Jump to content
Juoksufoorumi.fi


r
nöhveli

1500m harjoittelu>

Recommended Posts

Ennätys Aika Juoksija Päiväys Paikka
Maailmanennätys 3.26,00 Marokko Hicham el-Guerrouj 14. heinäkuuta 1998 Rooma
Aasian ennätys 3.29,14 Bahrain Rashid Ramzi 14. heinäkuuta 2006 Rooma
Afrikan ennätys 3.26,00 Marokko Hicham el-Guerrouj 14. heinäkuuta 1998 Rooma
Etelä-Amerikan ennätys 3.33,25 Brasilia Hudson de Souza 28. elokuuta 2005 Rieti
Euroopan ennätys 3.28,81 Yhdistynyt kuningaskunta Mohamed Farah 19. heinäkuuta 2013 Monaco
Keski- ja Pohjois-Amerikan ennätys 3.29,30 Yhdysvallat Bernard Lagat 28. elokuuta 2005 Rieti
Oseanian ennätys 3.29,66 Uusi-Seelanti Nick Willis 17. heinäkuuta 2015 Monaco
Suomen ennätys 3.36,33 Suomi Pekka Vasala 10. syyskuuta 1972 München
3.36,3 Suomi Antti Loikkanen 16. kesäkuuta 1980 Imatra

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei! Eksyin tälle foorumille kun etsin vinkkejä harjoitteluuni. Eli vajaan kahden kuukauden päästä pitäisi juosta 1500 m alle 7 min. Olen kesän ajan treenaillut sitä ja kaksi viikkoa sitten juoksin ajan 7.25. Nyt ongelmana on penikkatauti jota olen yrittänyt hoidattaa, mutta vaiva on vielä akuutti. Olenkin käynyt pk-lenkkejä pyörällä hölkän sijaan. Minä en todellakaan ole mikään juoksija, olen harrastanut voimailua suhteellisen pitkään enkä tiedä juoksusta mitään. Kroppakaan ei oikein ole "juoksijan kroppa". Minkälaista treeniä teidän mielestä kannattaisi nyt viimeisen puolentoista kuukauden aikana tehdä? Olen tehnyt kesän aikana pk-lenkkien lisäksi hiit-tyyppisiä vetoja ja sitten nyt uutena sellaista, että 4 min 150-160 sykkeellä, 2 min kävellen kertaa neljä settiä. Millä saisin puristettua tuon puoli minuuttia ajasta pois? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuuttia sitten, mrantti kirjoitti:

Kiitos vinkistä! Onko tarkoitus tuo 400 siis vetää mahdollisimman lujaa? 

Ainakin vähän lujempaa, kuin tuo 1500m tavoite vauhti. 

Alussa vedot tunnustellen ja loppu vedot jo kovaa(ei kuitenkaan täysiä). 

120 palautussyke ja ei, kun uutta koneeseen. Älä nyt 10x400m tee jos on uutta. 5x400m aluksi. 

Edit. 1500m vaatii ihan peruslenkkeilyä, sitä myös sopivasti. 

Maileritkin Vetelee melkoisia km määriä vaikka Vasala 70-luvulla.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari tarkentavaa kyssäriä vielä, niin ehkä foorumin gurut osaavat antaa napakymppiin osuvia vinkkejä:

- Ikä?

- Treenitausta?

- Onko aikaisempaa vammahistoriaa? (pl. mainitsemasi penikat)

- Miten olet kehittynyt ja millaisella treenillä? Testasitko 1500:aa ennen tuon 7:25 juoksua?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuuttia sitten, VPe kirjoitti:

Pari tarkentavaa kyssäriä vielä, niin ehkä foorumin gurut osaavat antaa napakymppiin osuvia vinkkejä:

- Ikä?

- Treenitausta?

- Onko aikaisempaa vammahistoriaa? (pl. mainitsemasi penikat)

- Miten olet kehittynyt ja millaisella treenillä? Testasitko 1500:aa ennen tuon 7:25 juoksua?

36 v, vuosi sitten oli sama projekti joka päättyi hiit-treenissä takareiden pikkurepeämään (muut vammat parin vuoden sisällä kaularangan välilevyn pullistuma ja acnivelen venähdys). Juoksua en ole treenannu ikinä ennen viime vuotta. Vuosi sitten lähtötaso oli 8.50, tämän vuoden kesäkuussa aloin uudestaan hölkkäilemään ja kesäkuun lopussa kokeilin niin aika silloin oli 8.10 ja nyt siis se 7.25. Edit: olen juossut lenkkejä 130-140 sykkeellä ja sitten sellaisia vetoja toisinaan että 5 min hölkkälämmöt, sitten 30 s veto, 30 s lepo, 90 s hölkkä x6

Ja vielä: olen tehnyt yhden kovan juoksutreenin viikossa ja muuten hölkkää, kannattaako tehdä kovaa juoksua kahdesti viikossa? Tai esim 5-6 päivän välein? Jos vain saan siis penikat kuriin 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos penikat kipeytyvät pahoin niin juoksuneuvot ovat aika turhia.. mutta ei tuo harjoittelu kovin huonoltakaan näytä. Nyt varmaan pyöräilyä pidempää rauhallista ja ehkä myös hieman kovempia vetoja jossain turvallisessa paikassa ripeällä pyörityksellä.  Ja jos jalat kestävät niin tavoiteltua kisavauhtia tai ihan aavistuksen nopeampaa voisi juosta vaikka 8x200 / 200 hölkkä tai  4x400/400 ja ehkä vähän lyhentäen taukoa kohti kisaa ja toisena tuo 4 min toistotreeni kuulosti ihan mahdolliselta. Voi sen sijaan juosta myös radalla 4-5x 800 tms 3-4min tauolla aika kovaa mutta selkeesti hitaampaa kuin kisa että jaksaa tasaisesti läpi.  Perushölkkää. Koviakin on varmaan tehtävä jalkojen ehdoilla mutta kannatan n. 4-5pv väliä ja välissä pari kevyttä harjoitusta juosten tai tarvittaessa pyörällä. Helpompaa olisi jos jalkoja totuttaa hieman ympäri vuoden juoksuun niin penikat varmasti menevät lopulta ohitse ainakin jos massaa ei ole mahdottomasti. Tämä ohje nyt aika hatusta kyllä.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
tunti sitten, perttu kirjoitti:

Jos penikat kipeytyvät pahoin niin juoksuneuvot ovat aika turhia.. mutta ei tuo harjoittelu kovin huonoltakaan näytä. Nyt varmaan pyöräilyä pidempää rauhallista ja ehkä myös hieman kovempia vetoja jossain turvallisessa paikassa ripeällä pyörityksellä.  Ja jos jalat kestävät niin tavoiteltua kisavauhtia tai ihan aavistuksen nopeampaa voisi juosta vaikka 8x200 / 200 hölkkä tai  4x400/400 ja ehkä vähän lyhentäen taukoa kohti kisaa ja toisena tuo 4 min toistotreeni kuulosti ihan mahdolliselta. Voi sen sijaan juosta myös radalla 4-5x 800 tms 3-4min tauolla aika kovaa mutta selkeesti hitaampaa kuin kisa että jaksaa tasaisesti läpi.  Perushölkkää. Koviakin on varmaan tehtävä jalkojen ehdoilla mutta kannatan n. 4-5pv väliä ja välissä pari kevyttä harjoitusta juosten tai tarvittaessa pyörällä. Helpompaa olisi jos jalkoja totuttaa hieman ympäri vuoden juoksuun niin penikat varmasti menevät lopulta ohitse ainakin jos massaa ei ole mahdottomasti. Tämä ohje nyt aika hatusta kyllä.

Kiitos tästäkin! Taidan tänään kokeilla tuon 4x400/400. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Jäljellä oleva 8 (?) viikkoa on lyhyt aika rakentaa kuntoa, mutta sellaisen nopean kuntopiikin ehtii siinä vielä hankkimaan. Osa treeneistä kannattaa tehdä vähän tavoitevauhtia nopeammalla vauhdilla, esim. mainitut 400m vedot, juurikin tyyliin 4x400m + 2x200m. Treenin ei pitäisi "hapottaa" juurikaan, vaan tarkoitus olisi opetella kovaa, mutta rentoa juoksua ja totuttautua vauhtiin. Lisäksi sitten pidempiä vetoja, em. 800m vetotreeni on hyvä ja vetoja voi pidentää vaikka 1000 metriin muutaman viikon päästä. Myös vielä pidemmät, esim. 1600m vedot lyhyillä (60-90s) palautuksilla ja luonnollisesti hitaammalla vauhdilla voisivat toimia hyvin vuoroteltuna noiden 800m vetotreenien kanssa. 

 

Kovempi treeni kahdesti viikossa on toimiva, mikäli vain jalat kestävät ja treenejä ei missään kohti vedä yli, vaan jättää aina reilusti bensaa tankkiin. Yhden treenin taktiikalla voi sitten rutistaa vähän reilummalla kädellä.

