Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tankkaus HCM:lle geeleiilä vai ilman?


aldus
 Share

Recommended Posts

Hei! Kertokaa miten kannattaisi suunnitella tankkaus HCM:llä ja kannattaako käyttää geelejä ja jos niin miten. Olen kokeillut niitä pitkällä pelkän veden kanssa minulle tuntuvat ainakin vatsan puolesta sopivan.

Malto on minusta kaikkein vaivattomin tapa tankata, koska nestettä joudut vetämään joka tapauksessa ja matossa ei tule ohessa kofeiinia jne., joita et tankkauksessa tarvitse.

Link to comment
Share on other sites

Samaa mieltä kuin mage. Maltoa vaan jogurtin sekaan tai muuhun ruokaan, vähän normaalia isompia annoksia safkaa ja enemmän riisiä tmv. Urheilujuomaa voi lisäksi juoda. Eihän siinä tankkauksessa itseään kannata ihan hirveästi lihottaa, sen verran vaan, että hiilarivarastot on varmasti täynnä. Tankkaus onnistuu toki geeleilläkin, mutta itse olen pitänyt maltoa ja urkkajuomaa helppona tapana ja sillä vetänyt tähän asti.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Kertokaa miten kannattaisi suunnitella tankkaus HCM:llä ja kannattaako käyttää geelejä ja jos niin miten. Olen kokeillut niitä pitkällä pelkän veden kanssa minulle tuntuvat ainakin vatsan puolesta sopivan.

Tässä on ehkä terminologia hakusessa ja kysyjä tarkoittaa energian hankintaa juoksun aikana, jolloin geelit ovat ihan ok, jos maha niitä kestää. Päättelisin tuon siitä, että kysymyksessä sanottiin "HCM:llä", ei "HCM:lle".

Termi "tankkaus" siis viittaa juoksua edeltävinä päivinä tehtävään kehon energia varastojen täyttämiseen ja siihen riittää ihan perusruokakin, jossa on paljon hiilihydraateita (esim. pasta). Lisäksi voi käyttää noita maltodekstrooseja ja vastaavia, jos tuntuu, ettei jaksa syödä vaadittavaa määrää hiilihydraatteja ruokana.

Sopiva määrä lienee siis noin 8-10 g painokiloa kohti päivässä (noin kolmen päivän ajan) ja nuo hiillihydraattimäärät löytyy ruokapakettien tai -pussien kyljistä. Mutta tuonkin voi tehdä monella eri tavalla.

Link to comment
Share on other sites

Yleensä geelit ja urheilujuomat eivät sovi hyvin yhteen, joten jos päättää käyttää geelejä, niin sitten niiden kanssa kannattaa ottaa vain vettä. Juomapisteitä on tosin sen verran tiuhassa, että kaikilla asemilla ei kannata ottaa geelejä, ehkä joka toisella. Ja silloin kun ei ota geelejä, niin voi käyttää urheilujuomaa (HCM:llä Gatorade).

Jos on hellekeli, kuten on todennäköistä, niin kannattaa juoda aina, kun mahdollista, tosin vähän kerrallaan. Liian suuri nestemäärä ei imeydy, ja alkaa sitten hölskyä mahassa, ja pahimmassa tapauksessa tulee ylös. Yleensä urheilujuoma imeytyy paremmin kuin pelkkä vesi ja samalla saa pienen lisäenergia-annoksen. Järjestäjien urheilujuomat ovat yleensä laimeita, mutta se on ainakin minulle OK. Myös liian vahva seos taas vaikeuttaa imeytymistä. Optimi lienee minulla jossain 4 % hiilihydraattipitoisuuden paikkeilla. Joku toinen voi kestää enemmän.

Liian suuresta määrästä pelkkää vettä on myös se haitta, että kun samalla hikoillee, jolloin poistuu suolaa, kehon suhteellinen natriumpitoisuus (ym. elektrolyyttipitoisuus) laskee, mikä voi olla jopa hengenvaarallista. Yleensä urheilujuomiin ja geeleihin on laitettu niitä sopiva määrä, jolloin tasapaino säilyy myös tässä suhteessa.

Minä aion käyttää vain järjestäjän tarjoamia urheilujuomia, koska se on helpointa. Omat juomapullot painaa ja hölskyy, joten jos hakee hyvää suoritusta, niin niistä on lähinnä haittaa. Harjoitellessa olen testannut noita omia pulloja, mutta mikäli mahdollista juoksen ilman niitä. Tai tietysti, jos Gatorade ei satu käymään omalle vatsalle, niin sitten on kai tehtävä oma sekoitus omiin pulloihin (esim. maltodekstroosista, glukoosista ja suolasta).

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa käyttää sellaista tapaa, mistä on kokemuksia ja mihin vatsa on tottunut/mitä kestää. Itse en tänä vuonna ole juoksemassa, mutta jos olisin, niin ottaisin matkaan 7-8 geeliä, jotka nauttisin tasaisin väliajoin. Niiden kanssa joisin pääsääntöisesti vettä ja joillain pisteillä ehkä urheilujuomaakin. Jokaisen geelin kanssa yrittäisin juoda kaksi mukillista, joista toinen voisi välillä olla Gatoradea. Jos jollain pisteellä en ottaisi geeliä, joisin tarpeen mukaan vettä. Mukillisesta nestettä yleensä kurkusta menee alas ehkä desin verran, sillä mukit ovat vajaita ja osa saattaa mennä paidalle.

