli hulluna lätkään ja sählyyn ja niissä vähänkään pärjänneet sai parhaat numerot. Kesävyyslajeja oli liikuntatunneilla tosi harvoin (ehkä kerran talvessa hiihtoa mutta senkin sai halutessaan korvata "kävelylenkillä" joka näillä sählynpelaajilla yms suhareilla suuntautui aina lähikaupan karkkihyllylle). Oman kokemuksen perusteella sanoisin, että koululiikuntanumerolla ei ole mitään tekemistä liikuntalahjakkuuden tai -harrastuneisuuden kanssa. Oma liikuntanumero oli yleensä 8 mutta joskus vaan 7 eli se oli yläasteella aina huonoin numero todistuksessa.

lisäys: kuulun niihin, jotka aikuisena liikkuvat peruskoulun liikunnanopetuksesta huolimatta. Se oli kyllä tehokas tekemään mistä tahansa lajista vastenmielisen. Esim. lentopallon huomasin kivaksi lajiksi vasta viime kesänä, 26-vuotiaana, kun tuli pelattua kaveriporukalla.

Kyllä, urheilu on kivaa koululiikunnasta (ja intin läpi käymisestä) huolimatta.

"Numero tulee numeron luokse". Jotkut sai urheilustakin kympin kun kaikki lukuaineetkin oli. Urheilijatyypit sai kanssa suoraan kympin, vaikkei välttämättä loistanu sen ihmeellisemmin itse tunneilla. No onneks kuitenkin myös vitosia jaeltiin, jos jäi 2000 testikin vaan vajaaseen tonniin.

Mulla oli aina 8. Nous lukiossa 9:iin kun osallistuin vähän sählyyn ja tein pari yläpörsää. Ihanaa, voitettuja nuokin tunnit. Terkkuja vaan Sepolle, meidän liikunnan maikalle. :039:

Pääsääntöisesti seiska ja joskus saattoi kasikin lipsahtaa.

Olen vissiin ollut onnekas kun kaikki liikunnanopettajani ovat olleet suht oikeudenmukaisia numeroita jakaessaan. Omat seiskat ja kasit on ollut varmasti ansioni mukaan, eli varsin keskiverto olin - niinkuin muissakin aineissa kun tokari oli täys lähes yksinomaan noita numeroita.

Rookie