Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Pitkä reeni ennen kohokohtaa?!


miksa
 Share

Recommended Posts

Riippuu ihan mistä roikkuu. Kyllä viikossa kerkee helposti palautumaan jossei kauheen kovaa tota rykäse. Onhan noita, jotka juoksee monta maratoonia viikossa.

Jos kyseessä on kysyjän ensimmäinen maraton eikä tuon mittaista lenkkiä ole taustalla aiemmin niin en kyllä suosittele. Veikkaanpa, että suurin osa palstalaisista ei tuosta viikossa palautuisi ihan täysin. Vikalla kahdella viikolla ei kunnolle tehdä enää mitään ihmeitä ja jos taas on aikatavoitteita, niin ei tuo pitkis varmaan niitäkään paljon edistä. Mutta toki löytyy niitäkin, joille tuo voi sopia. Kokeilemallahan sen tietää, mutta kannattaa varautua myös huonompiin lopputulemiin...

Jos väliä on 3 viikkoa, niin silloin tilanne on jo toinen, mutta SamuelS:n tapaan kysymys on edelleen: mitä hyötyä siitä tavoitellaan? Yli 35 km lenkkejä ei kovin moni palstalla tunnu (ultraajia lukuunottamatta) tekevän, eikä se heillekään ole jokapäiväistä touhua.

Muokattu
Link to comment
Share on other sites

Jos väliä on 3 viikkoa, niin silloin tilanne on jo toinen, mutta SamuelS:n tapaan kysymys on edelleen: mitä hyötyä siitä tavoitellaan? Yli 35 km lenkkejä ei kovin moni palstalla tunnu (ultraajia lukuunottamatta) tekevän, eikä se heillekään ole jokapäiväistä touhua.

Tässä luultavasti tavoitellaan itseluottamusta eli kun jaksaa noin pitkän lenkin jaksaa myös maratonin. Minusta noin pitkä lenkki kannattaa tehdä viimeistään kolme viikkoa ennen maratonia -no neljä viikkoa olisi tietty parempi vaihtoehto.

Kuten jo edellä mainittiin, yksi tärkeä tekiä on myös se, miten pitkiä on tähänmennessä juostut pitkät lenkit ovat olleet. Jos pisin lenkki on ollut esim. 25 km:n mittainen, sitten joku 27-30 km:n mittainen lenkki olisi parempi vaihtoehto.

Tsemppiä treeneihin ja sille ensimmäiselle maratonille :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Minusta voi tehdä, jos jo takana useita martoneja. Ekalle valmistautumiseen ei kannata. Pitää kyllä olla hyvin levännyt, eli ei kovaa (tehoja ja määriä) harjoitusviikkoa saa olla takana. Ja tietenkin kyse on tyhjennysharjoituksesta, eli vauhti liki kävelyvauhtia. Itse en tekisi näin pitkää, vaan 30-32 riittää tuossa vaiheessa minulle.

Link to comment
Share on other sites

Ja tietenkin kyse on tyhjennysharjoituksesta, eli vauhti liki kävelyvauhtia. Itse en tekisi näin pitkää, vaan 30-32 riittää tuossa vaiheessa minulle.

Pitkän lenkin harjoitusvaikutus suhteessa kuormittavuuteen viikkoa ennen maratonia lienee mitätön, eli ei tuollaisen tekemisessä minun silmiin näyttäisi mitään tolkkua olevan. Lisäksi jos haluaa tehdä hiilihydraattitankkauksen tyhjennyksen kautta, niin yleensä kai se tehdään lyhyemmällä reipasvauhtisella harjoituksella, sillä niissä poltellaan helpommin nimenomaan hiilihydraattivarastot tyhjiin. Kävelyvauhtisella kevyellä hölkällä mennään jo niin pitkälti rasvoilla, että varastot tyhjennelläkseen saakin hölkätä jo tosi pitkälle.

Link to comment
Share on other sites

Pöh ja pyh. Tekisin tuon lenkin silti, ihan vaan sen takia kun se on niin kivaa.

Hehee, jos tekisin asioita sen perusteella, mikä on kivaa, istuisin illat pitkät kädet housuissa kotisohvalla.

Mitä taas tulee harjoitteluun tahi harjoittelemattomuuteen, niin toistaisin jo edelläkin esiintynyttä väittämää, että viimeisten parin viikon aikana ei enää paljoakaan pysty vieteriään venyttämään, kyseeseen tulee ehkäpä jo aiemmin hankitun kunnon esiin kaivaminen ja viimeinen viritys, ei niinkään tason nosto. Joskaan itseni kaltaisille reilusti +3h "maratoonareille" ei liene suuremmalti haittaa viimeisenänkään viikonloppuna tai jopa sen jälkeen tehdyistä ankarammistakaan siivutuksista. Itse menen huomenna vetäisemään n. 3h harrasteluonteisen triathlonin ja keskiviikkona on ohjelmassa piirinmestaruus aika-ajossa, lauantaina sitten HCM:n startti, jossa itsestäänselvänä tähtäimenä ennätys.

Eli edellinen tiivistettynä: kun ei olla ammattilaisia, ei valmistautumisenkaan tarvitse olla ammattimaista ja tieteellisen tarkkaa.

Ja lopulta vastaukseni alkuperäisen kysymykseen: ellei ole ihan pakko päästä juoksemaan ja kokeilemaan rakkojen ynnä muiden lieveilmiöiden hankkimista pitkältä siivulta, odottelisin vielä sen viimeisen viikon ihan kaikessa rauhassa ja löisin lenkkarit jalkaan vasta starttipäivänä. Ehkä pientä perushiippailua lukuunottamatta.

Link to comment
Share on other sites

Kolme viikkoa ennen tuo ei ole mikään ongelma, jos pohjakuntoa riittää vaan päinvastoin. Esim. yhdessä Lydiardin maratonohjelmista (Running to the Top -kirjassa) neuvotaan juoksemaan kovavauhtinen 35 km 4 viikkoa ennen. Monet juoksevat tuon maravauhtisena. Erityisesti japanilaisen koulukunnan juoksijat harrastavat jonkin verran maratonia pidempiä treenejä lähes maravauhtia muutamaa viikkoa ennen. Toinen juttu on tietysti se, onko tuo fiksua peruslenkkeilijälle, jonka juoksumäärät eivät ole lähelläkään edellämainittuja.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy