Jump to content
Juoksufoorumi.fi

Tukholman maraton 09 tavoitteena.


welax
 Share

Recommended Posts

Elikäs tilanne seuraavanlainen. Lupauduin lähtemään ensi vuoden Tukholman maratonille, että kaverit saavat hytin täyteen :) Maratonia en ole ennen juossut, enkä virallisesti puolikastakaan (reilu 20km lenkkejä olen vetänyt pariin tuntiin ja ne ovat olleet helppoja.) Cooperissa juoksin viime syksynä 3000m ja 10km "kisassa" meni keväällä aikaan 46min. Juoksua olen harrastanut puntin lisäpainoksi. Mitään juoksuohjelmia en ole kokeillut aiemmin vaan olen hölkötellyt huvikseni. Kysymys kuuluukin- kannattaako minun ottaa ekalle maratonille pelkästään läpimeno tavoitteeksi vai voisiko olla realistiset mahdollisuudet 4h alitukseen? Juossut en ole 23km pitempiä matkoja, mutta esim Finlandia-hiihto on vedetty ja 150km fillarilla putkeen, eli kroppa on käynyt läpi myös pitempikestoisia suorituksia. Kiitoksia etukäteen vastauksista...:)

Link to comment
Share on other sites

Elikäs tilanne seuraavanlainen. Lupauduin lähtemään ensi vuoden Tukholman maratonille, että kaverit saavat hytin täyteen :) Maratonia en ole ennen juossut, enkä virallisesti puolikastakaan (reilu 20km lenkkejä olen vetänyt pariin tuntiin ja ne ovat olleet helppoja.) Cooperissa juoksin viime syksynä 3000m ja 10km "kisassa" meni keväällä aikaan 46min. Juoksua olen harrastanut puntin lisäpainoksi. Mitään juoksuohjelmia en ole kokeillut aiemmin vaan olen hölkötellyt huvikseni. Kysymys kuuluukin- kannattaako minun ottaa ekalle maratonille pelkästään läpimeno tavoitteeksi vai voisiko olla realistiset mahdollisuudet 4h alitukseen? Juossut en ole 23km pitempiä matkoja, mutta esim Finlandia-hiihto on vedetty ja 150km fillarilla putkeen, eli kroppa on käynyt läpi myös pitempikestoisia suorituksia. Kiitoksia etukäteen vastauksista...:)

Kyllä minun mielestäni noilla taustoilla 4 tunnin alitus on hyvinkin realistinen tavoite.

Mitä itse harjoittelun yksityiskohtiin tulee, niin mm. tältä palstalta löytyy tietoa runsain mitoin, ei muuta kuin tutustumaan...

Link to comment
Share on other sites

Kysymys kuuluukin- kannattaako minun ottaa ekalle maratonille pelkästään läpimeno tavoitteeksi vai voisiko olla realistiset mahdollisuudet 4h alitukseen? Juossut en ole 23km pitempiä matkoja, mutta esim Finlandia-hiihto on vedetty ja 150km fillarilla putkeen, eli kroppa on käynyt läpi myös pitempikestoisia suorituksia.

Tuolla pohjalla ja maratoniin vielä aikaa reilusti, 4 tunnin alitus vain tähtäimeen. Helpommin pääset liikkeelle, jos vilkuilet noita valmiita ohjelmia.

Link to comment
Share on other sites

Homman a ja o on jatkuvuudessa. Suosittelen yhden pitkän lenkin sijaan vaikka lyhyempiä kevyitä lenkkejä pari kolme kertaa viikossa. Toki pitkääkin lenkkiä kannattaa välillä tehdä. Kun pidät jonkinnäköistä juoksukuntoa yllä koko talven niin keväällä on huomattavasti helpompi tarttua oikeaan juoksuohjelmaan ja asettaa tavoitteita maratonille.

Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia vastauksista. Juu oon katsellut näitä tämän palstan ohjelmia ja täytyy maaliskuussa ottaa käyttöön tuo ohjelma 4h alitukseen. Sitä ennen keskityn punttiin ja pyöräilyyn + yksi pitkä lenkki viikossa.

Tuota, tuota, jos tavoitteena on 4 tunnin alitus, tuo suunnitelmallinen valmistautuminen kannattaisi aloittaa jo nyt. Tuo palstalla oleva ohje sanoopi aika selvästi "Ennen harjoittelun aloittamista tulee sinun olla siinä kunnossa, että voit juosta n. 50km viikossa.". Kokemuksesta voin sanoa, että siirtymisessä yhdestä pitemmästä lenkistä per viikko säännölliseen yli 50 km / viikko on iso ero. Mulla ei jalat kestä tuota 50 km / viikko säännöllisesti vieläkään.

Jos katsot kohtaa Maraton läpi, siellä treenaus alkaa 9 kk ennen ja vasta 3 kk kohdalla siirrytään varsinaiseen valmistaumiseen.

Kuten Professori jo totesi, jatkuvuus oli tärkeää. Siksipä tästä hetkestä 3-4 lenkkiä viikossa olisi hyvä saada ohjelmaan. Esimerkiksi "Tavoitteena maraton" (Harri Hänninen) kirjassa alle 4 tunnin ohjelma lähtee myös 39 viikkoa ennen maratonia. Jos valitset vaikkapa tuon ohjelman viikoille 39-13, toki osan sen treeneistä voit korvata pyöräilyllä jne., mutta maratoni alle 4 h ei ole niin kevyt tavoite, että siihen voisi valmistautua muutoin kuin jatkuvasti juoksemalla.

Täsmennän siis hieman lausuntoani:

Tuolla pohjalla ja maratoniin vielä aikaa reilusti, jonka käytät valmistaumiseen juoksemalla, 4 tunnin alitus vain tähtäimeen.

Link to comment
Share on other sites

No niin. Päätin ottaa välitavoitteeksi tikkurilan puolikkaan lokakuulle, sen jälkeen Finlandia-hiihtoon valmistautuminen ja pari viikkoa Finskin jälkeen alkaa tukholmanmaratonille harjoitusohjelma. tänään tein pitkän lenkin ja kiersin tuusulanjärven (noin 21km) aikaan 1.55. suhteellisen helposti tuo meni, mutta täytyy jatkossa kuitenkin ottaa nuo pitkät lenkit rennommin. Täytyy vaihdattaa sykemittarin paristot, että pysyy tavoitesykkeissä paremmin. Eiköhän se tästä.

Link to comment
Share on other sites

Päätin ottaa välitavoitteeksi tikkurilan puolikkaan lokakuulle...

Kuulostaa paremmalta. Tuo puolikkaan aika kertoo sinulle aika paljon, missä lokakuussa menet. Kestävyydestä, myös jalkojen iskukestävyydestä, riippuen maratonin aikasi olisi:

- puolikkaan aika * 2 + (10-30 min riippuen juoksukestävyydestäsi).

Olosuhteet tietysti huomioiden (lokakuussa viileämpään, mutta mahdollinen tuuli, sade jne.).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy