Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
Lilla

Eikö kukaan juokse vain juoksemisen ilosta?

Recommended Posts

Massatapahtumat yms. tavoitteet on tosiaan hyviä motivaattoreita.. kunhan ei innostu liikaa, josta seuraava esimerkki.

Ilmoittauduin kolmisen vuotta sitten hyvissä ajoin keväiselle puolimaratoonille saadakseni hieman lisämotivaatiota kuntoiluun. Kunnollista aerobista harjoittelua olin tehnyt viimeksi kymmenisen vuotta sitten (tosin silloin hyvinkin aktiivisesti).. joka tapauksessa pohjat aika huonot. Talvella tuli juostua ja hiihdettyä pakkomielteisesti kaikilla keleillä ja kisan lähestyessä homma lähti kokonaan lapasesta. Koko kevät 5 kovaa lenkkiä ja 3 punttireeniä viikossa ja päälle päivittäiset kävelylenkit koiran kanssa. Se nyt vaan oli sille kuntopohjalle vähän liikaan ja seurauksena loppukeväällä 1,5 kk kestoflunssa ja jatkuvaa kuumeilua. Kisat jäi kisaamatta ja äijä oli kuin maansa myynyt, koska harjoittelut meni "hukkaan" :)

No eihän se harjoittelu tietenkään hukkaan mennyt.. lähtökiihdytyksen jälkeen juoksu on maittanut ilman tavoitteitakin muun kuntoilun ohessa.

Itse en saa hirveästi gigsejä juoksemisesta. Mielummin pelaisin jotain pallopeliä kavereiden kanssa. En saa omasta päälajistanikaan, eli thai nyrkkeilystä niin hyviä fiiliksiä kuin esim. sählytreeneistä tai koriksesta jota pelasin about 15v.

Perusteluni asialle on se, että thai-treenit ovat tapporaskaita, ja juokseminenkin YLEENSÄ on tuskaa, hikeä ja kyyneleitä. Eihän sitä noissa lajeissa kehity vain rullailemalla, samalla tasolla korkeintaan pysyy.

Mut pallopeleissä sä voit ottaa välillä rennommin, ja antaa ketjukavereiden juosta. Peli tyylikin monelta tuntuu olevan aika kyttäyspainotteista. Mä tykkään juosta kentälläkin paljon ja kovilla sykkeillä, mut palautumisaikoja tulee PAAAAlJON enemmän kuin esim. 1h juoksulenkillä... Siellä mä en voi välillä vaan alkaa käveleen ku tuntuupa nyt pahalta.. Eli mikä ei ole kivaa on tehokasta..

Nyt kun on taas uusi järisyttävä kokemus juoksun tai tällä kertaa suunnistuksen maailmasta takana niin kyllä olen entistä vakuuttuneempi siitä, että en voisi koskaan nauttia tästä liikkumisen ilosta jos EI saisi kisailla jossain kisassa, vaikkakin vain omaa itseään ja kestävyyttään ja omaa psyykettään vastaan!

Eli en edelleenkään juokse juoksemisen ilosta enkä myöskään siks että pysyisin tietyn painoisena tai terveenä tms. Koska ei todellakaan ole TERVETTÄ virua metsässä 20 tuntia vesisateessa märkänä ja kylmissään - sille ajatukselle tulikin naureskeltua pimeässä metsässä monta kertaa.

Mutta kisatilanteessa tuo on vaan mahdollista - ylittää itsensä vain sen takia, että kello käy!

Minulla juoksemisen lähes ainoa peruste on ilo. Kun maraennätys on 15 vuoden takaa, ei ennätyksen parantaminen taida enää onnistua. Olen sijoituksissa myös ikäluokassani jälkimmäisellä puoliskolla, eikä nousu paljonkaan ylemmäs ole mahdollista. On aika vaikea saada kilpailuviettiä heräämään, joten osallistumiset kilvan juoksuun ovat loppumassa.

Mutta mitäpä siitä kun juoksu on kivaa! Nautin juoksemisesta kelissä kuin kelissä paitsi kuumassa auringonpaisteessa juoksu ei maita.

Juoksun ja suihkun jälkeen olo on hieno ja mielialakin on piristynyt.

Lopetan juoksun kun se ei tunnu mukavalta: sellaista ei näytä olevan näköpiirissä.

Minä tietysti myös juoksen juoksemisen ilosta. Lenkkeillyt reilut kolme vuotta sellaisia alle 10 km lenkkejä. Nyt viidettä viikkkoa tupakoimatta, joten haasteet senkun kasvavat. Aivan uudet tavoitteet sain tämän tupakan lopettamisen myötä. Tavoite siis käydä lenkillä kolme kertaa viikossa, kehittää hapenottokykyä, haistella metsän tuoksuja, jne.

En ole osallistunut juoksutapahtumiin vielä.

Juoksen juoksemisen ilosta. Juoksemisen iloksi lukeutuu myös tarve päästä ulos, tarve olla yksin, tarve rauhoittaa pääkoppaansa, tarve päästä pieneen endorfiinihumalaan. Juoksemisen iloon lasken myös sen, että olen juoksemisen jälkeen iloinen, vaikken olisikaan iloinen juoksemaan lähtiessäni.

Niin, alkuun juoksin vain kuntouttaakseni selkääni. Sitten juoksukärpänen purasi ja aloin juoksemaan jo ihan juoksemisen ilosta. No, nyt sitten tuli selän kanssa takapakkia, viikkoon ei ole voinut tehdä oikein muuta kuin maata mahallaan isojen tyynyjen päällä. Juoksemaan ei uskalla lähetä (säälikää!).

Ihan sama, miksi juokset. Ole iloinen kun voit juosta!

Allekirjoittaneen ei ainakaan tulis lähdettyä ilman juoksemisen iloa. Siitä se lähtee tämä maraton-hommakin. Kun vaan pitää päästä lenkille ja juosta ja juosta kun se on niin kivaa. Ei tulis mara-harjoittelusta mitään mulla jos ei se lähtis siitä että haluaa lenkille. Siitähän se ilo sitten vasta lisääntyy kun saa konkreettisen "todisteen" onnistumisesta ja omasta kunnostaan maaliinpääsyn muodossa!

Tuurijuoksijana (tai siis -hölkkääjänä) voin sanoa tekeväni sitä ihan vaan koska HALUAN. Lenkin jälkeen on hillittömän upea olo ja jo seuraavana päivänä alkaa mielen perukoille hiipiä hinku päästä uudestaan lenkille. Sitten jos lenkille ei pääsekään, tulee pettymys ja uusi toive nousee seuraavaa päivää ajatellen. Jos lenkille ei sittenkään pääse, alkaa lenkkihimo hiipua, muutoin innostus pysyy yllä ja oikeastaan kasvaakin taas hiukan.

Lenkkeily siis ruokkii lenkkihimoa.

Nyt olen jopa saanut lenkkikaverin ja se jos mikä nostaa lenkki-innostusta ihan uudelle tasolle kun itse lenkitkin menevät hujauksessa. Entiset pitkät lenkit on nyttemmin niitä lyhyitä :)

Kukin tyylillään,

Minä taas "inhosin" lenkkeilyä, ennekuin keksin, että haluan juosta maratonin. Ja innostus vain kasvoi, kun sain ekat "oikeat" lenkkarit jalkaan. Nehän tuntui suorastaan nostavan jalat ilmaan asfaltilta !

Mutta lenkille lähdin vain siksi, että ohjelmassa oli lenkkipäivä ja tavoitteena läpäistä maraton. Ja ihan mielelläni yleensä sitten lähdinkin.

Mutta kuinkas sitten kävikään . . . juoksin sen maratonin ilman kummempia vaivoja ja kas, halusinkin juosta sen uudestaan . . . ja vähän kovenpaa. Taas alkoi harjoittelu.

Nyt jo suunnitelmissa kolmas maraton ens kesänä.

Tuskin lähtisin lenkille (enkä talvella lähtenytkään, vaan pelasin sitä korista) jos en seuraisi maratonille valmistavaa ohjelmaa. Edelleenkään ei ole tarvetta lenkille ihan muuten vaan, mutta kun tavote on asetettu, silloin tilanne on aivan toinen. Tarvitsen ehdottomasti sen porkkanan !

No . . . valehtelisin, jos väittäisin, ettei juokseminen ole mielestäni jo kivaakin, mutta se jäisi kyllä telemättä ilman konkreettista tavotetta.

Miten niin _vain_juoksemisen_ilosta? Eihän se nyt mikään vähäteltävä juttu ole jos juoksee juoksemisen ilosta. Itse juoksen tätä nykyä siksi koska se ylipäätään on niin hauskaa, koska jaksan juosta. Liikkumisprojektini alussa reilu 2 vuotta sitten liikkumisen motivaationa oli jaksaa enemmän, pidemmälle, nopeammin.... ylittää itsensä.... se kai sitä iloa yhä edelleen tuottaa... ilo siitä että kroppa toimii, että on elossa:party0002::party0002: Kicksit juoksemisesta varmaan jossain vaiheessa vähenevät, niinhän yleensä käy - oletan, mutta nyt nautin tästä ja sitten keksin jotain muuta....

Muokattu