 

Kevyttä juoksua sitten vain niin paljon kuin jalat kestävät. Tärkeintä on kumminkin päästä viivalle ehjänä, niin oman kropan kunnioittamisesta se kaikki lähtee.

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuuttia sitten, VPe kirjoitti:

 Jäljellä oleva 8 (?) viikkoa on lyhyt aika rakentaa kuntoa, mutta sellaisen nopean kuntopiikin ehtii siinä vielä hankkimaan. Osa treeneistä kannattaa tehdä vähän tavoitevauhtia nopeammalla vauhdilla, esim. mainitut 400m vedot, juurikin tyyliin 4x400m + 2x200m. Treenin ei pitäisi "hapottaa" juurikaan, vaan tarkoitus olisi opetella kovaa, mutta rentoa juoksua ja totuttautua vauhtiin. Lisäksi sitten pidempiä vetoja, em. 800m vetotreeni on hyvä ja vetoja voi pidentää vaikka 1000 metriin muutaman viikon päästä. Myös vielä pidemmät, esim. 1600m vedot lyhyillä (60-90s) palautuksilla ja luonnollisesti hitaammalla vauhdilla voisivat toimia hyvin vuoroteltuna noiden 800m vetotreenien kanssa. 

 

Kovempi treeni kahdesti viikossa on toimiva, mikäli vain jalat kestävät ja treenejä ei missään kohti vedä yli, vaan jättää aina reilusti bensaa tankkiin. Yhden treenin taktiikalla voi sitten rutistaa vähän reilummalla kädellä.

 

Kevyttä juoksua sitten vain niin paljon kuin jalat kestävät. Tärkeintä on kumminkin päästä viivalle ehjänä, niin oman kropan kunnioittamisesta se kaikki lähtee.

Täältähän saa hyvää tietoa! Kokeilin tuon 4x400, jokainen veto meni kyllä alle tavoiteajan (vetojen ajat 1.50-1.53 välillä) joka on siis se 4.40/km jotta pääsee alle 7 min mutta aika lujasti se otti voimille. Kyseessä ei siis ole kisa vaan pääsykokeet. Tulee kyllä olemaan kova paikka siellä onnistua. Olen nyt täysin keskittynyt juoksuun kun lihaskunto yms osuuksissa ei ole mitään ongelmaa, mutta juoksu vaatinee kaiken onnistumisen nappiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo juuri noin kuten VPe sanoi että rentoutta vaan haet ensin noilla lyhyemmillä siihen kisavauhdin juoksuun. Jos menee kovasti hapolle eikä pysy rentona niin voi tehdä just noita 200 samalla tempolla tai palautella vähän enemmän / hitaammin, jopa eka treeneissä karvan tinkiä vauhdista.  Ripeää askelrytmiä, rullaavuutta, hengitysrytmiä, pidät yläkropan rentona. Nuo pidemmät mutta rennommat (1600 tms) vauhtikestävyysvedot hyvin lyhyellä paussilla on myös hyvä optio niille vähän tiukemmille 800:sille joissa voi loppua kohti olla vähän hapoilla..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pakko tulla kertomaan tilannetietoja: hieronnat fasciakäsittelyn kera eivät auttaneet penikoihin, kun käyn juoksemassa on kipu heti sen jälkeen ja vielä pari päivääkin sen jälkeen erittäin kova. Aloin jo luovuttamaan näiden pääsykokeiden suhteen jotka ovat lokakuun puolessa välissä. Tänään päätin että kokeilen vielä kerran sen 1500 m, että kuinka kaukana ollaan. Valmistautuminen oli tosi huono, söin aika rasvaisen ruoan lounaalla ja eilen illalla vielä hieman viiniä ja olutta ruoan kanssa ja viskiannos palanpainitteeksi. Yllätys tänään oli aikamoinen juoksin jälkeen kun aikani oli 7.04! Eli vaivaiset neljä sekuntia tavoitteesta.

 

Nyt ajattelinkin riskeerata ja jatkaa harjoittelua niin, että pari kovempaa juoksua viikossa ja niiden lisäksi hieman ylläpitävää salia ja peruskuntolenkkejä pyörällä. Tiedän, että riskeeraan tämän penikkataudin kanssa, mutta nyt ollaan tosi lähellä tavoitetta. Ne erilaiset 400 m vetotreenit mitä täältä vihjattiin ovat olleet hyviä ja niitä ajattelin jatkaa. Eli vielä kerran, kiitos vinkeistä (ja edelleen niitä mieluusti vastaanotan)! 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä





×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy