Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Kempeleen kympille enää 19pvää..


pate79
 Share

Recommended Posts

Miten muutatte treenaamista ennen "kisalähtöä"? Jatkanko samalla tavalla, eli 3-4 60min pk lenkkiä sykkeillä 150-155 vai otanko mukaan muutamia vauhtilenkkejä 170-175 sykkeellä? Kuntokestää hyvin 170-180 sykkeellä juosta tuon 40-60min. Miten viimeinen viikko? Otanko 2-3 viimeisenä päivänä kevyempiä=ajallisesti lyhempiä ja nopeampia lenkkejä... Kertokee?

Sellaista viimeistä puristusta kaivaten ja hyvää valmistautumista kisaan. Lähtö on klo12(muistaakseni), joten puuro+ruisleipä+nestettä noin klo7, jonka jälkeen vain nestettä.. Viimeisinä päivinä yritän venytellä normaalia enemmän sekä kunnon lämmittelyt&venyttelyt ennen lähtöä. Normisti venyttelen vain lenkkien jälkeen ja kuntosalilla. Pk-lenkkiä ennen en venyttele enkä lämmittele normaalisti.

Paljon ois asiaa, mut en saa niitä kirjoitettua järkevästi, prkle!

Link to comment
Share on other sites

En lähtisi enää muuttamaan harjoittelua noin lyhyellä varoitusajalla. Kisaa edeltävänä päivänä voisit käydä ottamassa lyhyen pk lenkin joka sisältää muutamia 50-100 m pitkiä kiihdytyksä rentoon mutta kovaan vauhtiin. Tarkoituksena ei ole puristaa uutta 100 m enkkaa vaan herätellä kroppaa kovempaan juoksuvauhtiin.

Ruokailusuunnitelmasi vaikuttaa ihan hyvältä. Kisapäivänä ennen lähtöä kannattaa myös ottaa kevyttä hölkkää jonka väliin muutamia noita kiihdytyksiä, kunnes tuntuu että paikat on auki päivän juoksua varten.

Mikä muuten on tavoitteesi? Lykkyä kisaan!

Link to comment
Share on other sites

Miten muutatte treenaamista ennen "kisalähtöä"?

Samalla linjalla jogo2000:n kanssa. Ilmeisesti 10 km ei ole päämatkasi, vaan pidempiä on suunnitelmissa. Yhteen 10 km kisaan kaudessa valmistaudun vähän paremmin, jolloin vedän 4 päivää ennen kisaa kovan 3 km lenkin ja kisaa edeltävänä päivänä herkistelyn; 100-200 m vetoja rennosti. Muut 10 km kisat otan välipaloina (toki ennätystä aina tavoittelen), mutta valmistautuminen on vain kalenterin rukkaus, että pitkän lenkin ja kisan välissä on ainakin 3 päivää.

Eniten juoksuuni tuntuu vaikuttavan alkulämmittelyssä avaavat 50-80 m rennot vedot. Ilman noita vetoja (4-5 kpl) pari ensimmäisen kilsan aikana on vähän rytmi hakusessa.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos hyvistä neuvoista.

Kyse on elämäni ensimmäisestä juoksuun liittyvästä "kisalähdöstä", joten pihalla ollaan. Tavoitteni on rynnätä lenkki noin 50min aikaan, mielummin alle. En ole pettynyt jos pääsen alle 1h:n. Sijoituksellakaan ei ole väliä, vaan aion kilpailla itseäni vastaan. Kaikki muu on plussaa :) Ja nää on niitä hienoja kokemuksia, joita on sit mukava muistella jälkeen päin..

Päälajini on nyt ja tulee olemaan thai boxing, mutta olen aina tykännyt juosta, joten seuraavaksi haasteeksi olen jo ottanut puolikkaan alle 2h ajalla. Ajan kohta on vielä auki. Juokseminen soveltuu hyväksi kaveriksi thaikulle. Paikat vertyvät ja kunto pysyy/kasvaa juostessa. Lenkkien määrä tulee laskemaan, mutta pyrin siihen, että pääsisin 3krt:aa viikossa juoksemaan sen 60min noin 10-12km lenkin.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kempele on nyt takana. Valmistautuminen meni nappiin. Kun laukaus kajahti niin jalat tuntuivat erittäin hyviltä. Veto oli keveää, mut siihen ne positiiviset asiat sit jäivätkin...

Lähdin hötkyileen parempien vauhtiin, joka kostautui korkeina sykkeinä jo 3km jälkeen. Noin 185sykkeillä mentiin, joka on aivan liian kova taso mulle. Eihän ne sykeet mihinkään siitä enää tippuneet, joten vaudissa ei ollut enää kiristämistä, vaan lenkki oli sellaista selviytymistä..

Parempaan olisin pystynyt, mut eka kisa meni niin kuin pelkäsinkin.. Keskisyke juoksussa oli HUIMAT 186(max200), joten ei tarvi paljon selitellä.. Keskinopeus 12.1 joka on siedettävä, mut samaan olisin pystynyt matalammillakin sykkeillä.

LOPPUAIKA kuitenkin kohtuullinen 56.21min, jos homman on pystynyt ryssimään perusteellisesti.

Hampaan koloon jäi sen verta paljon harmitusta, joten uusia yrityksiä tulen vielä ottamaan ja entistä kovempaa treenaamaan. TÄllä kertaa 2kk:tta oli liian lyhyt aika kypsään juoksuun. JATKETAAN HARJOITUKSIA.

Ps. olikohan se punapipoinen tyttö, joka aikoi juosta 1/2maratonin palstalaisia? Ei ollut juoksuhametta, mut hyvät turinat sentään :039:

PPS. saa laittaa/toivotaan ajatuksia ja kommentteja..

Link to comment
Share on other sites

Onnittelut hyvästä kympin kisasta siis paikallaan!

Itsellä ollut tälle kaudelle 'tavoitteena' päästä kymppi alle tuntiin ja tiedän siihen jo varmuudella pystyväni (sillä perusteella että vitonen menee alle 27 minuuttia :)). Hieman pohdituttaa tuo 12.1 keskinopeus sillä oma laskurini antaisi 10km & 56.21min keskinopeudeksi 10.65.

Eipä muuta. Tsemppiä tuleviin kilpailuihin!

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Kiitoksia kiitoksia :D

Näinhän se on, eli 10540m, muistaakseni? Nälkä kasvaa syödessä, eli 22.9 Kiimingissä vedetään taas kyseinen matka. Tällä kertaa taktiikka on eri :)

Marvellille: Katsoin polarin ohjelmalla suoritustani, ja se ilmoitti matkaksi 11.2km, eli heittoa mittarissa on noin 700m. Ja kun alle 1h menee niin kyllä se siellä 12km/h huitelee..

Muokattu
Kiitokset unohtui
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy