Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Sukellus

mosku
 Share

Recommended Posts

Hieman toistakymmentä vuotta sitten tuli kurssitettua tuo CMAS:in sukelluskortti ja jonkinverran on lämpimissä maissa käydessä tullut sukellettuakin. Liian harvoin kuitenkin, nytkin 2 v aikaa edelliskerrasta Khao Lakissa ja Similanin saaristossa (tuli tehtyä ns. syväsukellus: 30 metriin 60 v päivän kunniaksi). Kotimaassa ei oikein kiinnosta: a) kylmä vesi, B) ei juuri mitään kiinnostavaa nähtävää veden alla. Thaimaan vesissä onkin jo aivan erilaista elämää ja värejä. Austraalian suurta riuttaahan kehutaan yhdeksi parhaista sukelluskohteista, mutta siellä en ole käynyt. Kiinnostaisikin kuulla, jos porukassa on alan harrastajia, mistä löytyy hyviä kohteita, koralleja, kaloja yms. Hylyistä en ole kiinnostunut.

Tämä harrastus, ainakin näin harvoin tehtynä, ei nosta maratonkuntoa ainakaan fyysisesti. Kurssin aikana kyllä kuntokin nousi kun sukellettiin ilman laitteita uimahallissa altaan päästä päähän, eli hapenottokyky parani ainakin.Mutta se tunne on kyllä sanoinkuvaamaton veden alla, on hiljaista ja kaunista ja se jos mikä rauhoittaa.

Kelpaahan sitä Suomessakin sukeltaa, vaikka kesäisin näkyvyys onkin olematon. Mutta kannattaa ajatella Suomen vesissä sukeltamisen hyväksi harjoitteluksi, sillä kaiken maailman moskan seassa sukellettaessa varmuus ja laitteiden tuntemus kehittyvät varmasti paremmin kuin noissa etelän kirkkaissa vesissä.

Täytyy myös muistaa, että talvella Suomen vesistöjen näkyvyys on huomattavasti parempi kuin kesäisin. Talvella kuivapuku on kuitenkin välttämätön varuste, mutta kyllä jo 3-5 asteisessa vedessä pärjää märkäpuvullakin sellaiset 20-30 minuuttia ihan hyvin.

En tiedä paljoa noista etelän sukelluskohteista, mutta siitä olen varma että lähes missä tahansa muulla kuin Suomessa on paremmat sukellusolosuhteet.

• 2 weeks later...

Täältä ainakin myös yksi..

Olen suorittanut kaksi PADI kurssia, alkeis- ja jatkokurssin. Kurssien suorittamisista on kyllä pian 10 vuotta, mutta muistot elävät kirkkaina mielessä. Ehkäpä kaikkein mieleenpainuvin tilanne oli pimeänsukellus tai syväsukellus+testitehtävien suorittaminen syvyyksissä. Sukellusten ainaka tuli uitua mm. merikilpikonnien kanssa. Eksoottisia kaloja näimme myös, mutta en tähän hätään muista niiden nimiä.

Suomessa en ole sukeltanut ja ei liiemmin kiinnostakaan. Täällä ei ole samaa elämystä kuin kirkkaissa, lämpösissä vesissä sukeltaessa.

Haaveilen myös Australiassa käynnistä ja sen kuuluisiin vesiin olisi mukava pulahtaa. Ehkäpä joskus tulevaisuudessa..

• 1 month later...

Olen aika kokematon sukeltaja, mutta kerran olen ollut laitteillakin pinnan alla. Pari vuotta sitten oltiin Egyptissä, Sharm El Sheikhissä ( Punaisen meren rannalla Siinain kärjessä. ) Se on sukeltajien suosiossa kirkkaan ja lämpimän veden ansiosta. Itse tyydyin vaan snorklaamaan. Sharmista pohjoiseen ( 100 km ? ) löytyy pieni kaupunki jonka nimeä en nyt muista. Siellä on sukelluskohde nimeltä Blue Hole. Rannasta merelle kun mennään pari metriä niin syvyyttä on heti 80 metriä. Kävin sielläkin snorklaamassa ja oli kuulkaa hieno kokemus. Siellä elelee jengi, joka on omistautunut pelkästään sukeltamiselle. Vastarannalla siintelee Saudi-Arabia 10 km päässä ja välissä on syvyyttä 1 km. Lomani aikana hai kävi hakemassa lounaaksi yhden sukeltajan, mutta se oli ilmeisesti harvinainen tapaus.