Jump to content
Juoksufoorumi.fi


Sign in to follow this  
Guest Rekisteröimätön

Matalat sykkeet kateissa

Recommended Posts

Guest Rekisteröimätön

Aloitin lenkkeilyn aktiivisemmin reilu puoli vuotta sitten, mutta olen aikaisemminkin pitänyt kuntoani yllä eri lajeja harrastamalla. En siis kokenut lähteväni nollasta ja olen keskimäärin juossut n. 3 kertaa viikossa. Olen huomannut aikaisemminkin, että sykkeeni ovat aika korkealla ja todella rauhallisellakin lenkillä syke huitelee 165 tienoilla. Jaksan kuitenkin juosta korkeallakin sykkeellä melko hyvin, joten en ole ollut huolestunut tilanteesta.

Juoksin kesäkuussa puolimaratonin aikaan 2:10 keskisykkeellä 180! Eihän aika mikään huippu ole, mutta jostainhan sitä on aloitettava. Koska kaikki kuitenkin epäilevät onko syke oikeasti todellinen, niin olen testannut lenkkioloissa myös lainamittaria ja lukemat ovat samoissa arvoissa. Maksimisykettä en ole testannut, mutta maksimissaan rankalla lenkillä olen saanut 197.

Olen tullut siihen tulokseen, että tuo korkea syke johtuu siitä, että olen juossut kaikki lenkkinikin liian kovilla sykkeillä. Minulla "ei siis ole" matalan sykkeen kuntoa oikeastaan ollenkaan ja syke karkaa heti ylös. Voiko liian kovilla tehoilla juostessa käydä näin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen tullut siihen tulokseen, että tuo korkea syke johtuu siitä, että olen juossut kaikki lenkkinikin liian kovilla sykkeillä. Minulla "ei siis ole" matalan sykkeen kuntoa oikeastaan ollenkaan ja syke karkaa heti ylös. Voiko liian kovilla tehoilla juostessa käydä näin?

Aika paha noita sykkeitä on kommentoida, koska ne vaihtelevat yksilöllisesti, mutta jos oletetaan, että maksimisi on 197, niin jonkinlainen keskiarvo ARVAUS anaerobiselle olisi 177 ja aerobiselle 157.

Tuota arvausta puoltaa puolikkaan keskisykkeesi, joka on jonkin verran yli anaerobisen rajan. Jos nyt uskelletaan olettaa, että ARVATUT sykerajat olisivat noin suunnilleen hollillaan, vedät PK:t karvan liian kovaa, mikä on hyvin tyypillistä juoksu-uran alkuvaiheessa. On vaikeaa uskoa, miten hiljaa ja mäet kävellen pitää vetää alussa, jotta säilyy aerobisen rajan alapuolella.

Jos muuta kuin arvauksia haluat, kannattaa käydä testeissä hakemassa itsellesi raja-arvot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse aloitin juoksemisen reilu vuosi sitten ja tilanne oli ihan sama. Jaksoin kyllä hyvin juosta yli tunninkin, mutta sykkeet vaan olivat korkealla. HCR:n juoksin samaan aikaan kuin sinäkin keskisykkeellä 177.

HCR:n jälkeen päätin kokeilla mitä täällä kaikki toitottaa, eli että pitää treenata pitkiä, matalasykkeisiä lenkkejä. Niinpä otin ohjelmaan kerran viikossa 2 tunnin lenkin, jolla pyrin pitämään sykkeet n. 135 tasolla. Lisäksi muutkin lenkit ovat lähes pelkästään pk-lenkkejä, koska peruskuntoni on huono :( VK:n aika tulee sitten myöhemmin..

Lisäksi vielä vähensin harjoittelua siten, että minulla on 3 lepopäivää viikossa. Minun ohjelmani on suurinpiirtein seuraava:

su pitkis 2 h

ti kevyt 6 km

to kevyt 12 km

pe rullaluistelua 1h (rullaluistelussa sykkeet korkeammalla kuin juoksussa, avg. n. 150)

Minusta kuntoni on em. tempuilla lähtenyt selvään nousuun ja juoksu tuntuu hyvältä ja kevyeltä. Vauhtiakin on tullut lisää. Lenkin jälkeen on todella hyvä olo ja koska sykkeet pysyy alhaalla niin palautumiseen ei mene paljoa aikaa. Nyt vasta huomaan sen eron mikä on seuraavana päivänä jos on juossut 160 sykkeillä vs. 135 sykkeillä. Kyllä noilla korkeammilla sykkeillä juokseminen vaatii huomattavasti pitemmän palautusajan.

Minusta treenaat liian kovilla sykkeillä. Niinkuin täälläkin on moneen kertaan sanottu, juokseminen alussa alhaisilla sykkeillä on todella vaikeaa kun mummotkin painaa rollaattoreilla molemmilta puolilta ohi. Juoksemisen pitää vaan olla todella hidasta ja itse esimerkiksi kävelin kaikki ylämäet alussa, koska muuten sykkeet karkasivat. Nyt pystyn jo juoksemaan tuon koko kahden tunnin pitkiksen ja lyhyemmillä lenkeillä pystyn jopa juoksemaan eri nopeuksilla samalla pitäen sykkeet kurissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rekisteröimätön

Kiitos kaikille vastanneille. Kaipa se vaan on niin, että täytyy ottaa uusi, entistä rauhallisempi alku ja luoda kunnon pohjat. Vauhdikkaampi eteneminen on vaan mukavampaa niin pitkään kun jaksaa, joten matelevaa vauhtia ei tahdo millään malttaa pitää. Juoksukin rullaa kovemmalla vauhdilla paremmin. Kuten edellinen kirjoittaja jo mainitsikin, niin ero olossa on todella suuri, kun vertaa esim. 10 km lenkkiä avg 159:n ja 169:n välillä. Matalammalla sykkeellä ei malttaisi lopettaa, kun ei vielä väsytä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, niinhän se on että ei malttaisi lopettaa kun ei väsytä. Mutta jaksaapahan taas seuraavana päivänä paremmin..

Itselläni kyllä kunto lähti todella nousuun kun laskin tehoja ja lisäsin lepoa. Ei olisi tätäkään uskonut ennenkuin itse kokee :)

Itse ajattelin pian vähän monipuolistaa harjoittelua ja ottaa ohjelmaan vetoja ja vk-harjoittelua sekä lihaskuntotreeniä. Tämän ajattelin aloittaa syksyllä kun rullaluistelu jää pois. Harjoituskertoja en ajatellut vielä nostaa tuosta neljästä, koska se perheen ja työnkin puolesta on melko vaikeaa. Miltäs kuulostaa viisaampien ja kokeneempien tieteenharjoittajien mielestä? Onko tällä ohjelmalla mahdollisuutta juosta HCM vuoden päästä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tulin juuri ensimmäiseltä lenkiltä sykemittarin kanssa ja en ollut uskoa silmiäni. Juoksin ihan tavallista pk-lenkkiäni ja sykenousi heti tuonne 170-180:iin. Sitten aina piti ottaa ihan kävelyksi että se laskee ~150:een. Sitten lähdin taas juoksemaan samaa perus vauhtia mitä oon aina juossut niin se näytti juuri tuota 197! Kai se on vaan pakko alkaa tekemään noita pitkiä lenkkejä kävely-hölkkä tyylillä.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli vuosi sitten samaa ongelmaa sykkeiden kanssa, taitaa olla aloittelijoiden vitsaus. Koko talven siinä sitten tein pitkiä kävelylenkkejä matalilla sykkeillä ja muutaman juoksulenkin viikossa. Ja juostessakin kävelin isoimmat ylämäet, mitä teen edelleen. Ja keväällä vähensin pikkuhiljaa kävelyn määrää ja lisäsin juoksua, ja ahdistuin. Mitään ei ollut tapahtunut, sykkeet yhä pilvissä. Mutta sitten vielä muutama kuukausi hölkkäilyä normaalia hitaammalla vauhdilla ja kävelyä. Toukokuussa pystyin jo juoksemaan samoja vauhteja kuin puoli vuotta aiemmin, mutta 10 lyöntiä alemmilla sykkeillä. Ja nyt menee samat vauhdit jo 15 lyöntiä alemmilla sykkeillä.

Se vaan taitaa ottaa oman aikansa tuo sykkeiden alastuleminen ja kuntopohjan vahvistuminen. Ja kun itsekin olen vielä nuori (parikymppinen) ja nainen, niin sykkeet on muutenkin hieman korkealla, ei ei niitä minun mielestän tartte ihan heti minnekään 130 tienoille saada. Nyt lenkit menee 155-160 keskisykkeellä oikein mukavasti.

Tsemppiä treenaamiseen. Se ottaa oman aikansa, ja turhautumisiakin varmasti tulee. Mutta hyvää voi hetken odottaakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niinkuin täälläkin on moneen kertaan sanottu, juokseminen alussa alhaisilla sykkeillä on todella vaikeaa kun mummotkin painaa rollaattoreilla molemmilta puolilta ohi.

On omakohtaisia kokemuksia kun itsekkin juoksin noita hitaita PK:oo lenkkejä... Teskun mittauksissa alemmaksi kynnykseksi määriteltiin 145 joka tiesi sitä että pitkän lenkin vauhti oli yli 7min/km. Pari kertaa sauvakävelijät painoi ohi jonka jälkeen siirryin metsäpoluille otsalampun kanssa treenaamaan...

Keväällä samoilla sykkeillä vauhti oli jo 6min/km... eli kehitystä tapahtuu varmasti kunhan vaan jaksaa "laahustaa"

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rekisteröimätön

vaikuttaako korkeaan sykkeeseen suhtkot nopeilla lenkeillä jos on murrosikäinen tai on lievästi ylipainoinen? Itse olen vasta juuri alottoittanut säännöllisen lenkkeilyn ja normilenkeillä syke on yli 170 tai tasan. Huolestuttaa vaan kun olen lukenut tietystä ideaalisykkeestä joka on n. 140-150 +/-10

Share this post


Link to post
Share on other sites

itse olen nyt myös ottanut sykemittarin käyttöön ja hämmästyin todella kun sykkeet nousi tunnin lenkillä vauhdissa millä on aina juossut yli 160. alkoi jo hävettää kun piti mennä niin hiljaa, että sykkeet pysyivät kurissa, mutta olen nyt päättänyt uskoa mittaria kun se on kerran hankittu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vaikuttaako korkeaan sykkeeseen suhtkot nopeilla lenkeillä jos on murrosikäinen tai on lievästi ylipainoinen? Itse olen vasta juuri alottoittanut säännöllisen lenkkeilyn ja normilenkeillä syke on yli 170 tai tasan. Huolestuttaa vaan kun olen lukenut tietystä ideaalisykkeestä joka on n. 140-150 +/-10

Kuten tässäkin ketjussa on todettu, ensin pitäisi tietää edes maksimisyke, jotta voisi heittää arvauksen sykerajoista. Pitäisi siis olla hiljaa, mutta heitän taas muutaman vakion, jotka saattavat pitää paikkansa tai sitten ei. Ikäsi puolesta arvaus maksisykkeeksesi on jotain 200-210. Tuosta vielä villimpi arvaus on, että aerobinen rajasi huitelee 160-170 välissä. Jos nyt nuo villit arvaukset osuvat jostain syystä edes dekadeina kohdalle, 170 menettelee.

Jos noista sykkeistä on kiinnostunut ja haluaa ohjata harjoitustaan niiden perusteella, maksimisyke, aerobinen / anaerobinen raja kannattaa selvittää testeillä.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä

×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy