Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Maratonilta palautuminen

rannikko1
 Share

Recommended Posts

Oma kokemus on, ettei palautuminen juuri vaadi mitään erityistä.

Tälle vuodelle tullee 4 maratoonia ja niistä kaksi on kuukauden sisässä toisistaan,

välissä olen harjoitellut kuten muulloinkin - tosin pidin kaksi päivää lepoa kisan ja harjoitusten jatkamisten välissä.

Palautumis nopeus riippuu ihan ihmisestä ja siitä kuinka paljon kisassa sai annettua itsestään.

Monesti olen ihmetellyt noiden maratonkeräilijöisen palautumiskykyä, mutta enpä ihmettele enää.

Sunnuntaina juoksin tuolla WordRun II:ssa n. 39 km Jesperin ja Sarahin sekä osan matkaa Kaiuksen kanssa ja eilen 49 km. Jalat tuntuvat tänään yllättävän hyviltä, vaikka eilen juoksuvauhti oli kovempaa, kun sunnuntaina. Voisin hyvinkin kuvitella juoksevani samanlaisen rupeaman jo loppuviikosta.

Mulla on päätavoite Jyväskylässä 13.9 (Finlandia) ja ohjelmassani olisi ensi lauantaina 25 km ja seuraavana (HCM viikonloppu) 30 km. Heti HCM:n jälkeen joudun rangaistusmatkalle Kiinaan viikoksi, joten siellä treenaus on matolla ja arvatenkin vähän sitä sun tätä, koska työpäivät tuppaavat venymään siellä kivasti.

Kaverini menee HCM:lle 4h jänikseksi, joten iski vinkeä ajatus: lyhentäisin ensi viikonlopun 25 km -> 15 km ja pidetäisin tuon 30 km -> maratoniksi.

Mun tarkoitus oli vetää tuo 25 km 5:10-5:15 vauhdilla ja 30 km 5:15-5:20 vauhdilla. Tuo 4h maratonhan on 5:41. Jyväslässä tavoittelen 3:30 aikaa (4:58).

Kysyn siis viisaammilta, että mitä veikkaatte:

toipuuko tuosta Jyväskylään vai heijastuuko HCM vielä sinne ?

Se on selvää, että maratonin jälkeinen viikko menee palauttavilla ja vielä seuraava viikko menee kevennetyllä, joten tehotreenit niiltä jää väliin. Toinen kysymys tietysti tulee tuosta, häviääkö tuossa kovin paljon, jos väliin jäävät

- testikymppi ensi viikolta (HCM viikko)

- vetotreeni (6*1 km) HCM seuraavalta viikolta

- kova 7 km sitä seuraavalta