Jump to content
Juoksufoorumi.fi

nöhveli

1500m harjoittelu>

Recommended Posts

On 13.3.2016 at 09.14, Reenaaja kirjoitti:

1500m ois hyvä vetää haarukkaan 4.30-4.45 . Mutta onko liian kova tavoite ! kun 2km meni viime kaudella 7,04+ . Nuorempana 2km kulki 6.14+ . :weightlifter:

Tuo haarukan yläpää lienee realistisempi. Hankala muuta sanoa noilla tiedoilla. 1500 myös vaatii aerobista kuntoa pohjille rutosti ennen kuin niistä lýhemmistä vedoista hyötyy kunnolla, eikä kunto nitkahda alkuunsa. Ja sitten niistä vedoista joilla itse päättelin mahd. kisavauhtia, oli radalla 8x400m minuutin palautuksella jolloin keskivauhti oli aika lähellä 1500m kisavauhtia, sekunti pari kovempaa tosin. Ehkä perinteinen 10x400/60s kierrosvauhti olisi korreloinut aika tarkkaan 1500m kisavauhdin kanssa.

Niin 19 s satasia  vaatii jos 1500m menis..4.45 aikaan. Ihan haastava aika 46v ukolle. Nyt vedetty aika pääsääntösesti pk ta. muutamia reippaampia vk lenkkejä , ja 6km meni viime kuussa 25m +. Varmasti nuo 400m vedot tekee hyvää kunnolle ..kunhan pitää vauhdin oikeana . Ei mun mielestä ole niin välii vetääkö 100m vaikka 13 tai 19 ..riittää et vetää 15 x 100m 19s sillo tuo tavoite toteutuu...ennemmin tossa vauhtikestävyys loppuu kun nopeus!?kun ei edes vedetä 3m/ km vauhtii.  Loppu kesän tavoite ...

1500m testi tänään ... Kohtuu hyvin meni ! Mutta tarkempi matka kellotetaan sit radalla / tai jos kisoihin vielä tulee mentyy ?                 :rolleye0012:                                                                   :running:                                                        :detective:

Guest Tasaminuutti

Tein listan keskimatkoista (800m - 2000m) siten, että loppuaika olisi tasaminuuttia. Lista on järjestetty 1000 metrin vauhdin mukaisesti (siis mitä 1000 metrin aikaa vauhti vastaa). Mikä olisi listan oikea järjestys, jos järjestää tuloksen vaativuuden mukaisesti? Onko esimerkiksi 2000 metriä 8 minuutti vaativampi kuin 800 metriä kolmeen minuuttiin?

Entä missä kohtaa on haastavin vaatimus tulosparannukselle?

Matka:  800 m, aika 4 min, 1000m nopeus: 5.0
Matka: 1000 m, aika 5 min, 1000m nopeus: 5.0
Matka: 1500 m, aika 7 min, 1000m nopeus: 4.40
Matka: 2000 m, aika 9 min, 1000m nopeus: 4.30
Matka: 1000 m, aika 4 min, 1000m nopeus: 4.0
Matka: 1500 m, aika 6 min, 1000m nopeus: 4.0
Matka: 2000 m, aika 8 min, 1000m nopeus: 4.0

Matka:  800 m, aika 3 min, 1000m nopeus: 3:45
Matka: 2000 m, aika 7 min, 1000m nopeus: 3.30
Matka: 1500 m, aika 5 min, 1000m nopeus: 3.20

Matka: 1000 m, aika 3 min, 1000m nopeus: 3.0
Matka: 2000 m, aika 6 min, 1000m nopeus: 3.0

On 6/29/2016 at 07.02, Guest Tasaminuutti kirjoitti:

Onko esimerkiksi 2000 metriä 8 minuutti vaativampi kuin 800 metriä kolmeen minuuttiin?

On. Minäkin olen juossut 800 m aikaan 2:59, vaikka samana vuonna maratonaika oli 5h45min.

Voit verrata noita jollakin netistä löytyvällä laskurilla, esim. McMillanin. Googlaa running calculator tjms.

Muutama poiminta Coopertulokseksi muunnettuna ultralaskurilla:

2133 m ~~~ Matka:  800 m, aika 4 min, 1000m nopeus: 5.0

...

2758 m ~~~ Matka:  800 m, aika 3 min, 1000m nopeus: 3:45

2872 m ~~~ Matka: 2000 m, aika 8 min, 1000m nopeus: 4.0

...

3714 m ~~~ Matka: 2000 m, aika 6 min, 1000m nopeus: 3.0

Mitä mieltä olette: - Kannattaako pelkästään 1500 metrille harjoitellessa juosta ollenkaan tasaisia lenkkejä? Eikös tasaisia lenkkejä juostessa opi juoksemaan vain pitkiä matkoja. 1500m vaatii pääosin nopeutta ja hivenen nopeuskestävyyttä, ainakin jos on tarkoitus mennä alle 3min/km. Eihän tasavauhtisten lenkkien juoksemisesta mitään haittaakaan ole, näkee maisemia jne. Eli olisiko paras tehdä pelkästään vain intervalleja, vauhtileikittelyitä, ylä/alamäkivetoja, hyppyjä, loikkia, spurtteja, ... 