Mutta kaikki on kiinni siitä, miten elimistö reagoi. Mulla vatsa on tähän mennessä kestänyt mitä vaan ja jollain menee pakki sekaisin jo urheilujuomasta. Jotkut taas kantaa aina lenkilläkin juomapulloa mukana, itse en välttämättä tarvitse pitkissäkään rasituksissa nestettä. Esim. Sulkavalla matkan aikana (5 h 15 min) nestettä kului 0,5 l.

Omia pulloja en ole maratonilla käyttänyt vaan aina mennyt järjestäjien juomilla. Ensimmäisellä paikalla voi olla vähän ruuhkaa, mutta ei vaikuta yleensä mitenkään loppuaikaan.

Link to comment
Share on other sites

kiitoksia vastauksista tarkoitin tosiaan miten juoda maratonin aikana ja kannattaako käyttää samalla geelejä sen gatorade:n lisäksi ja kannattaako ottaa omia juomapulloja mukaan?

Ymmärsin siis näppärästi kysymyksesi väärin. Kuten SamuelS vastasi, vesi on suositeltavaa, kun otat geelin. Miten tuon miksaa: vesi + geeli, gatorade yksin, vesi+geeli ja välistä gatorade/vesi, on hyvin yksilöllistä. Itse sekoitan noita osin, mutta pääosan vedän järjestäjän urheilujuomilla.

Jos olet vetänyt pitkät lenkit geeli+vesi ilman urheilujuomia, älä vaihda formaattia.

Link to comment
Share on other sites

Minä aion käyttää vain järjestäjän tarjoamia urheilujuomia, koska se on helpointa. Omat juomapullot painaa ja hölskyy, joten jos hakee hyvää suoritusta, niin niistä on lähinnä haittaa.

Omia pulloja en ole maratonilla käyttänyt vaan aina mennyt järjestäjien juomilla.

...mutta ilmeisesti omien juomapullojen käyttö ja kantaminen on kuitenkin sallittua? Itse hikoilen juostessani todella paljon, ja pitkiksillä olen tottunut siihen, että selässä kulkee juomareppu, ja että aina halutessani voin ottaa hörpyn. En usko, että pystyn juomapaikoilla juomaan yhdellä kertaa niin paljoa, kuin tarve vaatisi, ja ajattelinkin ottaa ensimmäiselle maratonilleni (HCM) kyseisen repun, ettei sitten maraton kaadu ainakaan nesteytykseen. Eli juomarepun käyttö lienee sallittua?

Minua ei tässä tapauksessa häiritse tuo repun kantaminen. Siinä se kulkee samaan tapaan kuin pitkiksilläkin, kun ei ole varsinaista aikatavoitetta maratonille.

Link to comment
Share on other sites

Kyllä kai reppua saa kantaa, jos vaan haluaa. Omat juomat ovat myös sallittuja ja järjestäjä on ainakin ennen jopa kuskannut niitä juottopisteille, jossa niille on varattuna oma pöytä. Aika monilla on lähdössä oma pullo mukana, jota kantavat sen verran, ettei ensimmäisellä pisteellä tarvitse jonotella. Tyylejä on monia ja jokainen menee siten, miten itsestä tuntuu parhaalta.

Link to comment
Share on other sites

Tarkistin asian ja tarkkaan ottaen virvokkeita saa ottaa vain virallisilta juoma-asemilta. HCM:ssä näet noudatetaan IAAF:n säännöstöä ja kyseisen sääntökirjan sääntö 240 kohta 8(e) sanoo:

An athlete who collects refreshment from a place other than the

refreshment stations renders himself liable to disqualification.

Eli juomapulloa ei saa ottaa kesken matkan omasta jemmasta tai kaverilta. Tämä on vähän tulkintakysymys, mutta tuon voisi myös käsittää niin, että omaa juomapulloa ei saa kantaa mukana, koska silloin saa virvokkeita muualta kuin juoma-asemilta. Säännöissä tosin myös lähtö on luokiteltu juoma-asemaksi ja omia pulloja saa tuoda juoma-asemille järjestäjien valvonnassa. Eli jos kantaa pulloa lähdöstä asti, niin sen voi kai sallitusti ottaa mukaan ja monet niin tekevätkin, eikä siihen ole kukaan puuttunut.

Link to comment
Share on other sites

An athlete who collects refreshment from a place other than the refreshment stations renders himself liable to disqualification.

Nii... vapaa käännöshän menisi jotenkin sillai, että ...altistaa itsensä (mahdolliselle) diskaukselle.

Oishan se aika erikoista, jos ottaisivat tällaisen 4.30-5.00 sunnuntai-juoksentelijan reitiltä sivuun sen vuoksi, että kyseinen juoksija on tuonut omat juomansa matkalle mukaan. Ei kyllä ihan hirveesti diskaaminen pelota :P

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy