Jump to content
Juoksufoorumi.fi


nöhveli

1500m harjoittelu>

Recommended Posts

no tuo 4km menee johonkin 17,43 + täl erää... ei nyt ihan täyttä aika perus kestävyys reeni... (145-165 sykkeellä) loppu vauhti vaikuttaa loppu sykkeisiin... jos vetää viimeisen 400-700m täyttä syke voi olla yli 190 !! :party0051: REENI INTOA ! ! !! ! Enkä käytä EPOA ! ainakaan vielä , ja tuskin 44 v kandee aloittaa !

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

No en mä nyt tän hetken 1500m kuntoo tiedä ...mut aikoinaan noita n. 1m kierroksia oli kohtuu hyvä vedellä kun kunto oli kohdallaan ! Mutta se onkin jo sitten toinen TARINA .... Tehoja ja määrääkin saa aika paljon olla jos reenaa 1500 m ja jos sitä pitää 1 matkana ! kun se on 50 / 50 aeropista ja an aeropista(näin jostain luin) ...jos sen vetää täyttä ... voihan sen vetää aeropisestikkin kun 800m on 25 aeropista 75 an aeropista _hapottaavaa ... kyl mulle 400m ja 800m juoksuis tuli tietty enemmän happoja ! 4km menny n. 4.26 vauhtii(viime kesänä) ...17,44 kö siitä tulee ... nythän mennään jo kovempaa --- TOIVOTTAVASTI ! ! !!

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reenaajalla vähän omituisia prosenttilukemia. 70% aerobinen / 30 % anaerobinen 1500 m, kun on kyse huippukuntoisesta kaverista keskimäärin. Lenkkeilijällä aerobisen osuus vielä suurempi. 50% aerob. / 50 anaerob. 800 m:llä huippuluntoisella. Tällaisiin prosenttilukemiin useimmiten törmännyt tieteellisissä tutkimuksissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1500m 4.30 Mc Millan antaa seuraavat tuolokset 500m = 1.17+ 800m = 2.11+ 5km = 16.54+ 10km = 35.05+ 1/2 = 1.18 + Mara 2.44 Kyllä toi hyvin mun mielestä suuntaa antaa ... tossa näkee et vauhti reservit tulee alimatkoilta jos nyt vaikka pää matka olis toi 1500m !!! Vaatiihan se kestävyyttä+nopeutta ainakin vähän 3m km vauhti .vaikeimmat ois musta vetää tosta sestistä 800m + 1500m ...eihän muutkaan mitään helppoja ole ... No tossa 1500m kunnossa nyt ei olla vielä lehellekkään ... Mutta terveenä onneksi !! Reeni intoo ....:weightlifter:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis vauhtireservinä, ei ennustusvälineenä. Jos on itellään tieto mitä satanen suunnilleen menee (ehkä voisi mennä jos harjoittelisi). Eihän se satasen aika kuitenkaan paljoa treenaamalla parane. Tonni viissatanen olisi tietenkin ihan eri matka treenata, mutta teoreettisesti 'jos havittelet 5 min aikaa 1 500 m:llä (20 s/100 m), sinun pitää pystyä juoksemaan 100 m vähintään X aikaan'. Mutta ehkä tällaista määritelmää ei voi kuitenkaan antaa, riippuu varmaan onko ihminen nopeus vai kestävyystyyppi? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohon vaikuttaa monta tekijää ja tuskin kovin yleispätevää vastausta on olemassa. Herra McMillanin nettilaskurin mukaan 15,9 sekunnin satasen aika on samaa tasoa 5 minuutin 1500 metrin ajan kanssa, mikä edellyttää kyllä varsin hyvää kestävyyspuolen kuntoa. Tuota laskuria kun käyttää apuna arvioimaan vauhteja, niin monet (ainakin ns. nopeustyypit) arvatenkin pystyvät alimatkoilla kovempaan vauhtiin minkä laskuri antaa, mutta kestävyyden puute estää ennusteaikojen toteutumisen pitemmillä matkoilla.

Omalla kohdalla ero 100 metrin ja 1000 metrin maksimivauhdissa on vähän alle 4,5 sekuntia per 100 metriä ja olen enemmän nopeus- kuin kestävyystyyppiä, mutta tehnyt kyllä jonkun verran keskimatkoille tähtäävää treeniä. 1500 metrin matkalla eron arvelisin olevan noin 6 sekuntia, mutta en ole koskaan kokeillut kyseistä matkaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä näin näyttäisi olevan eli hitaammallakin vaaditaan kestävyyden kehittämistä, mc millanilla näyttäisi olevan 4 s tuo kysymäni ero jos 100 m menisi 16.2 (5:05 1500m). Jos 100 m taas menisi 13,3 niin ero olisi vähemmän (3,4s) eli näyttäisi melko epäloogisesti ennustavan. 

 

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ymmärtänyt, että McMillanin ennusteet on ensisijaisesti tarkoitettu matkoille, joissa kestävyys on ratkaisevassa asemassa. Eli käytännössä varmaan matkat noin 800 metriä ja siitä eteenpäin. Nuo lyhyiden pyrähdysten ennusteet ovat varmasti suuntaa antavia ja niilläkin kestävyyttä tarvitaan, mutta hyvien nopeusominaisuuksien turvin voi juosta paljonkin kovempia aikoja 100-400 metrin matkoilla, mitä laskuri arvioi jonkun pitemmän kestävyysmatkan perusteella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä Mc loogisesti toimii. Mitä nopeampi aika sitä pienempi ero = loogista.

Ero on suhteellisesti sama, mutta Mc millan ei ota huomioon sitä onko nopea vai hidas. Jos nainen juoksee harjoittelematta 100 m 13,3 on nopeustyyppiä, jos 16 s on hidas.

En tiedä kannattaako laskuria sitten käyttää siinä mielessä että laittaa tämän hetken ajan ja katsoo meneekö 100 m Mc millanin mukaan, jos menee on tarpeeksi kestävyysjuoksijaksi nopeutta. Mutta mielestäni kun sitä ei ole koskaan tarpeeksi. Esim laitoin 46 min / 10 km niin 100 m 18.7 s eli aika vähän 'vaatii' millan sataselle.

Muokattu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Vieras
Vastaa tähän ketjuun...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Ketjua lukevat   0 members

    Ketjua ei tällä hetkellä lue kukaan jäsenistä




×
×
  • Luo uusi...

Important Information

Terms of Use ja Privacy Policy