Onko kellään AftonBladetiin tunnuksia: mikä on Ingebritsenin metodi?

Kyllä suurimmalla osalla tänne kirjoittavista 1500 metrin aikaa eniten rajoittava tekijä löytyy kestävyysominaisuuksista. Pelkkiä tehotreenejä kun alat tehdä, niin eihän sellaista kenenkään kroppa kestä.

Mutta voihan sitä tietysti tehdä niinkin, että aamuisin aina kevyt kymppi ja iltasella sitten se varsinainen treeni.

2 tuntia sitten, juostenk kirjoitti:

Mitä mieltä olette: - Kannattaako pelkästään 1500 metrille harjoitellessa juosta ollenkaan tasaisia lenkkejä? Eikös tasaisia lenkkejä juostessa opi juoksemaan vain pitkiä matkoja. 1500m vaatii pääosin nopeutta ja hivenen nopeuskestävyyttä, ainakin jos on tarkoitus mennä alle 3min/km. Eihän tasavauhtisten lenkkien juoksemisesta mitään haittaakaan ole, näkee maisemia jne. Eli olisiko paras tehdä pelkästään vain intervalleja, vauhtileikittelyitä, ylä/alamäkivetoja, hyppyjä, loikkia, spurtteja, ... 

Onko kellään AftonBladetiin tunnuksia: mikä on Ingebritsenin metodi?

Kannattaa aina juosta myös tasavauhtisia lenkkejä. Tosin olen Snaksterin kanssa hieman eri mieltä tuosta 1500 m aikaa rajoittavasta tekijästä.  Itse sanosin nopeuden ja nopean juoksun askelluksen olevan varsin usein rajoittava tekijä juoksufoorumilaisten 1500 m juoksuissa.  

28 minuuttia sitten, RLY kirjoitti:

Kannattaa aina juosta myös tasavauhtisia lenkkejä. Tosin olen Snaksterin kanssa hieman eri mieltä tuosta 1500 m aikaa rajoittavasta tekijästä.  Itse sanosin nopeuden ja nopean juoksun askelluksen olevan varsin usein rajoittava tekijä juoksufoorumilaisten 1500 m juoksuissa.  

No jos ajattelen esimerkiksi itseäni, niin tonnivitosen enkkajuoksussa kilsavauhdiksi tuli 3.09, eli noin 19 sekuntia jokainen satanen. Minusta se ei ole vielä sellainen vauhti, että enkan parantamiseen nopeuden lisääminen olisi minkäänlainen lääke. Muilla voi olla toisinkin, mutta kyllä se minulla ainakin kestävyydestä, vauhtikestävyydestä ja hapenotosta jää kiinni.

Luulen kyllä, että monelle foorumilaiselle joku 5.30 voi olla jo ihan kova suoritus. Siinä vauhdiksi tulee 3.40, eli jokainen satanen 22 sekuntiin ja varmasti tuollainen tulos paranee eniten ihan peruskestävyyttä parantamalla. Itselläni tonnivitosen tulos on parantunut 5.10 tasosta tuohon nykyiseen 4.43 tasoon lähinnä maratonharjoittelun sivutuotteena ja nopeusvetoja olen ottanut ohjelmistoon oikeastaan vasta tänä kesänä, mikä on varmaan auttanut tuohon tänä kesänä tehtyyn neljän sekunnin enkkaparannukseen, mutta olen kyllä noin muutenkin käynyt enemmän lenkillä kuin aiemmin.

Kovempaa saa luultavasti juosta koko vuoden jos tähtää 1500m kuin jos tähtää esim . 10km - maralle  . Tasosta riippumatta ! Vetoja - vk lenkkejä enemmän kuin nylkkyä... Aikoinaan 3m km vauhti oli mulle jo "kovaa" !! samoin n. 60 + - rata kierrokset... Tää on lähinnä ollu kuntoa yllä pitävää hölkyttelyä... :detective:

23 tuntia sitten, Snakster kirjoitti:

No jos ajattelen esimerkiksi itseäni, niin tonnivitosen enkkajuoksussa kilsavauhdiksi tuli 3.09, eli noin 19 sekuntia jokainen satanen. Minusta se ei ole vielä sellainen vauhti, että enkan parantamiseen nopeuden lisääminen olisi minkäänlainen lääke. Muilla voi olla toisinkin, mutta kyllä se minulla ainakin kestävyydestä, vauhtikestävyydestä ja hapenotosta jää kiinni.

Itse juoksin 1500m ennätykseni pääosin nopeus- ja voimaharjoittelulla.   Nopeusharjoittelu koordinaatio- ja muuta pikajuoksuharjoittelua ja 200 m vetoja, joissa haettiin rentoa, tehokasta ja rullaavaa askellusta. Kun pääsin noissa 200 m vedoissa suht rennosti 27-28 sek tasolle, 1500 m ja kaikilla muillakin matkoilla oltiin omissa ennätysvauhdeissa. 

• Like 1