Jump to content
Juoksufoorumi.fi










Sign in to follow this  
artturi

Aurinkorasvat

Recommended Posts

Nyt kun kesä on menty enempi tai vähempi pilvisissä olosuhteissa, niin kun Nokian täydenmatkan kisa alkaa lähestymään on luvassa auringonpaistetta ja hellettä. Mä olen kuitenkin kovin herkkä palamaan auringossa, joten jonkilaista aurinkovoidetta pitäs varmaan käyttää (viime vuoden kisan rusketus/paloraidat näkyvät vielä loppuvuodesta iholla). Onkos kokeneemmilla kisailijoilla ohjeita voiteiden käytöstä? Mitä merkkiä ja missä vaiheessa voiteet levitellään iholle? Jotenkin tuntuu, että jos aurikorasvat sivelee iholle ennen uintia, niin suurin osa rasvasta löytyy uinnin jälkeen märkäpuvusta. Taas uinnin jälkeen ei viitsisi hirveän kauan kuivatella ihoa ja levitellä rasvoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun kesä on menty enempi tai vähempi pilvisissä olosuhteissa, niin kun Nokian täydenmatkan kisa alkaa lähestymään on luvassa auringonpaistetta ja hellettä. Mä olen kuitenkin kovin herkkä palamaan auringossa, joten jonkilaista aurinkovoidetta pitäs varmaan käyttää (viime vuoden kisan rusketus/paloraidat näkyvät vielä loppuvuodesta iholla). Onkos kokeneemmilla kisailijoilla ohjeita voiteiden käytöstä? Mitä merkkiä ja missä vaiheessa voiteet levitellään iholle? Jotenkin tuntuu, että jos aurikorasvat sivelee iholle ennen uintia, niin suurin osa rasvasta löytyy uinnin jälkeen märkäpuvusta. Taas uinnin jälkeen ei viitsisi hirveän kauan kuivatella ihoa ja levitellä rasvoja.

En tiedä triathlonista juuri mitään enkä käytä aurinkorasvoja, kun ihoni ei oikein pala kuin erikseen yrittämällä, joten omaa kokemusta ei juurikaan ole. Mutta mm lasta on tullut voideltua:

Avain on, että se laardi levitetään riittävän ajoissa, niin että se ehtii kunnolla imeytyä ihoon. Tunti tai ehkä puolikas ennen aurinkoon siirtymistä tai pukemista luulisi riittävän.

Määrää ei kannata säästellä. Jonkun lehtijutun mukaan ihmiset levittävät olikose 1/4 siitä määrästä, jolla voiteen suojakerroin on määritetty. Joka tapauksessa osa voiteesta liukenee veteen ja osa lähtee myöhemmin hien mukana.

Riittävän korkea UV-indeksi, ehkä 15-30.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sitä voidetta pitäisi malttaa täysmatkan kisassa lisätä ainakin molemmissa vaihdoissa ihan reippaasti ja jos on herkkä palamaan ja paljon UV-säteilyä niin varmaan jossain välissä muutenkin. Luulisin että sitä varten ei tarvitse välttämättä kuivailla ihoa, reippasti vaan voidetta vaikka iho onkin vielä vähän märkä tai hikinen. Parhaista merkeistä en osaa sanoa mutta koska voide varmaan kestää hikoillessa ja uidessa suht heikosti niin kannattanee valita mahdollisimman kova suojakerroin. Me ainakin jupiksen kanssa kärvennyttiin ihan kunnolla Sveitsin puolikkaallakin vaikka oli laitettu aamulla voidetta hotellilla ennen uintipaikalle lähtöä. Vieläkin näkyy kisapuvun rajat iholla :) Isoissa kisoissa tuolla aurinkoisissa maissa voidetta kuuluu olevan tarjolla järjestäjän puolesta reitillä. Myös päälaki kannattaa suojata jollain vaalealla ja hengittävällä päähineellä.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeez, Sveitsissä ei ollu ku jotain Pirkka 8 kertoimen kamaa mukana ja käry kävi pahasti. Kannattaa varmaan satsata tiukempiin kertoimiin.

Duunikaveri joka harrastaa vesilajeja puhui jostakin alkoholipohjaisesta aineesta jota saa apteekista, se pitää kuulemma erityisen ajoissa pistää nahkaan mutta kestää hyvin vettä.

Nimeä en muista ikävä kyllä, mutta ehkä apteekissa tietävät.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aurinkovoidetta kannattaa tosiaan käyttää täydenmatkan kisassa, sillä aikaa polttaa nahkaansa on ihan yllin kyllin. Meillä on siitä vähän liiankin hyvin kokemusta ja sekä Lanzarotella että Havaijilla yli 50:n kertoimet löytyivät purkin kyljestä. Silti nahkaan paloi yli puoleksi vuodeksi kisatopin rajat... :wife:

Isommissa kisoissa on rasvaa tarjolla ja levittävät sitä, jos vaan malttaa hivenen hiljentää. Itse lähtisin siitä, että lisää rasvaa reilusti molemmissa vaihdoissa. Selkä, hartiat ja nenä ovat vaaravyöhykkeessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enpä jaksa uskoa että tuolla olisi ainakaan kovin suurta merkitystä hikoilun kannalta. Kiistatta olen ainakin ollut ihan hiestä märkä myös aurinkorasvaa käyttäessä ja ihon pinta alasta aika suuri osuus on kuitenkin rasvaamatta vaikkapa kisa-asua käytettäessä ja hikoilee täysin normaalisti. Joten varmasti paljon haitallisempaa on olla käyttämättä tuota rasvaa jos aurinko paahtaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy