Jump to content
Juoksufoorumi.fi
Sign in to follow this  
kirva

Vesijuoksu

Recommended Posts

Jalassani on lievä rasitusvamma, joka estää tällä hetkellä juoksemisen. Olen tehnyt jonkun verran vesijuoksua korvaavana treeninä. Sunnuntaina juoksin meressä kahden tunnin lenkin, joka ei tuntunut loppujen lopuksi normaalia parin tunnin lenkkiä rasittavammalta.

Maanantaina lähdin taas vesijuoksemaan ja ajattelin tunnin verran hölkötellä. Heti alkuvaiheessa tunsin vähän pohkeessa pientä kiristystä ja hellitin tahtia. Juoksin sitten kuitenkin suunnitellusti loppuun asti. Illalla tuntuikin molempien pohkeiden alosassa kunnon kipu ja kiristys. Tein pienen rauhallisen kävelylenkin, venyttelin, hieroin pohkeitani ja annoin kylmähoitoa.

Nyt ihmettelen, että miksi pohkeet tulee yllättäen kipeäksi? Onkohan minulla tekniikassa jotain vikaa, vai onko lihakset vain niin huonossa kunnossa. Vaikuttaakohan merivedessä (+18 astetta) harjoitteleminen lihaksiin jotenkin negatiivisesti? Olen kuitenkin harrastanut lajia jonkun verran aikaisemminkin, enkä ole koskaan saanut siitä lihaskipuja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Järveen en ole vielä tohtinut vesijuoksemaan mennä, odotan vesien lämpenemistä. Lähipäivinä on kyllä aikomus käydä hallissa palauttelemassa ultran jäljiltä. Tehokastahan tuo altaassa jauhaminen on, ensimmäisellä kerralla 45 minuuttia oli minulle muistaakseni ihan riittävästi, altaasta noustessa oli polvet kumman pehmeät.. :hali_knuffl_rein: Hyvä laji, jos on vammoja tai viisas aloittaa jo ennen niitä! Nöyryyttä kyllä kysyy polkea hyvällä "pikajuoksu"-tekniikalla etananvauhtia kun kumihattuiset mummot kauhovat ohitse oikealta ja vasemmalta sellaisella etunojaisella koiraa muistuttavalla sekatekniikalla..! Tässä lajissa on semmoinen epäreilu puoli, että huonolla tekniikalla pääsee lujempaa. :tiili: Mutta mitäs näistä, pääasia, että itse tietää mitä tekee.:thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kyllä tulis mieleenkään mennä järveen kun jo +27 astetta on vähän siinä ja siinä, ainakin jos vetää kevyesti. Ajattelin silti jossain vaiheessa kokeilla kunhan vedet vielä lämpenevät. Ainakin vetoja luulisin pystyväni tekemään, vaikka olenkin nykyään vilukissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jalkavaivaiset kilpahevoset viedään usein pitkille hiekkarannoille juoksemaan matalassa suolaisessa merivedessä. Tuloksena on monta ihmeparantumista ja monet valmentajat ovat siirtäneet tallinsa lähelle merta tästä syystä.

Tässä yksi esimerkki http://www.harnesslink.com/www/Article.cgi?ID=58842

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei muuten ollenkaan huonompi idea. Toi rantavedessä juoksu on varmaan lähes yhtä lempeätä jaloille kuin vesijuoksu ja lihaksistolle taatusti vielä lähempänä oikeaa juoksua. Eikä siinä voi fuskata koiratekniikalla ;).

Missäs päin pk-seutua olisi kunnon rantaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei muuten ollenkaan huonompi idea. Toi rantavedessä juoksu on varmaan lähes yhtä lempeätä jaloille kuin vesijuoksu ja lihaksistolle taatusti vielä lähempänä oikeaa juoksua. Eikä siinä voi fuskata koiratekniikalla ;).

Missäs päin pk-seutua olisi kunnon rantaa?

Jaa tämmöstä meininkiä?

http://www.youtube.com/watch?v=1TViuzf6y_k&feature=channel_page

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei muuten ollenkaan huonompi idea. Toi rantavedessä juoksu on varmaan lähes yhtä lempeätä jaloille kuin vesijuoksu ja lihaksistolle taatusti vielä lähempänä oikeaa juoksua. Eikä siinä voi fuskata koiratekniikalla ;).

Missäs päin pk-seutua olisi kunnon rantaa?

http://www.hel.fi/wps/portal/Liikuntavirasto/Artikkeli?WCM_GLOBAL_CONTEXT=/Liv/fi/liikuntapaikat/uimarannat/kallahdenniemen+uimaranta

Kallahden rannasta voi juosta suoraan merelle 100m ja on edelleen vasta polvisyvää. Ehdoton paikka uimarantajuoksuun. Aurinkolahden uimaranta on parempi yleisöystävälliseen juoksuun pitkin rantaviivaa, jos haluaa tehdä itsestään narrin muutaman tuhannen auringonottajan silmissä. Se ranta hieman viettää enemmän jolloin joutuu juoksemaan vinossa koko ajan, mutta rannan päässä oleva ravintolan terassi ehkä huuhtelee murheet mielestä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reilu viikko tuli vietettyä mökillä, oli hyvä idea hankkia sinne vesijuoksuvyö. Kävin järvessä juoksemassa joka päivä 45 minsaa, tein sellaista 200 metrin soikiota lenkkiä. Syke tuossa hommassa oli 50-55 %:a maksimista, eli peruskestävyystasolla liikutaan. Onko jollain kokemusta käsiin ja jalkoihin laitettavista vastuksista joilla tehoa harjoitteluun saa lisää? :snoopy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reilu viikko tuli vietettyä mökillä ja kun oli lämpimät ilmat kävin päivittäin järvessä vesijuoksemassa. Hankin myös vesijuoksuhanskat joilla sykkeen saa nousemaan muutaman pykälän ylemmäs. Hyväksi harjoitukseksi havaitsin myös sen, että ensin kävin juoksemassa 7-10km ja sen jälkeen jatkoin juoksua järvessä vesijuoksusessiolla 45min, tuon jälkeen saunaan ja kovat löylyt :035:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä



×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy